TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

                                                                                                                                                      1999 m. lapkričio 17 d. Nr.

                                                                                                                                                                                Vilnius

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

Dėl  Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos

įstatymo projekto (P-2072)

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė G.Imbrasienė, komiteto nariai: P.Katilius, V.Pakalniškis, V.Aleknaitė-Abramikienė, A.Sakalas, E.Bičkauskas, V.Martišauskas, A.H.Stasiulevičius, R.Smetona. Komiteto patarėjai L.Zdanavičienė, A.Kabišaitis, komiteto padėjėjos – I.Randakevičienė, B.Kovalenkienė. Kviestieji asmenys – Seimo Finansų ir biudžeto komiteto vyr.patarėjas G.Morkūnas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Teisės ir teisėtvarkos komiteto patarėjos L.Zdanavičienės pastabos:

1. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnio 4 dalies nuostatomis projekto 2 straipsnio dalys ir jų punktai turėtų būti sunumeruoti. Šiuo požiūriu derintini ir kiti projekto straipsniai ( pvz. - 5,19).

2. Projekto 2 straipsnyje apibrėžiant Centrinės kredito unijos sąvoką sakoma, jog tai yra “kooperatiniais pagrindais suorganizuota, <…> kredito įstaiga, veikianti kaip kooperatinė bendrovė”. Reikėtų tikslinti šios sąvokos apibrėžimą.

3. Projekto 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodoma viena iš Centrinės kredito unijos funkcijų – “atstovauja kredito unijų interesams”. Čia matyt turėta mintyje kredito unijų - Centrinės kredito unijos narių interesų atstovavimas. Tuomet reikėtų tikslinti minėtą straipsnį.

4. Projekto 5 straipsnio 1 dalies 19 punkte išdėstyta nuostata, jog Centrinė kredito unija be išvardintų funkcijų šiame straipsnyje,  atlieka ir kitas funkcijas bei operacijas, kokias Centrinei kredito unijai paveda jos nariai. Nėra aišku, kokios tos kitos funkcijos.  Projekto 9 straipsnyje nurodoma, jog Centrinės kredito unijos narės privalo laikytis unijos įstatų. Todėl Centrinės kredito unijos narės negalėtų duoti pavedimų, o Centrinė kredito unija vykdydama ir atlikdama funkcijas bei operacijas, veikti ne pagal LR Kredito unijų įstatymo, Centrinės kredito unijos įstatų nustatytą tvarką.

5. Projekte numatoma Centrinės kredito unijos likvidavimo ir reorganizavimo galimybė. Tuo tarpu projekto IV skirsnyje aptartos tik steigimo ir likvidavimo sąlygos. Nenumatyta reorganizavimo procedūra.

6. Reikėtų tikslinti projekto 15 straipsnio bei 20 straipsnio nuostatas, kur kalbama apie reikalavimus, keliamus Centrinės kredito unijos personalui. Nėra aišku kokie tie reikalavimai, juo labiau, kad minimas ir techninis pasirengimas. Ar tai personalo techninis pasirengimas, ar kaip 20 straipsnyje nurodyta “pakankamas techninis pasirengimas patikimai kredito įstaigos veiklai užtikrinti”.

7. Projekto 2, 21, 28, 29, 30, 36 ir kt. straipsniuose vartojami skirtingi terminai “visuotinis susirinkimas”;“visuotinis narių susirinkimas”; “susirinkimas”; “atstovų visuotinis susirinkimas”. Reikėtų juos suvienodinti.

8. Projekto 22 bei 27 straipsniuose reikėtų atsisakyti termino “politika” (visuotinio susirinkimo patvirtinta kredito unijų likvidumo palaikymo politika; paskolų palūkanų politika; Stabilizacijos fondo formavimo bei naudojimo politika). Pagal Lietuvių kalbos žodyną: “Politika – tai valstybės reikalų tvarkymo, valstybinės valdžios teorija ir praktika”.

9. Reikėtų suderinti projekto 34,36 straipsnių nuostatas. 34 str.2 dalies 7 punkte nurodoma, jog “stabilizacijos fondo komisijos pavedimu, valdyba kontroliuoja, kad būtų laiku ir visiškai sumokėti kiekvienos kredito unijos įnašai į Stabilizacijos fondą”, o 36 str. 5 dalyje, jog “Stabilizacijos fondo komisija nustato kredito įnašų į Stabilizacijos fondą dydį, įmokėjimo tvarką ir sąlygas<…>”. Tuo tarpu 36 str. 6 dalyje teigiama,jog “Stabilizacijos fondo komisija kartu su Centrinės kredito unijos administracija kontroliuoja, kad būtų laiku ir visiškai sumokėti kiekvienos kredito unijos įnašai į Stabilizacijos fondą”.

10. Derintinos projekto 34 straipsnio ir 39 straipsnio nuostatos. Vienur sakoma, jog “Valdyba Centrinės kredito unijos vardu sudaro darbo sutartis su samdomais darbuotojais”, kitur, jog “Centrinės kredito unijos administracijos vadovas sudaro darbo sutartis su kitais Centrinės kredito unijos darbuotojais”.

11. Projekto 41 straipsnio 2 dalis yra perteklinė, kadangi apie Centrinės kredito unijos minimalų pagrindinį kapitalą kalbama projekto 11 straipsnyje.

12. Būtų logiška, jeigu Centrinė kredito unija vykdytų kredito unijų, esančių Centrinės kredito unijos narėmis veiklos priežiūrą. Todėl projekto 47 straipsnio pavadinime prieš žodį “kredito” reikėtų įrašyti žodžius “jos narių-“.

13. Projekto 50 straipsnis yra perteklinis, nes apie teisės aktus, reglamentuojančius atsakomybę už Centrinei kredito unijai padarytus nuostolius bei apie subjektus, kuriems taikoma atsakomybė yra kalbama projekto 37 straipsnyje.

14. Projekte nėra aptarta Centrinės kredito unijos nario teisė išstoti iš šios kredito įstaigos bei išstojimo tvarka.

15. Vargu ar reikėtų įstatymu įtvirtinti pasiūlymus Vyriausybei, kaip tai padaryta projekto 51 straipsnyje.

 

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: nėra.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: nėra.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:

1. Grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į komiteto patarėjos pastabas.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu - už.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: V.Martišauskas, A.H.Stasiulevičius

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                Gražina Imbrasienė