Teikiamo Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo projekto
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1999 m. gruodžio 6 d.
1. Įstatymo tikslai ir uždaviniai
Teikiamo įstatymo tikslas yra nustatyti Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba) veiklos sampratą ir tikslus, teisinį statusą, uždavinius, funkcijas, struktūrą, tarnybos organizavimą, pareigūnų teises ir pareigas, socialines garantijas, tarnybos finansavimą bei veiklos kontrolę.
2. Esamas teisinis Specialiųjų tyrimų tarnybos reguliavimas
Specialiųjų tyrimų tarnybos veikla reglamentuojama Lietuvos Respublikos Policijos įstatymo 12,13,164, 165 straipsniais ( Žin., 1997, Nr. 69-1734), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. vasario 18 d. nutarimu Nr. 135 “Dėl Specialiųjų tyrimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos įsteigimo” (Žin., Nr. 1997 m. Nr. 17 – 372) ir Specialiųjų tyrimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nuostatais, patvirtintais 1997 04 10 vidaus reikalų ministro įsakymu Nr. 156.
3. Naujo teisinio reguliavimo nuostatų teigiamos savybės ir pozityvių rezultatų tikimybė
Esamas valstybės tarnautojų korupcijos prevencijos ir kontrolės teisinis reguliavimas nėra pakankamas. Efektyviai kovai su korupcija užtikrinti būtinos papildomos teisinės prielaidos, kurios gali būti sukurtos priėmus Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymą.
Teikiamame projekte numatytos nuostatos naujai nustato Specialiųjų tyrimų tarnybos kaip nepolitinės ir nepriklausomos įstaigos statusą. Nauja tarnybos vadovybės skyrimo procedūra bei atskaitomybė sukuria prielaidas realiai įgyvendinti ir užtikrinti tarnybos veiklos teisėtumą bei tęstinumą.
4. Neigiamos įstatymo pasekmės
Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
5. Įstatymo projekto atitikimas tarptautiniams teisės aktams
Įstatymo projektas suderintas su Visuotinės žmogaus teisių deklaracijos, Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei kitų tarptautinių teisės aktų nuostatomis.
6. Įstatymo įgyvendinimas
Įstatymo įgyvendinimui būtini atitinkami pakeitimai ir papildymai Lietuvos Respublikos Baudžiamojo proceso ir Lietuvos Respublikos Baudžiamajame kodeksuose, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo pensijų įstatyme, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų, valstybės saugumo, krašto apsaugos ir prokuratūros pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatyme, Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekse, Operatyvinės veiklos įstatyme, įteisinantys Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip kvotos bei parengtinio tardymo instituciją ir operatyvinės veiklos subjektą ( minėtų įstatymų papildymų projektai pridedami).
7. Specialistų išvados
Šių metų lapkričio mėnesį Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo projektas trečią kartą derintas su Teisingumo, Vidaus reikalų, Finansų, Socialinės apsaugos ir darbo, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų, Sveikatos apsaugos ministerijų, Generalinės prokuratūros, Valstybės Saugumo departamento ir Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės specialistais. Atsakymo negauta tik iš Teisingumo ministerijos.
Gautos pastabos ir pasiūlymai panaudoti rengiant šį įstatymo projektą. Šis Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo projektas skiriasi nuo ankstesnio tuo, kad pastarajame Tarnyba išskiriama kaip savarankiška valstybės įstaiga, Tarnybos vadovus skiria Respublikos Prezidentas, Tarnyba atskaitinga Lietuvos Respublikos Seimui ir Respublikos Prezidentui.
8. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą yra “Specialiųjų tyrimų tarnyba”, “korupcija”, “valstybės pareigūnai”, “valstybės tarnautojai”.
Seimo narys A.Katkus