LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

TEISËS DEPARTAMENTO IÐVADA

 

1998 10 09       Nr. P-1273

Vilnius

 

Dël Lietuvos Respublikos administraciniø ginèø komisijø ástatymo projekto

 

 


 

            Ástatymo projektà teikia Vyriausybë.

            Alternatyviø projektø Teisës departamente negauta.

            Vertinant ástatymo projektà juridinës technikos poþiûriu ir pagal jo santyká su kitais ástatymais  galima pateikti tokias pastabas:

            1.  Diskutuotina projekto 1 straipsnio 1 dalies nuostata, kurioje raðoma , jog “ágyvendinant konstitucinæ teisæ skøsti valstybës ástaigø ir jø pareigûnø, taip pat savivaldybiø institucijø bei jø pareigûnø aktus ar veiksmus” gali bûti nustatoma ikiteisminë ginèø nagrinëjimo ir sprendimo tvarka. Ði nuostata plaèiau atskleista Administraciniø bylø teisenos ástatymo projekto (reg. Nr. 1271) 8 straipsnyje, kuriame nustatoma, kad prieð kreipiantis á administraciná teismà valstybës institucijø, ástaigø, tarnybø ir kt. priimti individualûs aktai ar veiksmai (neveikimas), turi bûti ginèijami ikiteismine t.y. administracine tvarka (pabr.- mûsø).

            Kelia  abejoniø ðiø nuostatø santykis su Konstitucijos 30 ir 124 straipsniais,  kuriuose pilieèiams laiduojama teisë  kreiptis á teismà dël paþeistø teisiø ir laisviø gynimo, taip pat apskøsti teismui savivaldybiø tarybø, jø vykdomøjø organø  bei jø pareigûnø aktus ar veiksmus.

            Kitaip tariant pilieèiams laiduojama teisë betarpiðkai kreiptis á teismà, o ne á kitokià institucijà. Tuo tarpu projekto 1 straipsnyje suformuluojamos nuostatos pagal kurias ávedamas iðankstinis administracinis (ikiteisminis) ginèø nagrinëjimas, kaip vienos instancijos savarankiðkas institutas, priimantis sprendimus, kurie gali bûti skundþiami teismui. Tokiu bûdu asmenys kreiptøsi á administraciná teismà jau skøsdami administraciniø ginèø komisijø sprendimus.

            Be to, galima bûtø atkreipti dëmesá, kad visame projekte subjektai, kuriø priimti aktai, veiksmai (neveikimas)  gali bûti skundþiami, yra ávardinami skirtingai pvz., 1 str. 1 d. - pareigûnai, 1 str. 2 d. - tarnautojai, 4 str. - tarnautojai, 12 str. - tarnautojas (pareigûnas) ir pan. Taip pat galima bûtø pasiûlyti suvienodinti  kitø sàvokø -  veiksmø  (neveikimo) 2 str., veiksmø( 4 str. 6 str.), atsisakymas ar vilkinimas (4 str.), skundø, skundø (pareiðkimø) (2 str. 6 str).; valstybës ástaigø (1 str.), valstybës  institucijø (4 str.), valdþios institucijø (2 str.), vartojimà.Taip pat reikëtø  apibrëþti naujas ðiame projekte sàvokas. Pvz.  “vieðojo  valdymo srityje”, “valdymo srityje”, ir kitas ðiame projekte vartojamas sàvokas. Projekte vartojama  sàvoka “savivaldybiø institucijø”, reikëtø patikslinti pagal Vietos savivaldos  ástatyme átvirtintà sàvokà “savivaldos institucijos”.

            2. Projekto 1 straipsnio 4 dalyje ir 6 straipsnio 2 d. 2 p. ávardinant atskirø kategorijø administraciniø ginèø nagrinëjimo tvarkà vartojami skirtingi terminai “kitokia (speciali)”, “speciali tvarka”.  Todël reikëtø suvienodinti terminijà.

            3. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje, 6 straipsnio 1 dalyje neávardinti subjektai, kuriø individualûs teisës aktai gali bûti skundþiami.

            4. Projekto 1 ir 2 straipsniuose reikëtø suvienodinti ginèø sprendimø ir nagrinëjimo tvarkos ávardinimà “iðankstinë administracinë (ikiteisminë)”, “bendra iðankstinë administracinë”. Galima bûtø atkreipti dëmesá, kad Administraciniø bylø teisenos ástatymo projekte (P-1271) tokia ginèø nagrinëjimo tvarka ávardinama kaip “ikiteisminë ginèø sprendimo tvarka”.

            5.  Projekto 2 straipsnio 2 dalies redakcijà reikëtø patikslinti atsiþvelgiant á tai, kad administraciniø ginèø komisijoms turëtø bûti þinybingos bylos dël ginèø, kaip tai siûloma Administraciniø bylø teisenos ástatymo projekte (P-1271). Be to,  po þodþio “kiti” reikëtø iðbraukti þodá “specialûs”, nes yra specialios teisës normos, o ne specialûs ástatymai.

            6. Projekto 3 straipsnyje numatomas Apskrities administraciniø ginèø komisijos sudarymas, taèiau neapibrëþtas jos juridinis  statusas, neaiðkus komisijos pirmininko paskyrimo klausimas (ið komisijos nariø ar kt.), ar komisijos nariai gali dirbti kità darbà, gauti kità atlyginimà ir kt.

            Ðio straipsnio 2 dalies normos turiná, kad komisija yra atsakinga Vyriausiajai administraciniø ginèø komisijai, reikëtø patikslinti, nes neaiðku kuo pasireikðtø atsakingumas (pavaldumu, atsiskaitymu uþ atliktà darbà ar kt.).

            7. Projekto 5 straipsnyje stokojama nuostatø apie komisijos pirmininko paskyrimà (ið komisijos nariø ar kt.), komisijos nariø kadencijos skaièiø, darbo apmokëjimà, sprendimø priëmimo tvarkà (kolegialiai ar kt.) ir kt.

            Ðio straipsnio 2 dalies tekstà,kuriame raðoma, kad komisija yra atsakinga Vyriausybei reikëtø patikslinti, nes neaiðku koks ðios sàvokos turinys. Be to, reikëtø tiksliai apibrëþti ðios komisijos statusà, juridinæ prigimtá, ar ji turës teisæ naudoti antspaudà, blankus su Lietuvos valstybës herbu ir kt..

            8. Projekto 6 straipsnio 2 dalies 1 punkto nuorodà á Administraciniø bylø teisenos ástatymo projekto 4 straipsnio ir 6 str. 2 d. “ nurodytus ginèus” reikëtø patikslinti, nes ðiuose straipsniuose nustatytas ne ginèø, o bylø þinybingumas.

            9.  Projekto 8 straipsnio 1 dalyje  reikëtø patikslinti subjektus ið kuriø komisija gali reikalauti dokumentus, medþiagà, informacijà ir pan. Ar tai bûtø tik valstybës institucijos, ástaigos, ar ir privaèios.

            Ðio straipsnio 2 dalyje nenustatyta nuo kurio momento skaièiuojamas 3 darbo dienø terminas (nuo reikalavimo iðsiuntimo, gavimo ar kt. dienos).

             Ðio straipsnio 3 dalyje minimi “komisijø nariai ar jø ágalioti asmenys”, kurie gali tirti skundà. Tuo tarpu projekto 3 ir 6 straipsniuose nurodomi tik komisijø nariai, ir neávardinta tokia stadija kaip skundø tyrimas.

            10. Projekto 10 straipsnyje reikia aiðkiai ávardinti kokia balsø dauguma priimami komisijø sprendimai.

            11. Projekto 11 straipsnio 1 dalyje nustatytas terminas per kurá turi bûti ávykdytas komisijos sprendimas. Ðià nuostatà reikia suderinti su 14 straipsnyje nurodytu terminu, per kurá komisijos sprendimas  gali bûti apskøstas. Praktiðkai susidarys tokia situacija, kai bus skundþiami jau ávykdyti sprendimai, todël ðiuo atveju  jau galëtø bûti skundþiamas ne pats sprendimas, o jo ávykdymas.

            Ðio straipsnio 1 dalyje vartojama netinkama sàvoka “adresatai”.Tokia  sàvoka  visame projekte nebuvo vartojama ir kadangi jos turinys neapibrëþtas neaiðku ar ji sutaps  su pareiðkëjais, ar asmenimis,  kurie turi ávykdyti komisijos sprendimà.

            12. Projekto 12  straipsnio 1 dalyje raðoma, kad jeigu tarnautojas (pareigûnas) per ástatymo nustatytà terminà nevykdo sprendimo, pareiðkëjas turi teisæ kreiptis á teismà su praðymu. Tuo tarpu projekto 11 straipsnio 1 dalyje raðoma, kad adresatai privalo ávykdyti sprendimà per jame nurodytà laikà, o jei laikas nenurodytas - per 14 dienø nuo sprendimo gavimo dienos. Todël reikëtø ðiuose straipsniuose nurodytas iðlygas tarpusavyje suderinti.

             Ðio straipsnio 2 ir 3 dalys nëra susijusios su ðio ástatymo reguliuojamais santykiais, nes jose apibrëþiami Teismo veiksmai ir atsakomybë, todël jas reikëtø perkelti á Administraciniø bylø teisenos ástatymo projektà (P-1271).

            Ðio straipsnio 2 ir 3 dalyse minimi “ápareigojantys teismo sprendimai”, kurie niekur ðiame ir já lydinèiuose projektuose neávardinami. Todël lieka neaiðku ar toká sprendimà norima (kaip sprendimo rûðá) atskirti nuo kitø teismo priimamø sprendimø. Be to, diskutuotina ðios dalies nuostata, kad administracinis teismas, patikrinæs sprendimo teisëtumà, priima ápareigojantá teismo sprendimà. Juk administracinis teismas, nagrinëdamas sprendimo teisëtumà gali padaryti  kità iðvadà, pvz., kad sprendimas neteisëtas ir nepagrástas todël turëtø toká sprendimà panaikinti.

 

            13. Projekto 13 straipsnio turinys neaiðkus, ar norima nustatyti, kad komisija nesprendþia þalos (turtinës ir moralinës), padarytos fiziniam asmeniui ar kt., neteisëtais valstybës ar savivaldos institucijø, ástaigø, tarnybø bei jø pareigûnø ir valdininkø veiksmais ar neveikimu, atlyginimo, ar raðoma apie fiziniø ir kitø asmenø turëtø iðlaidø atlyginimà.

 

            14. Projekto 15 straipsnio tekstà galima ávairiai interpretuoti. Neaiðku, ar gali bûti ginèijami administraciniø ginèø komisijos sprendimai, paþeidþiantys asmenø teises, ar komisijø sprendimus gali skøsti tik tie asmenys, kuriø teisës buvo paþeistos, neteisëtais  pareigûnø veiksmais (neveikimu). Kita vertus reikëtø pasvarstyti ar  tokia nuostata nepaþeidþia asmenø lygiateisiðkumo principo, numatyto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje bei asmens, kurio teisës paþeidþiamos, teisæ kreiptis á teismà - 30 str. Ágyvendinant ðiuos principus abiems ginèo ðalims turëtø bûti laidojama  teisë apskøsti administraciniø ginèø  komisijos sprendimus teismui.

 

            15. Projekto 16 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatoma, kad Vyriausybë patvirtina Apskrièiø administraciniø ginèø komisijø, Vyriausiosios administraciniø ginèø komisijos sudëtis ir jø pirmininkus bei ðiø komisijø darbo nuostatus. Tuo tarpu projekto 3 straipsnyje dël Apskrities administraciniø ginèø  komisijos, raðoma, kad ði komisija sudaroma 4 metams. Analogiðka nuostata atkartota ir projekto 5 straipsnyje dël Vyriausiosios administraciniø ginèø komisijos sudarymo.

 

            16. Reikëtø atkreipti dëmesá á tai, kad projekte siûloma ásteigti savarankiðkus administraciniø ginèø ikiteisminio nagrinëjimo institutus (komisijas),  taèiau jame stokojama teisës normø, reglamentuojanèiø komisijø sudarymo tvarkà, komisijos nariø  atleidimo ið pareigø pagrindus, komisijos pirmininko paskyrimo, darbo uþmokesèio, komisijos dokumentø saugojimo, komisijos nariø atsakomybës ir kt.

 

 

 

Teisës departamento direktoriaus pavaduotojas                                                   K.Virketis   

 


 

Teisës departamento vyresn.konsultantë                                                                    O.Buiðienë

 

Teisës departamento vyresn.konsultantas                                                                 P.Skaisgiris

 

Teisës departamento vyresn.konsultantas                                                                 J.Orlauskas

 

 

 

                                                                               V. Sinkevièius