Biudžeto ir finansų komitetas                                                                                                                                                                                                                                                 

                                                                                                                                                 

                                                1999 06 21 Nr.59(32)

                                                                                Vilnius                   

 

PAGRINDINIO KOMITETO 

IŠVADA

dėl Akcinių bendrovių įstatymo 43 ir 45 straipsnių pakeitimo

įstatymo projekto (P-1810A )

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

                A.Andriuškevičius, A.Butkevičius, J.Galdikas, K.Glaveckas, E.Kunevičienė, R.Melnikienė, J.Listavičius.

                 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: nėra

                 3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta

                4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

 

 

 

Teisės departamentas

                1. Projekto 1 straipsnyje siūloma įtvirtinti nuostatą, kad nemoki akcinė bendrovė gali platinti akcijas savo kreditoriams. Galima būtų atkreipti dėmesį, kad Įmonių bankroto įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje yra numatyta, kad nemokios įmonės administracijos vadovas privalo per 10 dienų nuo finansinės atskaitomybės už paskutinį ataskaitinį laikotarpį pateikimo mokesčių administratoriui dienos pateikti informaciją apie įmonės būklę Vyriausybės įgaliotai institucijai paskelbti “Valstybės žiniose”. Todėl platinant akcijas savo kreditoriams, būtų pažeidžiamos kitų kreditorių, kurie gali ir nežinoti bendrovės finansinės būklės, teisės.

2. Projekto 2 straipsnio papildymo tekstas diskutuotinas dviem aspektais. Pirma, pagal jo santykį su įstatymo 30 straipsnio 3 dalimi, kurioje įtvirtinta bendrovės nuosavo kapitalo riba, kuri negali būti mažesnė negu ¾ įstatuose nurodyto įstatinio kapitalo. Todėl tuo atveju kai įstatinis kapitalas būtų mažinamas panaikinant bendrovės balanse apskaitytus nuostolius ir būtų peržengta nurodyta bendrovės nuosavo kapitalo riba, tai turi sukelti šiame straipsnyje nurodytas teisines pasekmes: akcijų anuliavimą arba akcijų nominalios vertės mažinimą suma, kuria nuosavas kapitalas tapo mažesnis už įstatinį kapitalą. Tačiau projekte siūloma įtvirtinti nuostatą, kad tame pačiame susirinkime įstatinis kapitalas gali būti padidintas  papildomais įnašais išleidžiant naujas akcijas, kurias galės įsigyti tik bendrovės kreditoriai. Praktiškai galėtų susidaryti tokia situacija, kad valstybės, savivaldybės, socialinio draudimo fondų įsigytos akcijos už įskaitomus bendrovės įsiskolinimus bus anuliuojamos ar sumažinama jų nominali vertė, o kiti kreditoriai įsigis naujai išleidžiamas akcijas. 

                Antra, nesuprantama kokia seka ir kokie duomenys būtų registruojami Įmonių rejestre. Galima būtų atkreipti dėmesį, kad  pvz. duomenų apie įstatinio kapitalo sumažinimą neįregistravimas šio įstatymo nustatyta tvarka ir terminais daro visuotinio akcininkų susirinkimo nutarimą negaliojančiu ir turi būti suinteresuotų asmenų pareiškimu teismine tvarka pripažintas negaliojančiu (23 str. 1 dalies 3 punktas).

Redaguojant šio straipsnio papildymo tekstą vietoje žodžių “galima nutarti didinti” reikėtų įrašyti žodžius “gali būti didinamas”, o vietoje žodžių “kurias įsigis” reikia įrašyti žodžius “kurias gali įsigyti” arba “kurias turi teisę įsigyti”, nes tai yra kreditorių teisę, o ne pareiga.

3. Projekto 4 straipsnio papildymo tekste yra nustatoma bendrovės įstatų pakeitimo registravimo tvarka dėl bendrovės kapitalo sumažinimo, panaikinant bendrovės balanse apskaitytus nuostolius. Iš pateikto teksto galima būtų suprasti, kad šiuo atveju negaliotų bendra šio straipsnio pirmajame sakinyje nustatyta taisyklė, kurioje nustatytas konkretus terminas (ne anksčiau kaip praėjus 6 mėn.)  per kurį įstatų pakeitimai gali būti įregistruoti. Todėl pagal papildymo tekstą lieka neaišku koks terminas galiotų tokiam įregistravimui ir per kiek laiko turėtų būtį pranešta visiems akcininkams ir kreditoriams.  Taip pat galima būtų atkreipti dėmesį, kad nenustačius šių terminų, galėtų būti pažeista kreditorių teisė pareikalauti ir gauti papildomas bendrovės prievolių įvykdymo garantijas, numatytas šio straipsnio 6 dalyje.

                4.  Reikia papildyti įstatymo pakeitimų ir papildymų oficialaus paskelbimo šaltinius įrašant skaičius “1996, Nr.84-2003”.    

 

 

 

 

 

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados projekto rengėjų nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

 

Nėra

 

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvados projekto rengėjų nuomonė dėl pasiūlymo (pritarti ar nepritarti)

Argumentai, dėl kurių pasiūlymas nepriimtinas

 

Nėra

 

 

 

 

7. Komiteto siūlomas įstatymo projekto tekstas (nedidelis projekto tekstas išdėstomas šiame punkte; didelis tekstas išdėstomas šios išvados priede ir apie tai nurodoma šiame punkte): nėra

8. Komiteto sprendimas:

1. Komitetas siūlo LR akcinių bendrovių įstatymo 43 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo  projekto  svarstyme komitete padaryti pertrauką;

2. Paprašyti Vyriausybės išvadų šiam (P-1810A) įstatymo projektui.

 

9. Balsavimo rezultatai:

7 už; - prieš; - susilaikė.

10. Išvadą plenariniame posėdyje pristatys J.Listavičius.

11. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                E.Kunevičienė