Teikiamo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 102, 402, 411 ir 435 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

           

 

            Teikiamo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 102, 402, 411 ir 435 straipsnių pakeitimo įstatymo  projekto tikslas - atleisti teismo antstolių kontoras nuo žyminio mokesčio mokėjimo už ieškinius ir pareiškimus teismui, susijusius su sprendimų vykdymu, tiksliai sureglamentuoti vykdymo išlaidų dydžius bei mokėjimo ir jų panaudojimo tvarką, išsamiai reglamentuoti priverstinio turto realizavimo pripažinimo negaliojančiu pagrindus bei sąlygas.Taip pat projekte siūloma numatyti, jog nuo žyminio mokesčio atleidžiami pareiškėjai ir ieškovai už skundus dėl atlikto notarinio veiksmo arba atsisakymo atlikti notarinį veiksmą, už ieškinius dėl reikalavimo, pagrįsto atliktu notariniu veiksmu. Ši nuostata būtina siekiant sumažinti išlaidas asmenims, kuriems buvo atliktas neteisėtas notarinis veiksmas arba nepagrįstai atsisakyta atlikti notarinį veiksmą.

            Teikiamame projekte siūloma papildyti Lietuvos Respublikos  civilinio proceso kodekso 102 straipsnį, numatant, jog teismo antstolių kontoros atleidžiamos nuo žyminio mokesčio mokėjimo už ieškinius ir pareiškimus teismui, susijusius su tiesioginėmis teismo antstolių funkcijomis - sprendimų vykdymu,pareiškėjai ir ieškovai - už skundus dėl atlikto notarinio veiksmo arba atsisakymo atlikti notarinį veiksmą, už ieškinius dėl reikalavimo, pagrįsto atliktu notariniu veiksmu.

            Lietuvos Respublikos  civilinio proceso kodekso 402 straipsnio pakeitimu detaliau reglamentuota vykdymo išlaidų išieškojimo bei panaudojimo tvarka, nustatomas vykdomosios bylos administravimo išlaidų dydis, jo mokėjimo tvarka. Be to, įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 12 27 nutarimu Nr. 1484 patvirtintus Teismo antstolių kontorų institucinės reformos metmenis ir siekiant sukaupti lėšas valstybės ir atleistų nuo teismo išlaidų asmenų sprendimų vykdymui kompensuoti, siūloma padidinti kai kuriuos vykdymo išlaidų, išieškomų iš skolininkų dydžius. Numatoma, jog tais atvejais, kai būtina pakartoti vykdymo veiksmus dėl teismo antstolių kontoros kaltės (jei teismo antstolis aplaidžiai atliko savo pareigas ar jo vykdymo veiksmai teismo buvo pripažinti neteisėtais), vykdymo išlaidos bus apmokamos iš specialiosios teismo antstolių kontoros sąskaitos.

            Teikiamame projekte iš esmės detalizuojama, kada ieškiniai dėl turto pardavimo ar perdavimo išieškotojui gali būti grindžiami civilinio proceso kodekso normų pažeidimais, taip pat įtvirtinamas sutrumpintas, specialus 3 mėnesių ieškininės senaties terminas ieškiniams dėl turto pardavimo (perdavimo) pripažinimo negaliojančiu pareikšti. Ši nuostata ypač reikalinga siekiant apginti sąžiningų įgijėjų, įgijusių teismo antstolių realizuojamą turtą, interesus, užtikrinti  stabilumą nuosavybės santykių srityje bei užkirsti kelią nepagrįstai didelės žalos, kuri kyla turto realizavimą pripažinus negaliojančiu ir turi būti atlyginama iš valstybės biudžeto  lėšų, atsiradimui.

Neigiamų priimto įstatymo projekto įgyvendinimo pasekmių nenumatoma.

            Papildomos priemonės, siekiant suderinti siūlomą įstatymo projektą su galiojančiais norminiais aktais, nereikalingos.

            Įgyvendinant teikiamą įstatymo projektą, turės būti pakeista  teisingumo ministro 2000 02 15 įsakymu Nr.38 patvirtinta Lėšų, gautų iš skolininko išieškojus vykdymo išlaidas pagal LR CPK 402 straipsnio 1 dalį, naudojimo tvarka.

            Papildomų valstybės biudžeto lėšų teikiamam projektui įgyvendinti nereikės.

            Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija ir Tesimų departamento prie Teisingumo ministerijos Teismo antstolių kontorų darbo organizavimo ir kontrolės skyrius.

            Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: vykdymo išlaidos, teismo antstoliai.

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                                                         G.Balčiūnas