APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS                                                                                                                                                                                                   

                                                                                                                                                                        1999 m. gegužės 5 d.                                                                                                                                                                                                                                                Vilnius

PAGRINDINIO KOMITETO 

I Š V A D A

dėl LR radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo projekto P- 1662

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas - A.Vaišnoras, komiteto nariai: N.Ambrazaitytė, V.Einoris, S.Kubiliūnas, J.Šimėnas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Teisės departamentas

1. Projekto 2 str. 16 dalyje apibrėžiant “radiacinę saugą” reikėtų ją papildyti ir nuoroda į “darbų saugos reikalavimus”. Vertėtų pagalvoti ar  reikalinga “saugos” sąvoka, nes ją iš esmės apima “radiacinės saugos” sąvoka. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šio straipsnio 25 dalyje po žodžių “kur jos izoliuojamos”, reikėtų išbraukti žodį  “žmogui”.

 

2. Ne visai suprantamas projekto 3 straipsnio 2 punkte pateiktos sąvokos “nepelnytos naštos” teisinis krūvis. Be to, 3 str. redakciją reikėtų patikslinti, kadangi pateikta yra pernelyg  deklaratyvi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taip pat radiacinė sauga turėtų apsaugoti žmogų ir aplinką, o ne visuomenę.

 

3. Projekto 4 str. reikėtų papildyti nuostata dėl žemės sklypų skyrimo, kaip to reikalauja Aplinkos apsaugos įstatymas.

 

 

 

 

4. Projekto 7 straipsnio 4 punkto nuostata, kad Aplinkos ministerija dalyvauja (pabr. mūsų) išduodant licencijas” ne visai suprantama. Neaišku, kuo pasireiškia toks ministerijos dalyvavimas ir kaip jis teisiškai turi būti apiforminamas.

 

5. Reikėtų suvienodinti projekte vartojamų institucijų pavadinimus - pvz., 11 str. 1 dalyje įvardinta Radioaktyviųjų atliekų agentūra, o šio straipsnio 4 d. 1punkte -  Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūra.

 

 

6. Iš projekto 14 straipsnio 2 dalies neaišku, kas ir kaip, kokiomis proporcijomis deleguoja savo atstovus į Agentūros tarybą.

 

7. Vertėtų atsisakyti projekto 15 straipsnio 1 dalies paskutinio sakinio, kurį pilnai apima šios dalies pirmas sakinys.

 

8.  Diskutuotina ar nebūtų tikslinga  projekto 19 str. 4 dalies reikalavimus taip pat taikyti statybos užsakovui ir projektuojančiai organizacijai.

 

 

 

 

 

 

9. Projekto 23 straipsnį reikėtų perkelti į  devintąjį skirsnį, kuris reguliuoja atsakomybės  teisinius santykius.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Iš projekto 28 str. lieka neaišku iš kokių lėšų bus finansuojama radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programa. Tai reikėtų plačiau reglamentuoti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Projekto 29 str. po žodžio “juridiniai” reikėtų įrašyti “įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių”.

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

Sutinkame dėl pirmame sakinyje pateiktos pastabos dėl "radiacinės saugos" sąvokos, tačiau esame įsitikinę, kad "saugos" sąvoka, kuri yra žymiai platesnė, nei "radiacinės saugos" sąvoka, nes neapsiriboja vien jonizuojančios spinduliuotės žalingu poveikiu, būtina šiame įstatyme.

Siūlome tokią pakoreguotą 2 str. 16 dalies redakciją:

 

16. Radiacinė sauga - visuma teisinių, technikos, technologijos, statybos, higienos normų, taisyklių, aplinkosauginių darbų saugos reikalavimų bei priemonių, garantuojančių kiekvieno asmens, visuomenės ir aplinkos apsaugą nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio.

 

Siūlome tokią pakoreguotą 2 str. 24 dalies redakciją:

 

24. Sauga - visuma teisinių normų, taisyklių, o taip pat techninių, mokslinių bei organizacinių priemonių ir procedūrų, skirtų išvengti nekontroliuojamos ir nepageidaujamos įtakos žmonėms ir aplinkai normalios eksploatacijos , branduolinės (radiacinės) avarijos metu ir ar kitu atveju.

 

 

 

 

Gal būt tai nevisiškai tinkamas vertinys iš anglų kalbos (undue burden), tačiau šis išsireiškimas vartojamas visuose TATENA (Tarptautinė atominės energijos agentūra) dokumentuose, kur kalbama apie galimą mūsų kartos, naudojančios atominę energiją, palikimą ateities kartoms. Laikoma teisingu, jei šiandien susidariusių radioaktyviųjų atliekų poveikis ateities kartų atžvilgiu neviršys dabartinei kartai taikomų saugos standartų. "Nepelnytos naštos" sąvoka taip pat vartojama Jungtinėje panaudoto kuro tvarkymo saugos ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo saugos konvencijoje, kas kartu su TATENA saugos pagrindais tvarkant radioaktyviąsias atliekas (Safety Series F-111) ir sudaro siūlomo įstatymo projekto esmę. Lietuva yra prisijungusi prie aukščiau paminėtos konvencijos. Sutinkame, kad kai kurie 3 straipsnyje pateikiami principai liečiantys ateities kartas yra deklaratyvūs, bet šiandien labai sunku ką nors konkrečiai pasakyti apie ateinančių kartų poreikius ir lūkesčius. Tačiau esame įpareigoti į tai atsižvelgti, nes radioaktyviųjų atliekų poveikis, priklausomai nuo jų grupės ir ilgaamžiškumo gali būti juntamas šimtus tūkstančių metų.

 

Išbraukti 3 straipsnio 1 punkte žodį visuomenė

 

 

Siūlome:

1) papildyti 4 str.: "2) nustatyta tvarka skiria žemės sklypus radioaktyviųjų atliekų saugykloms ir/arba kapinynams;"

2) atitinkamai pakeisti 4 str. 2 - 7 dalių numeraciją

 

Projekto 7 straipsnio 4 punktą suredaguoti sekančiai:

4) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka dalyvauja išduodant licencijas šio įstatymo 9 ir 10 straipsnių nustatyta tvarka.

 

Siūlome taip išdėstyti 11 str. 1 dalį:

"Atliekų gamintojo pareiga, laikantis normų ir taisyklių saugiai tvarkyti radioaktyviąsias atliekas kol jos neperduotos Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūrai."

 

Tikslias Agentūros tarybos narių proporcijas nustatys agentūros nuostatai.

 

 

Siūlome išbraukti 15 str. 1 dalies paskutinį sakinį.

 

 

 

Pagal Statybos įstatymą statybos užsakovas vadinamas statytoju, o projektuotojo įtraukti nereikia, nes galutinė atsakomybė už projekto (pilnas projektas apima ir saugos analizės ataskaitą, ir poveikio aplinkai vertinimą) saugą lieka eksploatuojančiai organizacijai, o jai dar nesant - statytojui. Šie, be abejo, gali užsakyti kokiai tai organizacijai atlikti minėtus įvertinimus.

 

Siūlome:

1) perkelti 23 straipsnį į 9 skirsnį pakeičiant jo numeraciją į 29 ir pavadinant jį "Civilinė atsakomybė už branduolinę žalą";

2) 9 skirsnį pavadinti: Atsakomybė už įstatymo pažeidimus ir civilinė atsakomybė už branduolinę  žalą";

3) atitinkamai pakeisti 24 - 29 str. numeracijas;

4) 26 str. 3 dalies 2 sakinį išdėstyti taip: "Nutraukiant radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginio eksploataciją, būtina įvykdyti šio įstatymo 22 ir 24 straipsnio reikalavimus."

 

Konkretūs lėšų šaltiniai bus numatyti sudarant pačią programą, tačiau pagrindinis šaltinis - atliekų gamintojai, kurie privalo apmokėti šiame įstatyme 11 straipsnyje 2 dalyje nurodytas išlaidas. Seimo Biudžeto ir finansų komitete buvo aptartas šis klausimas. Pirminiame įstatymo projekte buvo numatytas radioaktyviųjų atliekų tvarkymo fondas ir išvardinti jo šaltiniai, tačiau to buvo atsisakyta, ryšium su naujai siūlomu programiniu biudžetu. Pirminiame įstatymo projekte kelti tikslai (sukaupti pinigus atliekų tvarkymui, nes šie pinigai bus reikalingi po kelių dešimčių metų) būtų pasiekti, jei pavyktų suformuoti ilgalaikes programas su griežtais reikalavimais pinigus panaudoti tik radioaktyviųjų atliekų tvarkymui. Pateikiame programos lėšų šaltinius 3 priede

 

Siūlome tokią 29 straipsnio redakciją:

"Juridiniai ir fiziniai asmenys bei įmonės, neturinčios juridinio asmens teisių, pažeidę šios įstatymo reikalavimus, traukiami baudžiamojon, administracinėn ir civilinėn atsakomybėn Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka."

 

3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radiacinės saugos centras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lietuvos energetikos institutas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aplinkos ministerija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VĮ Ignalinos AE

1. Papildyti 2 straipsnio 18 punktą tokia dalimi:

“Kapinynas yra paviršinis, jei laidojamos mažo ir/arba vidutinio aktyvumo atliekos, ir požeminis, jei – didelio aktyvumo atliekos arba panaudotas branduolinis kuras”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Papildyti 7 straipsnį 5 punktu:

“5) organizuoja taikomuosius mokslinius tyrimus, susijusius su radioaktyvių atliekų tvarkymo įrenginių vietų parinkimu ir poveikio aplinkai vertinimu, iš jų – geologinius tyrimus vykdo Lietuvos geologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos”.

 

 

 

 

 

3. 17 straipsnio 2 punkto 1 dalyje prieš žodį “įvertinti” įrašyti žodžius “atlikti detalius geologinius  ir kitus reikalingus mokslinius tyrimus bei” ir šią punkto dalį išdėstyti taip:

“1) atlikti detalius geologinius ir kitus reikalingus mokslinius tyrimus bei įvertinti visus svarbius, susijusius su aikštele, veiksnius, kurie gali turėti įtakos šio įrenginio saugai per visą jo eksploatacijos laikotarpį, o jei tai kapinynas – ir jo saugai po galutinio uždarymo”.

 

4. 18 straipsnio 2 punkte po žodžių “branduolinės energijos” įrašyti žodžius “ir Žemės gelmių įstatymuose” ir šio punkto antrąjį sakinį išdėstyti taip:

“Atitinkami saugyklų ir/arba kapinynų, įskaitant uždarymą, projektai turi būti suderinti su valstybės institucijomis, nurodytomis Lietuvos Respublikos Branduolinės energijos ir Žemės gelmių įstatymuose.”

 

1. 2 straipsnio 25 dalyje prieš žodžius “…kontroliuojant poveikį žmogui ir aplinkai” siūlome išbraukti žodį “žmogui”.

 

 

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad radioaktyviųjų atliekų tvarkymo sureguliavimo pagrindinis tikslas yra garantuoti gyventojų ir aplinkos radiacinę saugą, manome būtų tikslinga 6 straipsnio 1 punkte po žodžių “…agentūros siūlymu, suderinus su…” įtraukti sekančius “…Aplinkos ministerija, Radiacinės saugos centru…” ir toliau pagal tekstą.

 

3. Tikslu išvengti nepagrįsto licenciją gauti norinčių juridinių asmenų siuntinėjimo, manome, kad 10 straipsnio 2 dalyje po žodžių “…suderinus su Aplinkos ministerija” toliau rašyti “o norint pervežti radioaktyviąsias atliekas su branduolinėmis medžiagomis ir Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija”. Panaši redakcija numatyta 10 straipsnio 4 dalyje.

 

4. 10 straipsnio 4 dalyje siūlome pakeisti redakciją sekančiai. Po žodžių “…suderinus su Radiacinės saugos centru”, toliau rašyti “… o vežti radioaktyviąsias atliekas su branduolinėmis medžiagomis ir su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija”.

 

 

 

5. Žodžius “arba Aplinkos ministerijos teikimu Vyriausybė” siūlome išbraukti, nes, mūsų nuomone, šie žodžiai mechaniškai paimti iš Radiacinės saugos įstatymo 9 straipsnio 2 dalies, kur kalbama apie radioaktyviųjų medžiagų vežimą. Tačiau tai ne visiškai tinka reglamentuojant radioaktyviųjų atliekų vežimą.

 

6. Tikslu įvertinti, ar numatytos visos gyventojų radiacinės saugos priemonės, manome būtų tikslinga 20 straipsnio 1 punkto po žodžių “… priėmimo ir perdavimo eksploatuoti programą, kurią…” siūlome įtraukti “… suderinus su Radiacinės saugos centru”, toliau pagal tekstą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. 27 straipsnio 4 punkte po žodžių “…paruošia Priežiūros po uždarymo programą” siūlome įtraukti “…suderinus su Aplinkos ministerija, Radiacinės saugos centru”, toliau pagal tekstą.

 

 

1. 9 str. 1 punktą siūlome suformuluoti taip: “projektuoti, statyti ar rekonstruoti, eksploatuoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginius, nutraukti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių, išskyrus kapinynus, eksploataciją, galutinai uždaryti kapinynus ir vykdyti uždarytų kapinynų priežiūrą”.

 

 

 

 

 

Šio straipsnio 3 punktą siūlome suformuluoti taip: “pradiniai apdoroti ir saugoti smulkiųjų gamintojų radioaktyviąsias atliekas iki jų perdavimo Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūrai”.

 

2. 11 str. 1 dalyje po žodžio “atliekų” būtina įterpti žodį “tvarkymo”: “Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūra”.

 

3. Siūlome 13 str. 1 dalį suformuluoti taip: “Pagrindinis Agentūros veiklos tikslas yra sutvarkyti smulkiųjų gamintojų ir palaidoti visas jai perduotas radioaktyviąsias atliekas užtikrinant branduolinę ir radiacinę saugą”.

 

4. 13 str. 2 dalies paskutinis sakinys “Šiai veiklai Agentūra turi gauti licenciją" yra ir netikslus, ir ne vietoje, kadangi ir kita jos veikla yra licencijuojama, kaip nurodyta 9 str. Todėl siūlome šį sakinį išmesti, o 12 str. 2 dalies gale pridėti sakinį: “Agentūra atlieka funkcijas, nurodytas 13 straipsnyje, ir šiai veiklai ji turi gauti licenciją”.

 

 

 

 

5. 13 str. Siūlome papildyti 3 punktu ir jį suformuluoti taip:”3. Kitos agentūros funkcijos:

1) Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategijos parengimas;

2) Agentūros programos trejiems metams parengimas;

3) Esamų radioaktyviųjų atliekų kapinynų, kai jie įgauna kapinynų statusą pagal šį įstatymą, priežiūra;

4) Priimtų, saugojamų ir laidojamų radioaktyviųjų atliekų apskaita, atliekų gamintojų privalomų įmokų už radioaktyviųjų atliekų sutvarkymą ir palaidojimą administravimas;

5) Mokslo tyrimų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo srityje finansavimas;

6) Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka ne branduolinės energijos objektų, žemės ir pastatų, užterštų radionuklidais, deaktyvacija;

7) Konfiskuotų ar paimtų neteisėtai gaminamų, vežamų, saugojamų, atsitiktinai aptiktų radionuklidais, deaktyvacija;

8) Visuomenės informavimas apie radioaktyviųjų atliekų tvarkymą”.

 

6. 19 str. 3 dalyje po žodžio “įvertinimas” siūlome pridėti žodžius “…, kuris įrenginio eksploatacijos metu turi būti periodiškai atnaujinamas”.

 

7. Sąvokos “statytojas” nėra 2 str., todėl galima galvoti, kad tai yra statybinė organizacija. Tarptautinėje licencijavimo praktikoje vartojama sąvoka “pareiškėjas”, t.y. juridinis asmuo, prašantis išduoti licenciją statyti ar eksploatuoti radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, todėl siūlome 2 str. pridėti šią sąvoką ir atitinkamai pakeisti 19 str. 4 dalies ir 20 str. 1 dalies formuluotes.

 

8. 21 str. 4 dalį siūlome suformuluoti tiksliau: “turi būti užtikrinama, kad radioaktyviųjų atliekų charakteristikų nustatymas ir rūšiavimas yra atliekami pagal patvirtintas procedūras”.

 

 

 

 

 

 

 

 

9. 27 str. 2 dalį siūlome nukelti į šio straipsnio pabaigą, nes taip būtų logiškiau ir nuosekliau.

 

10. 28 str. sakoma: “Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programos vykdyti naudojamos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka sukauptos lėšos iš privalomų ir kitų įmokų”. Mūsų nuomone, šiuo metu Lietuvoje tokių įstatymų nėra. Būtina skubiai inicijuoti tokio įstatymo parengimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. 30 str. 2 dalies pirmasis ir antrasis sakiniai prieštarauja vienas kitam. Siūlome suformuluoti taip:”Uždarieji šaltiniai gali būti importuojami į Lietuvos Respubliką, jei panaudojus numatoma juos gražinti tiekėjui arba Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija priima sprendimą leisti juos palaidoti Lietuvos Respublikoje”.

 

1. Šiek tiek abejojame sąvokos “laidojimas” apibrėžimo teisingumu (2 straipsnio 20 dalis), nes šis veiksmas apima ir atliekų “patalpinimą, neketinant išimti”, ir “išmetimą į aplinką”. Atliekų tvarkymo įstatyme panašiam veiksmui apibūdinti naudojama platesnę prasmę turinti sąvoka “šalinimas”.

 

2. Siūlome tokią 19 straipsnio 4 dalies redakciją:

“Poveikio aplinkai vertinimas atliekamas Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Saugos ir poveikio žmonėms bei aplinkai vertinimą organizuoja ir finansuoja statytojas arba eksploatuojanti organizacija.”

           

 

3. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvių kalbos komisija nerekomendavo naudoti žodžio “emisija”, todėl siūlome

27 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: “Bet kuriuo priežiūros laikotarpiu aptikus nekontroliuojamą radionuklidų

nuotėkį į aplinką arba tokio nuotėkio galimumą,

Agentūra imasi reikalingų priemonių”.

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. 31 straipsnio 1 dalyje prieš žodžius “Lietuvos Respublikos įstatymų” siūlome įterpti žodžius “Lietuvos Respublikoje ratifikuotų tarptautinių sutarčių,”.

 

Pastabų ir pasiūlymų neturi.

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Palikti spręsti kalbininkams

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Iš tikro, kapinynai yra paviršiniai ir požeminiai, tačiau šių atskirų techninių terminų įtraukimas į įstatymą nėra tikslingas, nes nekeičia įstatyme pateiktų teisinių nuostatų. Šių kaip ir daugelio kitų su radioaktyviųjų atliekų tvarkymu susijusių terminų, kurių susidarytų keli šimtai, vartojimas yra apibrėžiamas VATESI norminiuose dokumentuose, TATENA rekomendacijose ir žinynuose.

Beje, Geologijos tarnybos siūlomas apibrėžimas nėra teisingas, nes kapinyno rūšis priklauso tik nuo gylio, kuriame jis yra įrengtas, o ne nuo radioaktyviųjų atliekų aktyvumo.

 

Radioaktyviųjų atliekų saugyklų arba kapinynų aikštelės parinkimo darbus, įskaitant mokslinius bei socialinius tyrimus ir kt., organizuoja ir koordinuoja Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo agentūra, vadovaujantis parengta Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategija.

Be abejo, turėtų būti panaudota valstybinė geologijos informacijos sistema bei kita informacija, tačiau tai ne įstatymo, o strategijos nuostata

 

Įstatyme pateikiamas sakinys ekvivalentus Jungtinės panaudoto kuro saugaus tvarkymo ir radioaktyviųjų atliekų saugaus tvarkymo konvekcijos teiginiui.

Geologiniai tyrimai tik dalis viso komplekso tyrimų, kurie turi būti atliekami parenkant aikštelę. Tai ir atmosferiniai, seisminiai, hidrologiniai, biologiniai, žmogaus įtakos statomam objektui, socialiniai ir kiti tyrimai, todėl išskirti geologinius tyrimus nėra tikslinga.

 

Siūlome tokią 18 str. 2 dalies 2 sakinio redakciją:

“Atitinkami saugyklų ir/arba kapinynų, įskaitant uždarymą, projektai turi būti suderinti su valstybės institucijomis, nurodytomis Lietuvos Respublikos Branduolinės energijos ir Žemės gelmių įstatymuose.”

 

 

Siūlome tokią 2 str. 25 dalies redakciją:

"Saugojimas - radioaktyviųjų atliekų patalpinimas į radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginį, kur jos izoliuojamos, kontroliuojant poveikį žmogui ir aplinkai ir ketinant jas išimti pasiekus švarumo lygius arba sutvarkius perkelti į kapinyną."

 

 

Siūlome tokią 6 str. 1 punkto redakciją:

po žodžių “…agentūros siūlymu, suderinus su…” įtraukti sekančius “…Aplinkos bei  Sveikatos apsaugos ministerijomis…” ir toliau pagal tekstą.

 

 

 

Siūlome tokią 10 str. 2 dalies redakciją:

"Veiklai, nurodytai šio įstatymo 9 straipsnio 2 punkte licencijas radioaktyviųjų atliekų vežėjui išduoda Radiacinės saugos centras, suderinus su Aplinkos ministerija, o norint pervežti radioaktyviąsias atliekas su branduolinėmis medžiagomis ir Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija”.

 

Siūlome tokią 10 str. 4 dalies redakciją:

"Vienkartinius leidimus siuntėjui vežti šalies viduje, išvežti ir vežti tranzitu radioaktyviąsias atliekas išduoda Aplinkos ministerija, suderinus su Radiacinės saugos centru, o vežti radioaktyviąsias atliekas su branduolinėmis medžiagomis ir su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija”.

 

Pasiūlymas derinti su Vyriausybe įtrauktas Vyriausybės prašymu.

 

 

 

 

 

Pateikiama derinti VATESI priėmimo - perdavimo eksploatacijai programa - tai nuosekli eksploatuojančios organizacijos veiksmų seka, siekiant išbandyti įrangą, konstrukcijas, sistemas ir jos elementus, o taip pat priimant objektą ir pateikiant VATESI savo pasirengimo eksploatuoti ir licencijuoti objektą įrodymus. Programos vykdymo metu atliekamos tik projekte numatytos gyventojų radiacinės saugos priemonės, o projektas yra suderintas įstatymų nustatyta tvarka, įskaitant ir Aplinkos ministeriją bei Radiacinės saugos centrą, todėl siūlomas programos derinimas nėra tikslingas. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių priėmimas-perdavimas eksploatuoti bus vykdomas vadovaujantis LR Branduolinės energijos įstatymu Radiacinės saugos įstatymu ir LR Vyriausybės priimtais "Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatais.

 

Siūlome tokią 27 str. 4 dalies 2 sakinio redakciją:

"Agentūra paruošia Priežiūros po uždarymo programą, suderina ją su Aplinkos ministerija ir Radiacinės saugos centru ir teikia tvirtinti licenciją išduodančiai institucijai"

 

Remiantis LR branduolinės energijos įstatymu, VATESI išduoda licencijas branduolinės energetikos objektam (tame tarpe prie jų priskiriamos saugyklos ir kapinynai). Konvencija nenustato, kokiems radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiams susitariančioji šalis privalo išduoti licenciją (priešingai nei teigiama LEI pastaboje). Reikalavimai kitų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginių projektų suderinimui  yra 18 str. 2 dalyje.

 

Pakeisti 10 straipsnio 3 dalies redakciją:

3. Veiklai nurodytai šio įstatymo 9 straipsnio 3 punkte licencijas smulkiems gamintojams išduoda Radiacinės saugos centras.

 

 

 

 

 

Siūlome tokią 13 str. 1 dalies redakciją:

1. Pagrindinis Agentūros veiklos tikslas yra sutvarkyti ir palaidoti visas jai perduotas radioaktyviąsias atliekas užtikrinant branduolinę ir radiacinę saugą.

 

Siūlome tokią 13 str. 2 dalies redakciją:

2. Agentūra yra jai priskirtų saugyklų ir kapinynų eksploatuojanti organizacija. Šiai veiklai Agentūra turi gauti licenciją.

 

Siūlome tokią 12 str. 2 dalies redakciją:

2. Agentūra veikia pagal Vyriausybės patvirtintą Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo strategiją ir Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programą. Šiai veiklai Agentūra turi gauti licenciją.

 

Agentūros funkcijos bus nustatytos nuostatuose.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pagal Statybos įstatymą statybos užsakovas vadinamas statytoju

 

 

 

 

 

 

 

Vis tik yra labai svarbu, kad radioaktyviosios  atliekos būtų tvarkomos atsižvelgiant į jų fizikines, chemines ir kt. Savybes, nors pritariame LEI minčiai, kad visa tai turi būti atliekama pagal patvirtintas procedūras, todėl 21 str. 4 dalį siūlome suformuluoti taip:

4) radioaktyviosios atliekos turi būti rūšiuojamos, pagal patvirtintas procedūras, o  ir nustatant jų charakteristikas būtina atsižvelgti atsižvelgiant į jų fizikines bei chemines savybes, galinčias turėti įtakos jų tvarkymo saugai.

 

 

 

 

Siūlome papildyti 32 straipsnį antra dalimi ir suformuluoti 32 str. taip:

 

32 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

1. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 1999 m. …………….d.

2. Pasiūlymas Vyriausybei

Vyriausybė iki 2000 m. liepos 1 d. parengia ir pateikia Seimui LR Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo finansavimo įstatymo projektą, nustatantį lėšų iš privalomų ir kitų įmokų sukaupimo tvarka Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo programos finansavimui.

 

 

 

Siūlome suformuluoti 30 str. 2 dalį taip:

2. Uždarieji šaltiniai gali būti importuojami į Lietuvos Respubliką, jei panaudojus numatoma juos gražinti tiekėjui arba Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija priima gali priimti sprendimą leisti juos palaidoti Lietuvos Respublikoje”.

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūlome tokią 19 str. 4 dalies redakciją:

4.  Už  šiame  straipsnyje  nurodytų  įrenginių  saugos  bei  galimo poveikio  žmonėms  ir  aplinkai  įvertinimų  atlikimą  atsakingas  statytojas  arba  eksploatuojanti  organizacija Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

Nepritariame Aplinkos ministerijos siūlymui išmesti žodžius "jei būtina", nes tik tuo atveju, kai koreguojančių priemonių vykdymas yra būtinas ir tokiu įsikišimu optimizuojamos tokio nuotėkio pasekmės, o sustabdant nuotėkį išvengiama žmogaus apšvita didesnė, nei koreguojančių priemonių metu, jis yra pagrįstas radiacinės saugos požiūriu (žiūr. LR Radiacinės saugos įstatymą)

Siūlome tokią 27 str. 5 dalies redakciją:

5. Bet kuriuo priežiūros laikotarpiu aptikus nekontroliuojamą radioaktyviųjų medžiagų emisiją nuotėkį į aplinką arba tokios emisijos tokio nuotėkio galimumą, jeigu būtina, Agentūra imasi atitinkamų reikalingų priemonių".

 

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

                       

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komitetas

1) Pritarti pateiktam įstatymo projektui;

Atkreiti pagrindinio komiteto dėmesį į šiuos klausimus:

1. Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įstatymo projekte ir Branduolinės saugos įstatyme naudojamos tos pačios sąvokos apibrėžiamos skirtingai, siūlome apsvarstyti galimybę suvienodinti šių sąvokų apibrėžimus.

 

2. Projekto 14 straipsnyje kalbama apie Agentūros valdymo organą – tarybą, bei numatoma, kad tarybos nario pareigos yra visuomeninės. Siūlome apsvarstyti galimybę numatyti tarybos narių paskatinimo už darbą būdus.

 

1) Pritarti pateiktam įstatymo projektui;

 

2) Pasiūlyti LR Vyriausybei parengti ilgalaikę Radioaktyvių atliekų tvarkymo programą, kurioje numatyti Radioaktyvių atliekų tvarkymo agentūros finansavimo šaltinius.

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

Įstatymo projekte sąvokos suformuluotos tiksliau

 

 

 

 

Prašyti Biudžeto ir finansų komiteto iki svarstymo Seimo plenariniame posėdyje suformuluoti pataisą.

 

 

 

 

 

Pasiūlyti LR Vyriausybei parengti ilgalaikę Radioaktyvių atliekų tvarkymo programą, kurioje numatyti Radioaktyvių atliekų tvarkymo agentūros finansavimo šaltinius

 

7. Komiteto sprendimas:  pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai:     5  už;    -   prieš;    -  susilaikė.

 

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: A.Vaišnoras

               

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

Priedai:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas;

įstatymo projekto lyginamasis variantas

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                        A.Vaišnoras