LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

TEISĖS DEPARTAMENTO IŠVADA

 

1999 05 11 Nr. P-508(4)

Vilnius

Dėl Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo projekto

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais galima būtų pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų.

1. Nurodant įstatymo priėmimo datą vietoj skaičiaus “2000” reikėtų įrašyti skaičių “1999”. Taip pat reikėtų patikslinti įstatymo priėmimo datą 1 ir 2 priedėliuose.

2. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio “baudų” reikėtų rašyti “tarifų”, nes 2 priedėlyje nustatyti ne baudų, bet tarifų koeficientai. Be to, projekto  straipsnio pavadinime įvardinama tarifų nustatymo tvarka (pabr. mūsų). To paties straipsnio 7 ir 8 dalyse žodžiai “įkainius ir “įkainis” keistini žodžiais “tarifus” ir “tarifas”, nes mokesčiai yra mokami pagal tarifus, o ne įkainius.

3. Diskutuotina projekto 5 straipsnio 4 dalies nuostata, jog kelios institucijos galėtų nustatyti tvarką, kuria asmenys būtų atleidžiami nuo mokesčio už aplinkos teršimą. Tikriausiai tai turėtų padaryti Vyriausybė ar jos įgaliota institucija (viena kuri nors).

4. Reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad 5 ir 6 straipsniuose yra reguliuojamas platesnis teisinių santykių ratas, nei nurodyta šių straipsnių pavadinimuose. Reikėtų projekto 5 ir 6 straipsnių nuostatas dėl atsakomybės už įstatymo pažeidimus išskirti į atskirą straipsnį.

5. Svarstytina projekto 6 straipsnio 2 dalies redakcija, suteikianti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai teisę nustatyti mokesčio u˛ aplinkos teršim¹ apskaičiavimo ir mokėjimo tvarką. Mokesčių administravimo įstatymo 2 straipsnio 16 punktas nustato, kad “apmokestinimo tvarka – mokesčio įstatymo nustatytas mokesčio mokėtojas, mokesčio bazė, mokesčio dyd˛iai (tarifai), mokesčio lengvatos, baudos ir delspinigiai, mokesčio mokėjimo bei išieškojimo taisyklės”. Vyriausybei suteikus teisę nustatyti mokesčio mokėjimo tvarką, tokia nuostata prieštarautų Mokesčių administravimo įstatymo nuostatoms.

Tikslintina projekto 6 straipsnio 10 dalies norma, nustatanti, kad 70 procentų mokesčio už aplinkos teršimą yra mokama į savivaldybių gamtos apsaugos fondus. Galima įvairiai suvokti kokia tvarka bus paskirstomi mokesčiai – ar visoms savivaldybėms proporcingai, ar pagal faktiškai per ataskaitinį laikotarpį išmestą į aplinką teršalų kiekį tam tikros savivaldybės teritorijoje, ar kitokiu būdu.

6. Reikėtų pakeisti projekto 8 straipsnio 5 punktą išbraukiant skaičių ir raides “1996, Nr. 15”, nes nurodytame “Valstybės žinių” numeryje nebuvo skelbtas Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. gruodžio 12 d. nutarimo Nr. I-1124 “Dėl Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos nutarimo “Dėl Lietuvos Respublikos mokesčių už aplinkos teršimą įstatymo įsigaliojimo” pakeitimo” papildymo ar pakeitimo nutarimas.

7. Įstatymo projektą reikėtų papildyti straipsniu, kuris įpareigotų Vyriausybę parengti teisės aktus, reikalingus įstatymo įgyvendinimui.

 

Teisės departamento konsultantas                                                                                   A.Marcijonas

Teisės departamento konsultantas                                                                           D.Karvelis

L. e. Teisės departamento direktoriaus pareigas                                                    K.Virketis