Biudžeto ir finansų komitetas

                                                                                                                                                            1999 m. lapkričio   4   d. Nr.______

                                                                                                            Vilnius

PAGRINDINIO KOMITETO 

IŠVADOS PROJEKTAS

dėl Lietuvos Respublikos laikinosios mokėjimų 

eilės tvarkos įstatymo projekto (P-    2082)

 

            1. Klausymai dėl įstatymo projekto: nevyko

            2. Klausymuose dalyvavo: nevyko

            3. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

1.   Pasaulio banko finansų konsultantas Marius Vismantas (”Lietuvos rytas”, 1999 m. lapkričio 2 d., Nr.255, 4 psl.):

Straipsnio autorius kritiškai vertina įstatymo nuostatas, nurodančias “su kuo reikia pirmiausia atsiskaityti , jei trūksta pinigų visiems atsiskaitymams”.  Toliau konstatuojama, kad “valstybė netingi nurodinėti privačiam verslui,  kam pastarasis turi sumokėti sumažėjus likvidumui (ir dar nori įpareigoti bankus kontroliuoti šiuos mokėjimus) , tačiau nesugeba nustatyti savo pačios prioritetų esant tokiai sunkiai situacijai”.

            Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai (toliau KIR) nepritaria šiai nuomonei. Projektas Nr. P-2082 pateiktas ir siūlomas priimti kaip laikinasis įstatymas, kuriame būtų aiškiai apibrėžta mokėjimų eilės tvarka, kai mokėtojas visiems atsiradusiems įsipareigojimams vienu metu neturi pakankamai pinigų. Šiuo metu mokėjimus bei atsiskaitymus reglamentuojančiuose įstatymuose galiojančios nuostatos nulemia daugelį tarp mokėtojų bei  pinigų gavėjų kylančių ginčų ir neaiškumų.

2.   Seimo Biudžeto ir finansų komiteto vyr. patarėjo G. Morkūno išvados:

1)  Iš projekto reikėtų išbraukti 2 straipsnio 1 dalį, kurioje yra apibrėžta ūkio subjektų sąvoka, šią sąvoka projekto 1 straipsnio 1 dalyje, keičiant į teisinį terminą - juridinis asmuo ar juridinio asmens teisių neturinti įmonė (toliau tekste - mokėtojas). Padarius šią pataisa projektas P-2082 geriau derinsis su kitu Seime registruotu Lietuvos Respublikos atsiskaitymų už žemės ūkio produkciją projektu  Nr. P-2047, kuriame naudojama žymiai platesnė ūkio subjektų sąvoka.

KIR pritaria šiems siūlymams.

2)  Projekto Nr. p-2082 2 straipsnio 2 dalyje sąvoką “Mokėjimas” reikėtų apibrėžti taip pat, kaip ir Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo projekte Nr. P-1927 (2). Todėl projekto Nr. P-2082 2 straipsnyje esančią mokėjimo sąvoką siūlome išdėstyti taip: “Mokėjimas - veiksmas, kurio apibūdinimas pateiktas Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatyme”.

KIR pritaria šiems siūlymams.

3)  Projekto 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžių “žemės ūkio produkciją” siūloma papildomai įrašyti žodžius: ”..,kurios apibūdinimas pateiktas Lietuvos Respublikos atsiskaitymų už žemės ūkio produkcija įstatyme”. Šiuo papildymu būtu konkrečiai apibrėžta žemės ūkio produkciją, už kurią mokėjimai būtų vykdomi pirmąja eile.

KIR pritaria šiems siūlymams.

4)   Projekto 3 straipsnio 1 dalies 4 punkto tekstą siūloma išdėstyti taip: “4) kiti mokėjimai pinigų gavėjams”. Šis pasiūlymas susijęs su aukščiau pateikta įstatymo projekto Nr. P-2082 1 ir2 straipsnio pataisomis ir Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatyme vartojama sąvoka “pinigų gavėjai”.

    KIR pritaria šiems siūlymams.

           

 

 

 

 

            4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos bankas (99 10 15 Nr.04-2787)

1.   2 str. 2 d. žodžius “ūkio subjektai” siūlo pakeisti žodžiu “mokėtojas”, nes galimi mokėjimai ir ne subjektui, pvz. į biudžetą., o žodis “tiesiogiai”  yra perteklinis.

 

2.   3 str. 1 d. 1 p. sąvoką “už supirktą ar perdirbtą žemės ūkio produkciją” suderinti su Atsiskaitymų už žemės ūkio produkciją įstatymo projekto 2 str. 1 d.

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarta šios išvados 3 dalyje pateiktiems pasiūlymams šiuo klausimu.

Pritarta šios išvados 3 dalyje pateiktam pasiūlymui šiuo klausimu.

 

5.   Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo Teisės departamento 1999 10 25  išvada Nr.P-2082.

1. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje mokėjimo sąvoka apibrėžiama kaip ūkio subjektų įsipareigojimų vykdymas kitam ūkio subjektui. Projekto 3 straipsnyje nustatoma mokėjimų eilės tvarka, kuriame įvardinti ne tik ūkio subjektai, bet ir fiziniai asmenys. Reikėtų pašalinti tokius neatikimus.

 

 

2. Projekto 4 straipsnyje nustatoma, kad šis įstatymas įsigalioja Lietuvos Respublikos laikinųjų atsiskaitymų tvarkos sąlygomis įstatymui netekus galios. Minimas įstatymas nėra identifikuotas, nes neįvardinti jo paskelbimo šaltiniai.

3.Atkreipė dėmesį, kad “iš aiškinamojo rašto seka, kad teikiamu įstatymu siekiama nustatyti vienodą ūkio subjektų mokėjimų eilės tvarką. Tačiau projekto 3 str. įvardinant , kad teikiamas įstatymas įsigalios tada, kai neteks galios laikinosios atsiskaitymų tvarkos ir sąlygų įstatymas, liktų galioti Valstybinio socialinio draudimo įstatymo, Delspinigių nustatymo už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluoto mokėjimo įstatymo 1 str. nuostatos, kuriose nustatyta kitokia mokėjimų eilė, negu teikiama įstatymo projekte.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti į pastabą.

 

 

Iš dalies reikėtų atsižvelgti į pastabą.

Pritarta šios išvados 3 d. pateiktam siūlymui dėl įstatymo projekto 2 str. 2 d. sąvokos “Mokėjimas” apibrėžimo.

Turėtų būti įvardinti įstatymų paskelbimo šaltiniai.

Reikėtų suderinti Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 371  straipsnio bei Delspinigių nustatymo už išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą įstatymo 1 str.nuostatas bei sąvokas reikėtų suderinti su įstatymo projekto Nr.P-2082  3 str. 1 d. 1 p. nuostatomis bei sąvokomis. Todėl reikėtų pasiūlyti Vyriausybei parengti ne vėliau kaip iki 99 12 01 parengti ir  pateikti Seimui nurodytų pataisų projektus.

 

 

6.   Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

7. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

8. Komiteto narių - komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomi sprendimai (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas 150 str. 1 d. 3-6 punktuose, pateikiami sprendimo argumentai):

1.   Pritarti komiteto išvados rengėjų patobulintam įstatymo projektui ir rengėjų  išvadoms.

2.   Priimti komiteto sprendimą arba siūlyti Seimui priimti protokolinį nutarimą dėl pasiūlymo Vyriausybei parengti ir ne vėliau kaip iki 1999 12 01 pateikti Seimui Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 371  straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, taip pat Delspinigių nustatymo už išmokų,

susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą įstatymo 1 str.pakeitimo įstatymo projektą, kuriuose būtų išspręsti mokėjimų eiliškumo nuostatų suderinimo klausimai.

 

Priedai:

Komiteto narių - komiteto išvadų rengėjų patobulintas įstatymo projektas, 1 lapas.

 

Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai:

E. Kunevičienė

A.Plokšto