Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
(Komiteto pavadinimas) 1999 m. rugsėjo 27 d. Nr. 33 - 3
Vilnius
dėl Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939-1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 2,3,5,7,8,9 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (P-1910)
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto nariai: A.Katkus, A.N.Stasiškis, V.Čepas, N.Medvedevas, R.Pleikys, A.Sėjūnas, A.Petrusevičius, S.Buškevičius.
Komiteto darbuotojai: A.Skaistys, J.Širvinskas, V.Bacevičius, R.Augys.
J.Šniaukštienė – Seimo PORDONATRK vyr. patarėja ir Suvalkiečių draugijos atstovė B.Kižienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Nėra.
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Suvalkiečių draugija “Suvalkija” |
prašymas suteikti tremtinio ir jiems prilygstančio asmens statusą iš Suvalkų trikampio prievarta perkeltiems asmenims |
Nepritarti |
Neatitinka keliamų reikalavimų tremtinio statusui gauti. |
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1.
|
Teisės departamentas
Teisės departamentas |
1.Įstatymo projektą reikėtų išdėstyti laikantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 7 ir 11 straipsnių reikalavimų. Įstatymo pavadinime žodis “įstatymas” turėtų būti nukeltas į kitos eilutės centrą. Jei keičiama daugiau kaip pusė įstatymo straipsnių, keičiamasis įstatymas turėtų būti dėstomas nauja redakcija. Keičiant ar pildant įstatymo straipsnį (jo dalį) turėtų būti išdėstoma pakeitimo esmė.
2. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje įvardijami Lietuvos teisėsaugos institucijų ar archyvų išduodami dokumentai . Svarstytina, ar nereikėtų šios sampratos suderinti su Asmenų, represuotų už pasipriešinimą okupaciniams režimams, teisių atkūrimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi, kurioje aiškiai įvardijami Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, Generalinė prokuratūra prie Aukščiausiojo Teismo ir Vidaus reikalų ministerija kaip institucijos išduodančios pažymėjimus, nes keičiamas įstatymas ir Asmenų, represuotų už pasipriešinimą okupaciniams režimams, teisių atkūrimo įstatymas iš esmės reguliuoja tuos pačius visuomeninius santykius, todėl reikėtų juose vartoti vienodas sąvokas. Be to, abejotina, ar reikėtų šioje keičiamo įstatymo 5 straipsnio dalyje įvardyti archyvus kaip subjektus, nes archyvų dokumentai yra tik pagrindas aukščiau paminėtiems pažymėjimams išduoti.
3. Keičiamo įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma nukentėjusių nuo okupacijų asmenų statusą suteikti “pasipriešinimo 1940-1990 metų okupacijų dalyvių, žuvusių kovos lauke ar suėmimo metu, nužudytų ar mirusių tardymo ar kalinimo metu, nuteistų mirties bausme, jei bausmė įvykdyta” vaikams (įvaikiams) iki 16 metų, tačiau šie asmenys jau pripažįstami nuo okupacijų nukentėjusiais asmenimis pagal Asmenų, nukentėjusių nuo 1939-1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą.
4. Keičiamo įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostata, kad buvusiais beglobiais vaikais pripažįstami “iki 16 metų vaikai, kurių abu tėvai (įtėviai) buvo nužudyti represinių ar baudžiamųjų akcijų metu”taip pat svarstytina, nes tokiems asmenims pripažįstamas nuo okupacijų nukentėjusių asmenų statusas pagal Asmenų, nukentėjusių nuo 1939-1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 1 punkto c papunktį.
5. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodyta sąvoka “Lietuvai priklausiusios teritorijos” turėtų būti sukonkretinta, nes neaišku, kokios teritorijos turimos omenyje keičiamo Asmenų, nukentėjusių nuo 1939-1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodytos Lietuvos, Klaipėdos krašto bei Vilniaus krašto teritorijos ar kitos.
6. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostata, kad “asmenys, kurie nukentėjo nuo Sovietų Sąjungos ir nacistinės Vokietijos represinių rėžimų… yra prilyginami nuo okupacijų nukentėjusiems asmenims” nevisiškai derinasi su Asmenų, represuotų už pasipriešinimą okupaciniams režimams, teisių atkūrimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi, kurioje numatyta, kad asmenims, represuotiems už Lietuvos ribų Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras išduoda nukentėjusių asmenų teisinio statuso pažymėjimus. Šios nuostatos galima būtų pasiūlyti atsisakyti, nes minėtieji asmenys yra pripažįstami nuo okupacijų nukentėjusiais asmenimis, todėl palikus siūlomą redakciją bus neaiškus sąvokos “prilyginami” turinys, dėl ko gali būti įvairiai interpretuojamas šių asmenų statusas. |
1. Pritarti
2. Pritarti
3. Nepritarti
4. Nepritarti
5. Pritarti
6. Pritarti |
Pataisyta, kad atitiktų Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymą.
Projekte įrašyta sąvoka Lietuvos teisėsaugos institucijos pakeista pagal Asmenų, represuotų už pasipriešinimą okupaciniams režimams, teisių atkūrimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį. Išbrauktas žodis “archyvus” kaip perteklinis.
Naujame 71 str. Yra nustatoma beglobių vaikų sąmprata ir jie yra išskiriami į atskirą grupę.
Naujame 71 str. Yra nustatoma beglobių vaikų sąmprata ir jie yra išskiriami į atskirą grupę.
Patikslinta sąvoka ir išdėstyta taip: “Lietuvai šiuo metu priklausančių teritorijų”.
Išbraukti žodžiai “…yra prilyginami nuo okupacijų nukentėjusiems asmenims…”. |
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Išvados rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1.
2.
|
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Žmogaus teisių komitetas |
1. Iš esmės pritarti įstatymo projektui, siūlant įvertinti Teisės departamento pastabas.
2. Kadangi įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti reikalingos Valstybės biudžeto lėšos, siūlyti pagrindiniam komitetui prašyti Vyriausybės išvados dėl šio įstatymo projekto.
1. Siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Seimui priėmus Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo okupacijų, teisinio statuso įstatymo 2,3,5,7,8,9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą, spręsti klausimą dėl nukentėjusių asmenų valstybinių pensijų skyrimo asmenims, prievarta iškeltiems iš Suvalkų trikampio.
|
1. Pritarti
2. Pritarti
1. Pritarti
|
Įvertinta.
Reikalingos Valstybės biudžeto lėšos.
Reikalingos Valstybės biudžeto lėšos.
|
7. Komiteto sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu komitetas priima sprendimą, numatytą 150 str. 1 d. 3-6 punktuose, pateikiami sprendimo argumentai):
Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai:
8 už; - prieš; - susilaikė.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas:
A.N.Stasiškis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
nėra.
Priedai:
Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas A.Katkus