AIÐKINAMASIS RAÐTAS

 

Dël Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 102 straipsnio papildymo ástatymo projekto

 

Ðio ástatymo pakeitimo tikslas - palengvinti Valstybinei darbo inspekcijai prie Socialinës apsaugos ir darbo ministerijos realizuoti savo teisæ - kelti ámonëms bankroto bylas, kai ámonës darbuotojas (darbuotojai) praneða inspekcijai, kad ámonë neiðmokëjo darbo uþmokesèio uþ du ir daugiau mënesiø, o tikrinimo metu nustatyta, kad ámonë yra nemoki. Pasiûlymo esmë - atleisti v Valstybinæ darbo inspekcijà nuo þyminio mokesèio sumokëjimo.

Valstybinës darbo inspekcijos duomenimis, kas antroje patikrintoje ámonëje yra LR darbo apmokëjimo ástatymo nesilaikymo atvejø: kas ketvirtoje ámonëje neaptariamos bûtinosios darbo sutarties sàlygos:kas treèiam darbuotojui mokamas tik MMA, o kas penkiasdeðimtam - nemokamas ir MMA: kas penktas darbuotojas negauna atlyginimo daugiau kaip 1, 2 ar 3 mënesius. Tokiø skundø vien 1997 m. buvo apie 5000 (1996 m. - 1700).

Lietuvos Respublikos ámoniø bankroto ástatymo 5 straipsnio 1 dalies 7 punkte yra numatyta, kad pareiðkimà teismui dël bankroto bylos iðkëlimo ámonei turi teisæ pateikti ir Valstybinë darbo inspekcija prie Socialinës apsaugos ir darbo ministerijos. Deja, priimant ðá ástatymà nebuvo iðspræstas asignavimø þyminio mokesðio sumokëjimui klausimas, nes bankroto bylos yra keliamos ir nagrinëjamos Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, o Valstybinë darbo inspekcija, neturëdama pakankamai finansiniø resursø, neretai neturi galimybiø pasinaudoti ðia ástatymo jai suteikta teise. Tokia situacija susiklosto todël, kad Civilinio proceso kodekse yra numatyta, kad jeigu ieðkininis pareiðkimas neatitinka ðio kodekso 146 ir 148 straipsniø reikalavimø arba uþ já yra nesumokëtas þyminis mokestis, teisëjas priima nutartá ir nustato ieðkovui terminà trûkumams paðalinti. Laiku neávykdþius ðio reikalavimo, laikoma, kad pareiðkimas buvo nepaduotas.

Valstybinë darbo inspekcija yra institucija, finansuojama ið valstybës biudþeto, kuriame nenumatytos lëðos þyminiam mokesèiui sumokëti. Remiantis CP kodekso 104 straipsniu, þyminis mokestis turtiniuose ginèuose yra 5 % ieðkinio kainos, bet ne maþiau kaip 20 litø. Kaip þinia, bankroto bylose þyminiam mokesèiui sumokëti neretai reikia labai daug lëðø. Kitos valstybinës institucijos jau yra atleistos nuo þyminio mokesèio mokëjimo bylose, kurias nagrinëja teismai, vykdant joms pavestas funkcijas.

            LR Civilinio proceso kodekso 102 straipsnio papildymas iðspræstø ðià problemà.

Priëmus ðá ástatymà, neigiamø pasekmiø nenumatoma.

 

Reikðminiai ástatymo projekto þodþiai kompiterinëje paieðkos sistemoje: “ámoniø bankroto ástatymas”, “þyminis mokestis”, “civilinio proceso kodeksas”.

 

Teikia:

 

Seimo narys                 Algirdas Sysas