2000 m. balandžio 3 d. Nr. 15
Vilnius
dėl Metrologijos įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (P-2395)
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: nariai – V.P.Andriukaitis, V.Bogušis, A.Čaplikas, J.Dringelis, S.Kaktys, P.Papovas, E.Petrošienė, L.Sabutis, K.Skrebys, K.Šavinis; kviestieji asmenys – G.Rokickienė, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų viceministrė; A.Astrauskas, LR Prezidento referentas; S.Šiupšinskas, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorius; O.Staugaitis, Valstybinės metrologijos tarnybos viršininkas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Komiteto patarėja D.Budzienė:
Įstatymo projektu siekiama Lietuvos metrologijos inspekcijos steigėju įteisinti Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministeriją.
1. Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos nuostatais apibrėžtuose uždaviniuose, tarp kitų, yra 5.11. “dalyvauti rengiant ir įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką < … > metrologijos, akreditacijos, turizmo, asmens duomenų < … > srityse”.
1998 m. kovo 20 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 321 pavedama Valstybinei metrologijos tarnybai prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos įgyvendinti metrologijos politiką Lietuvoje, <… > vykdyti mokslinę, teisinę ir administracinę veiklą metrologijos klausimais . Tai ir yra ta institucija Lietuvos metrologijos sistemoje, kurią nurodo galiojanti Metrologijos įstatymo 18 straipsnio 2 punkto redakcija.
Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatuose, patvirtintuose 1997 m. gruodžio 30d. VRSR ministro įsakymu Nr. 105 apibrėžtas Inspekcijos statusas :
“< …> vykdomosios valdžios institucijos biudžetinė įstaiga <…> kontroliuojanti <…> laikymąsi metrologijos taisyklių. Inspekcijos steigėjo funkcijas vykdo metrologijos tarnyba. Toliau nuostatuose apibrėžti šios inspekcijos uždaviniai: valstybinė metrologinė matavimo priemonių būklės ir naudojimo kontrolė, valstybinė metrologinė matavimų kontrolė, valstybinė metrologinė prekių kiekio kontrolė.
Taigi, šiais aktais aiškiai atskirtos vykdomosios valdžios funkcija nuo kontrolės funkcijos, nepriskiriamos vykdomajai valdžiai.
2. Įstatymo projekte dirbtinio darinio “ įgaliotos ministerijos” įvedimas visiškai aiškiai suprantamas, tik kaip prielaida tos inspekcijos – kontroliuojančios įstaigos - reorganizavimui į dar vieną įstaigą prie ministerijos, nes ministrai pagal Vyriausybės įstatymą ir taip atsakingi už jiems pavestas valdymo sritis.
1999 m. spalio 1 d. Valstybės valdymo sistemos audito ataskaitoje pastebima, kad nėra centrinio politinio organo, užtikrinančio visų kontrolės institucijų suderintą ir orientuotą veikimą. Ataskaitoje siūloma reformuoti kontrolės institucijas pagal vieningą Valstybės kontrolės funkcijų įgyvendinimo koncepciją, kurioje būtų nustatyta kontrolės institucijų, reorganizuojamų etapais, sistema. Rekomenduota reorganizuojant kontrolės institucijas laikytis Europos Sąjungos nustatytų reikalavimų ( EN 45004). Manytina, kad kol nesukurta tokia koncepcija paremta kontrolės institucijų sistema, svarstomo projekto siūlymas yra skubotas, ir, reikia pastebėti, to išdavoje nuo 1988 m. sausio tai būtų antroji reorganizacija.
Dabartiniame etape galiojančio Metrologijos įstatymo nustatytas pavaldumas Vyriausybės įgaliotai institucijai ir Valstybinės metrologijos tarnybos nuostatai nepažeidžia projekto rengėjų aiškinamajame rašte taip pat minimo EN 45004 privalomų nuostatų būti kontrolės įstaigai nepriklausomai nuo susijusių šalių ir būti savarankiškai finansuojama.
3. 1999 10 18 Valstybinė metrologijos tarnyba raštu Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministrui nepritarė siūlytam Metrologijos įstatymo pakeitimo projektui dėl to, kad galiojantis įstatymas yra parengtas pagal tarptautinės teisinės metrologijos organizacijos ( OIML) , kurios narys yra Lietuva, Metrologijos įstatymo nuostatas. Nurodomas ir dabartinės nacionalinės metrologijos tarnybos, suformuotos iš trijų lygių – patariamosios, vykdančiosios ir kontroliuojančiosios institucijų , statuso atitikimas minimo dokumento 20 straipsniui.
Remdamasi aukščiau išdėstytu, siūlau įstatymo projektui P- 2395 nepritarti.
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta
6. Komiteto sprendimas: Nepritarti įstatymo projektui.
7. Balsavimo rezultatai: 4 už, 5 prieš, 1 susilaikė.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas A.Čaplikas
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta
Komiteto pirmininkas L. Sabutis