Finansų ir biudžeto komitetas

                                                                                                                                                                        1999 m. lapkričio 8  d.  Nr.  82(55)

  Vilnius

 

PAGRINDINIO KOMITETO 

I Š V A D A

dėl Lietuvos Respublikos laikinosios mokėjimų 

eilės tvarkos įstatymo projekto (P-2082)

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: E. Kunevičienė, K. Glaveckas, A. Andriuškevičius, A. Bartkus, Alg. Butkevičius, J. Galdikas, J. Listavičius, R. Melnikienė, A. Plokšto, M. Šerienė, A. Žvaliauskas.

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

1) Pasaulio banko finansų konsultantas Marius Vismantas (”Lietuvos rytas”, 1999 m. lapkričio 2 d., Nr.255, 4 psl.):

Straipsnio autorius kritiškai vertina įstatymo nuostatas, nurodančias “su kuo reikia pirmiausia atsiskaityti, jei trūksta pinigų visiems atsiskaitymams”.  Toliau konstatuojama, kad “valstybė netingi nurodinėti privačiam verslui,  kam pastarasis turi sumokėti sumažėjus likvidumui (ir dar nori įpareigoti bankus kontroliuoti šiuos mokėjimus) , tačiau nesugeba nustatyti savo pačios prioritetų esant tokiai sunkiai situacijai”.

            Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (toliau BFK) nepritaria šiai nuomonei, nes projektas Nr. P-2082 pateiktas ir siūlomas priimti kaip laikinasis įstatymas, kuriame būtų aiškiai apibrėžta mokėjimų eilės tvarka, kai mokėtojas visiems atsiradusiems įsipareigojimams vienu metu neturi pakankamai pinigų. Šiuo metu mokėjimus bei atsiskaitymus reglamentuojančiuose įstatymuose galiojančios nuostatos nulemia daugelį tarp mokėtojų bei  pinigų gavėjų kylančių ginčų ir neaiškumų.

2) Seimo Biudžeto ir finansų komiteto vyr. patarėjo G. Morkūno išvados:

a) Iš projekto reikėtų išbraukti 2 straipsnio 1 dalį, kurioje yra apibrėžta ūkio subjektų sąvoka, šią sąvoka projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant į teisinį terminą - juridinis asmuo ar juridinio asmens teisių neturinti įmonė (toliau tekste - mokėtojas). Padarius šią pataisa projektas P-2082 geriau derinsis su kitu Seime registruotu Lietuvos Respublikos atsiskaitymų už žemės ūkio produkciją projektu  Nr. P-2047, kuriame naudojama žymiai platesnė ūkio subjektų sąvoka.

BFK pritaria šiems siūlymams.

b) Projekto Nr. p-2082 2 straipsnio 2 dalyje sąvoką “Mokėjimas” reikėtų apibrėžti taip pat, kaip ir Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo projekte Nr. P-1927 (2). Todėl projekto Nr. P-2082 2 straipsnyje esančią mokėjimo sąvoką siūlome išdėstyti taip: “Mokėjimas - Mokėjimų įstatyme apibūdintas veiksmas”.

     BFK pritaria šiems siūlymams.

     c) Projekto 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžių “žemės ūkio produkciją” siūloma papildomai įrašyti žodžius: ”..,nurodytą Atsiskaitymų už žemės ūkio produkciją įstatyme”. Šiuo papildymu būtu konkrečiai apibrėžta žemės ūkio produkciją, už kurią mokėjimai būtų vykdomi pirmąja eile.

     BFK pritaria šiems siūlymams.

     d) Projekto 3 straipsnio 1 dalies 4 punkto tekstą siūloma išdėstyti taip: “4) kiti mokėjimai pinigų gavėjams”. Šis pasiūlymas susijęs su aukščiau pateikta įstatymo projekto Nr. P-2082 1 ir2 straipsnio pataisomis ir Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatyme vartojama sąvoka “pinigų gavėjai”.

     BFK pritaria šiems siūlymams.

            3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

            4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos bankas (99 10 15 Nr.04-2787)

1.   2 str. 2 d. žodžius “ūkio subjektai” siūlo pakeisti žodžiu “mokėtojas”, nes galimi mokėjimai ir ne subjektui, pvz. į biudžetą., o žodis “tiesiogiai”  yra perteklinis.

 

2.   3 str. 1 d. 1 p. sąvoką “už supirktą ar perdirbtą žemės ūkio produkciją” suderinti su Atsiskaitymų už žemės ūkio produkciją įstatymo projekto 2 str. 1 d.

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

Pritarti

Pritarta šios išvados 3 dalyje pateiktiems pasiūlymams šiuo klausimu.

Pritarta šios išvados 3 dalyje pateiktam pasiūlymui šiuo klausimu.

2.

Seimo Teisės departamento 1999 10 25  išvada Nr.P-2082.

1. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje mokėjimo sąvoka apibrėžiama kaip ūkio subjektų įsipareigojimų vykdymas kitam ūkio subjektui. Projekto 3 straipsnyje nustatoma mokėjimų eilės tvarka, kuriame įvardinti ne tik ūkio subjektai, bet ir fiziniai asmenys. Reikėtų pašalinti tokius neatikimus.

 

 

2. Projekto 4 straipsnyje nustatoma, kad šis įstatymas įsigalioja Lietuvos Respublikos laikinųjų atsiskaitymų tvarkos sąlygomis įstatymui netekus galios. Minimas įstatymas nėra identifikuotas, nes neįvardinti jo paskelbimo šaltiniai.

 

3. Atkreipė dėmesį, kad “iš aiškinamojo rašto seka, kad teikiamu įstatymu siekiama nustatyti vienodą ūkio subjektų mokėjimų eilės tvarką. Tačiau projekto 3 str. įvardinant , kad teikiamas įstatymas įsigalios tada, kai neteks galios laikinosios atsiskaitymų tvarkos ir sąlygų įstatymas, liktų galioti Valstybinio socialinio draudimo įstatymo, Delspinigių nustatymo už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluoto mokėjimo įstatymo 1 str. nuostatos, kuriose nustatyta kitokia mokėjimų eilė, negu teikiama įstatymo projekte.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti į pastabą.

 

 

 

Atsižvelgti į pastabą.

Pritarta šios išvados 3 d. pateiktam siūlymui dėl įstatymo projekto 2 str. 2 d. sąvokos “Mokėjimas” apibrėžimo.

Turėtų būti įvardinti įstatymų paskelbimo šaltiniai.

 

 

BFK 1999 m. lapkričio 8 d. posėdžio protokolo išraše NR. 81(54)   pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei parengti ir ne vėliau kaip iki 1999 m. gruodžio 1 d. pateikti Seimui atitinkamų įstatymų projektus, kuriuose Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 371  straipsnio bei Delspinigių nustatymo už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą įstatymo 1 str. nuostatos bei sąvokos būtų suderintos su įstatymo projekto Nr. P-2082  3 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatomis bei sąvokomis.

 

            5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

6.   Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

7.   Komiteto sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu komitetas priima sprendimą, numatytą 150 str. 1 d. 3-6 punktuose,  pateikiami sprendimo argumentai): Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

            8. Balsavimo rezultatai: 7 -- už; 1 --  prieš; 3 -- susilaikė.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Elvyra Kunevičienė

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

           

            Priedai:

Komiteto siūlomas patobulintas įstatymo projektas, 1 lapas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                   Elvyra Kunevičienė