AIŠKINAMASIS RAŠTAS
Dėl Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto
1. Projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto tikslas – sudaryti prielaidas efektyvesniam valstybės skolos valdymui, patikslinti valstybės skolos sąvoką, sugriežtinti skolininkų atsakomybę už finansinių įsipareigojimų nevykdymą.
2. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu
Šiuo metu Valstybės skolos įstatyme nėra reglamentuota, kad į valstybės skolą įskaičiuojama atskirais Lietuvos Respublikos įstatymais (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų išlaikomų įstaigų ir akcinės bendrovės “Lietuvos energija” skolų pripažinimo valstybės vidaus skola ir skolos padengimo įstatymas, Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių emisijos bankams restruktūrizuoti įstatymas) pripažinta valstybės skola. Be to, nenumatyta tokios skolos pripažinimo tvarka.
Šiuo metu nemaža Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, gavusių paskolas valstybės vardu, turi finansinių sunkumų. Vienoms įmonėms yra vykdomos bankroto procedūros, kitoms tikslingiau restruktūrizuoti paskolas, kad įmonės galėtų tęsti veiklą, mokėti mokesčius, sumažinti paskolų negrąžinimo riziką. Finansų ministerijoje nėra atskiro struktūrinio padalinio, kurio funkcijos būtų tik probleminių paskolų valdymas. Tuo tarpu akcinė bendrovė Turto bankas per savo veiklos laikotarpį įgijo patirties administruodamas iš restruktūrizuotų bankų perimtas paskolas bei kitą turtą ir sukūrė savo veiklos metodiką. Todėl Finansų ministerijai tikslinga pasinaudoti šia patirtimi.
3. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos
Tikslinamos Valstybės skolos įstatymo 2 straipsnyje nurodytos “vidaus skolos” ir “užsienio skolos” sąvokos, t.y. nustatoma, kad į valstybės skolą bus įskaičiuojama kitais įstatymais pripažinta valstybės skola. Taip pat numatoma tokia valstybės turtinių įsipareigojimų pripažinimo valstybės skola tvarka: sprendimus dėl valstybės skolos pripažinimo priims Seimas Vyriausybės siūlymu; skolos pripažinimo įstatymuose turės būti nurodyta skolos dydis, skolos padengimo terminas ir kitos esminės sąlygos.
Papildyti valstybės skolinimosi tikslai - numatoma galimybė valstybės vardu ar su valstybės garantija gaunamas paskolas naudoti valstybinių fondų skoliniams įsipareigojimams dengti bei šių fondų pinigų srautams subalansuoti. Numatoma, kad valstybė skolinasi ne tik imdama paskolas, bet ir teikdama valstybės garantijas dėl gaunamų paskolų.
Siekiant efektyviau administruoti problemines paskolas, numatoma galimybė pavedimo sutartimi perduoti šias paskolas administruoti Turto bankui. Taip pat numatoma, kad Finansų ministerijos perduodamas Turto bankui paskolas bei jų administravimo tvarką nustatys Vyriausybė.
Įstatyme reglamentuotos Finansų ministerijos funkcijos papildomos naujomis: paskolų ir kitų turtinių įsipareigojimų grupavimu, skolininkų finansinės būklės analize, įsiskolinimų likučių derinimu su kreditoriais.
Siekiant apsaugoti valstybės turtinius interesus, apribojamos skolininkų ir skolininkų, už kurių įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, galimybės laisvai disponuoti turtu, t.y. minėti skolininkai iki visiško skolos grąžinimo be Finansų ministerijos arba Turto banko leidimo neturės teisės ne tik parduoti, išnuomoti ar įkeisti ilgalaikio turto, bet ir perleisti, perduoti ar kitaip jį realizuoti. Be to, skolininkai turės derinti su Finansų ministerija arba Turto banku minėtų veiksmų atlikimo sąlygas.
Keičiama delspinigių, apskaičiuotų už pavėluotą su paskolos ar skolos grąžinimo sutartimi susijusių turtinių įsipareigojimų vykdymą, skaičiavimo tvarka, kuri nustatoma remiantis Mokesčių administravimo įstatyme nustatytomis delspinigių už ne laiku sumokėtus mokesčius skaičiavimo tvarkos nuostatomis.
Sugriežtinamos sankcijos skolininkams, panaudojusiems paskolos lėšas ne pagal tikslinę paskirtį, t.y. numatoma galimybė ne ginčo tvarka išieškoti iš skolininko sąskaitų bankų įstaigose ar kito turto ne pagal paskirtį panaudotas sumas.
Sugriežtinamos sankcijos skolininkams, nepateikusiems Finansų ministerijai reikalingų dokumentų arba pateikusiems neteisingą informaciją.
Siūloma valstybės garantijos dėl gaunamos vidaus paskolos suteikimo tvarką, paskolų su valstybės garantija gavimo ir grąžinimo tvarką bei institucijų, dalyvaujančių šiame procese, funkcijas ir pareigas nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, nes visas funkcijas, susijusias su vidaus paskolų ir vidaus paskolų su valstybės garantija gavimu, paskirstymu ir grąžinimu, vykdo Finansų ministerija Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu.
4. Galimos neigiamos įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad jų būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatyta.
5. Galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti
Reikia pakeisti Administracinių teisės pažeidimų kodeksą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Lietuvos banko valdybos 1997 m. spalio 30 d. nutarimą Nr. 1200/8 “Dėl valstybės vardu ir su valstybės garantija gaunamų užsienio paskolų”.
5. Poįstatyminiai aktai
Vyriausybės nutarimu turės būti patvirtintos paskolos, Finansų ministerijos perduodamos akcinei bendrovei Turto bankui, bei jų administravimo tvarka, vidaus paskolų, gautų valstybės vardu ar su valstybės garantija, teikimo ir grąžinimo tvarka. 6. Projekto autoriai
Projektą parengė Finansų ministerija.
7. Reikšminiai žodžiai
Užsienio paskola, vidaus paskola, paskola su valstybės garantija, skolininkas, skolininkas, už kurio įsipareigojimų įvykdymą garantuoja valstybė, vidaus valiuta, vidaus skola, užsienio skola.
L.e. ministro pareigas Algirdas Šemeta