AIŠKINAMASIS RAŠTAS

dėl Branduolinės energijos įstatymo

14, 16, 19, 26, 30, 31, 32, 33, 35, 37, 38 ir 44 straipsnių

pakeitimo įstatymo projekto

           

            Siekiant sugriežtinti radioaktyviųjų medžiagų ir kitų jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių įvežimo, išvežimo, vežimo tranzitu kontrolę ir atsižvelgiant į tai, kad kai kurių įstatymų (Aplinkos apsaugos įstatymas, Branduolinės energijos įstatymas, Sveikatos sistemos įstatymas, Strateginių prekių ir technologijų importo, tranzito ir eksporto kontrolės įstatymas) bei kitų teisės aktų nuostatos, reglamentuojančios radioaktyviųjų medžiagų ir atliekų bei kitų jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių naudojimą, saugojimą, apskaitą, laidojimą, nukenksminimą, transportavimą, įvežimą ir išvežimą, kai kuriais atvejais prieštaringos, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 1998 m. liepos 24 d. potvarkiu Nr. 279 buvo sudaryta darbo grupė įstatymų bei kitų teisės aktų nuostatoms išnagrinėti, susisteminti ir prireikus įstatymų bei kitų teisės aktų pakeitimų projektams parengti. Į darbo grupę įėjo aplinkos viceministras Artūras Daubaras (darbo grupės vadovas), Aplinkos ministerijos Radioaktyviųjų medžiagų skyriaus viršininkas Stasys Motiejūnas (darbo grupės sekretorius), Ūkio ministerijos Strateginių prekių eksporto kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Aldona Baltakienė, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko pavaduotojas Rimantas Krenevičius, Sveikatos apsaugos ministerijos Radiacinės saugos centro direktorius Albinas Mastauskas, Teisingumo ministerijos Teisės aktų rengimo ir ekspertizės departamento vyriausiasis specialistas Germanas Politika.

            Šiuo metu veiklą su radioaktyviosiomis medžiagomis, atliekomis bei kitais jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais reglamentuoja Aplinkos apsaugos įstatymas bei Branduolinės energijos įstatymo 15, 16, 25 ir 26 straipsniai. Šio įstatymo 16 straipsnio 1 punkte nurodyta, kad radioaktyviųjų medžiagų (įskaitant atliekas) įvežimo, išvežimo, tranzito, transportavimo tvarką nustato Aplinkos ministerija kartu su VATESI ir Sveikatos apsaugos ministerija.

Vadovaujantis LR Vyriausybės 1997 m. gegužės 14 d. posėdžio protokolu Nr. 20 bei atsižvelgiant į pasitarimo, įvykusio 1998 m. liepos 14 d. pas Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko patarėją - valstybės konsultantą R.Martinkų, nutarimą sugriežtinti radioaktyviųjų medžiagų kontrolę, siūloma Branduolinės energijos įstatymo 16 straipsnyje atsisakyti 1 punkto, suteikiant teisę radioaktyviųjų medžiagų įvežimo, išvežimo, vežimo tranzitu ir vežimo šalies viduje tvarką nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei arba jos įgaliotai institucijai (tokia nuostata įrašyta Aplinkos apsaugos įstatymo 6, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 31 ir 33 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto 7 straipsnyje bei Radiacinės saugos įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje). Be to, siūloma pakeisti Branduolinės energijos įstatymo 26 straipsnį (“Licencijas išduodančios institucijos”), atsižvelgus į naujai priimto Radiacinės saugos įstatymo 9 straipsnį. Kitų Branduolinės energijos įstatymo straipsnių pakeitimai susiję su Aplinkos apsaugos ir Statybos ir urbanistikos ministerijų sujungimu bei pavadinimo pakeitimu.

            Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatoma.

            Parengtas Branduolinės energijos įstatymo 14, 16, 19, 26, 30, 31, 32, 33, 35, 37, 38 ir 44 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas suderintas su Radiacinės saugos įstatymu ir Aplinkos apsaugos įstatymo 6, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 31 ir 33 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu. Įmonių įstatymo 13 straipsnio 17 punktas neatitinka Branduolinės energijos ir Radiacinės saugos įstatymų nuostatų dėl veiklos licencijavimo. Savo pasiūlymus dėl Įmonių įstatymo 13 straipsnio 17 punkto darbo grupė pateikė Ūkio ministerijai, rengiančiai Įmonių įstatymo pakeitimus.

Priėmus Branduolinės energijos įstatymo 14, 16, 19, 26, 30, 31, 32, 33, 35, 37, 38 ir 44 straipsnių pakeitimo įstatymą, poįstatyminių teisės aktų keisti, naikinti arba priimti naujų nereikėtų.

            Papildomų biudžeto lėšų įstatymui įgyvendinti ar šių lėšų sutaupymo nenumatoma.

            Įstatymo projekte nagrinėjamiems klausimams netaikomi ES teisės reikalavimai, šių klausimų derinimas su ES teise nenumatytas.

Įstatymo projektui pritarė Lietuvos pramonininkų asociacija ir Lietuvos savivaldybių asociacija. Įstatymo projektą išnagrinėjo komisija klausimams, susijusiems su likusių nereikalingų verslo suvaržymų panaikinimu, ir pastabų dėl verslo varžymų nepateikė. Komisijos siūlyta įstatyme atsisakyti nuostatų, tiesiogiai susijusių su Aplinkos ministerijos funkcijomis, ir vietoj žodžių “Aplinkos ministerija” rašyti “Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija”. Į šį siūlymą įstatymo projekto rengėjai neatsižvelgė. Būtų visiškai nelogiška nenurodyti tik Aplinkos ministerijos funkcijų – tektų analogiškai keisti ir 9, 14, 15, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 26 straipsnius, nustatančius Ūkio ministerijos, VATESI, Sveikatos apsaugos ministerijos, Susisiekimo ministerijos, Krašto apsaugos ministerijos, Vidaus reikalų ministerijos ir Valstybės saugumo departamento kompetenciją. Esminį Branduolinės energijos įstatymo pakeitimą galėtų inicijuoti Ūkio ministerija, nes tai viršija minėtos darbo grupės įgaliojimus. Be to, manytume, kad nėra tikslinga šiame įstatyme atsisakyti funkcijų detalizavimo. Valstybės valdymo institucijų nuostatuose kai kuriais atvejais gali būti nurodytos ne visos funkcijos (pavyzdžiui, Aplinkos ministerijos nuostatų 6.45 punkte nurodyta, kad Aplinkos ministerija vykdo “ir kitas įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas”). Į komisijos siūlymą vadovautis naujomis įstatymų rengimo rekomendacijomis atsižvelgta – įstatymo projektas pataisytas vadovaujantis teisingumo ministro 1998 m. rugpjūčio 17 d. įsakymu Nr. 104 “Dėl įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų” (Žin., 1998, Nr.87-2416).

Įstatymo projektą rengė darbo grupė, vadovaujama aplinkos viceministro A.Daubaro, pateikė darbo grupės sekretorius, Aplinkos ministerijos Radioaktyviųjų medžiagų skyriaus viršininkas S.Motiejūnas.

Reikšminis žodis: branduolinė sauga.

 

 

 

 

 

Aplinkos viceministras                                                                        A.Daubaras

 

 

 

 

S.Motiejūnas, 61 11 10