AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 74 – 1768) 18 straipsnio pakeitimo įstatymu siekiama panaikinti prieštaravimą tarp įstatymo 18 straipsnio 5 punkto ir 19 straipsnio 2 punkto nuostatų, kadangi Lietuvos metrologijos inspekcija yra biudžetinė įstaiga pagal registraciją bei kitus teisės aktus. Biudžetinių įstaigų įstatymo 2 straipsnis numato, kad ,,Biudžetinė įstaiga yra valstybės arba savivaldybės institucija, steigiama įstatymų nustatyta tvarka, visiškai arba iš dalies išlaikoma iš biudžeto ir taip įvardyta steigimo akte bei nuostatuose”. Biudžetinės sandaros įstatymo 2 straipsnis nurodo, kad valstybės biudžeto asignavimų valdytojai yra valstybės institucijų, įstaigų bei įmonių, nurodytų Seimo patvirtintame valstybės biudžete, vadovai. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymuose Lietuvos metrologijos inspekcija nuo 1998 m. sausio 1 d. yra įvardijama kaip atskiras asignavimų valdytojas, turintis atskirą eilutę, atskirą asignavimo valdytojo kodą (1999m. ir 2000 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymuose Lietuvos metrologijos inspekcijos biudžeto asignavimo valdytojo kodas yra 90. 44.1894).
Lietuvos metrologijos inspekcijos steigimo aktas atitinka biudžetinės įstaigos reikalavimus (Lietuvos standartizacijos departamento įsakymas Nr. 248, 1996 11 04, suderintame su Finansų ministru A.Križinausku, kaip to steigiant biudžetinę įstaigą reikalauja Biudžetinių įstaigų įstatymo 3 straipsnis.
Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatų, (patvirtintų Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 105 (Žin., 1998, Nr. 16 – 396)) 1.1 punkte taip pat yra nustatyta, kad Lietuvos metrologijos inspekcija yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos valstybės biudžeto.
Statistikos departamente prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės Lietuvos metrologijos inspekcija kaip biudžetinė įstaiga įregistruota 1998 02 05; įregistravimo Nr. BD-97-59, identifikavimo kodas 9329563.
Biudžetinių įstaigų įstatyme kalbama tik apie biudžetinių įstaigų asignavimo valdytojus, taigi Lietuvos metrologijos inspekcija irgi yra biudžetinė įstaiga (nes yra asignavimo valdytojas biudžeto finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymuose ir dėl kt. aukščiau išvardintų priežasčių), o Metrologijos įstatymo 18 str. ir 19 str. nėra suderinti ir yra normų kolizija, kurią reikia pašalinti (de jure).
Metrologijos įstatymo 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto tikslas – pakoreguoti įstatymą, kad jo nuostatos būtų labiau suderintos tarpusavyje, kad įstatymo atskiri straipsniai neprieštarautų vienas kitam. Tai padės valstybėje su metrologinės kontrolės pagalba geriau ginti vartotojų interesus.
Taip pat šia pataisa siekiama įdiegti pagal Europos standartą EN 45004:1995 parengto Lietuvos Standarto LST EN 45004:1996 nuostatas ir pagrindinius principus. Europos standartas EN 45004:1995 buvo parengtas siekiant didesnio pasitikėjimo kontrolės įstaigomis, atitinkančiomis jo reikalavimus. Lietuvos standartas buvo parengtas įvertinus Europos kontrolės įstaigų patirtį, atsižvelgiant į Europos ir tarptautinių dokumentų, tokių kaip ISO 9000 (EN/190 9000) serijos standartų ir ISO/IEC Guide 39, reikalavimus ir rekomendacijas.
Metrologijos įstatymo pataisa siekiama, kad būtų labiau pasitikima Lietuvos metrologijos inspekcija kaip kontrolės įstaiga, kad ji atitiktų Europos standartuose numatomus nepriklausomumo reikalavimus. Siekiama, kad kontrolės įstaigos darbuotojai nepatirtų jokio komercinio, kitokio spaudimo, kad nebūtų daroma įtaka institucijos finansavimui. Tai užtikrintų, kad kitos organizacijos negalėtų paveikti atliekamos kontrolės rezultatų.
Kontrolės įstaigos nepriklausomumui keliami reikalavimai priklauso nuo įstatymų ir rinkos poreikių. Realiai Lietuvos metrologijos inspekcija atitinka LST EN 45004:1996 standarte numatytą A tipo kontrolės įstaigos reikalavimus. Metrologijos įstatymo pataisa padėtų geriau įgyvendinti šias A tipo kontrolės įstaigai privalomas nuostatas:
· ,,A.1.Kontrolės įstaiga turi būti nepriklausoma nuo susijusių šalių.”
· ,,A.3. Neturi būti netinkamų finansinių ar kitokių sąlygų. Procedūros, pagal kurias įstaiga dirba, neturi būti administruojamos šališkai.”
Taigi LR metrologijos įstatymo 18 straipsnio 5 punkto pataisa atitiktų LST EN 45004:1996 standarto nuostatas ir realią šiuo metu valstybėje susiklosčiusią situaciją.
Padarius šią Metrologijos įstatymo pataisą, reikės pakeisti Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatų (Žin., 1998, Nr. 16 – 396), patvirtintų Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministro 1997 gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 105, (4 priedas) 1.3 punktą, kuriame nustatyta, kad Metrologijos inspekcijos steigėjo funkcijas vykdo Valstybinė metrologijos tarnyba.
Siūlytume įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą šiuos reikšmingus įstatymo projekto žodžius: ,,inspekcija” ir ,,metrologija”.
Ši įstatymo pataisa nereikalaus papildomų valstybės biudžeto asignavimų.
Siūlome pritarti įstatymo pataisai.
Valdymo reformų ir
savivaldybių reikalų ministras J.Rudalevičius