LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS ĮSTATYMO PROJEKTAS

 

 

Aiškinamasis raštas

 

 

1. Parengto įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.

 

Lietuvos ūkiui funkcionuojant kaip rinkos ekonomikos sistemai, vienu iš svarbiausių ekonominės politikos uždavinių tampa sąžiningos konkurencijos apsaugojimas, kaip būtinas pagrindas ūkio efektyvumui ir ekonominiam augimui garantuoti. Sąžiningos konkurencijos apsaugojimas, užkertant kelią rinkų monopolizavimui bei monopolinės galios ir įtakos stiprėjimui, taip pat yra svarbi ūkio ir visuomenės tolesnio demokratinio vystymosi  sąlyga, kuri yra įtvirtinta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje. 

            Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo įgyvendinimo praktika įrodo, kad norint siekti efektyvios konkurenciją ribojančių veiksmų kontrolės yra  būtina tobulinti konkurencijos teisės pagrindus. Esminis ir pagrindinis naujo Konkurencijos įstatymo projekto tikslas - sukurti konkurencijos teisės pagrindus, reikalingus  konkurenciją ribojančių veiksmų  efektyviai kontrolei įgyvendinti.

            Konkurencijos teisė užima labai svarbią vietą ES ūkinėje teisėje. Oficialiuose ES dokumentuose yra pabrėžiamas konkurencijos teisės suderinamumo prioritetas, šalims asocijuotoms narėms ir šalims siekiančioms pilnateisės narystės ES. Rengiant naują Konkurencijos įstatymo projektą buvo keliamas tikslas siekti suderinamumo su ES konkurencijos teise. Naujo Konkurencijos įstatymo įsigaliojimas būtų svarbus veiksnys Lietuvai siekiant pilnateisės narystės ES.

 

2. Kaip šiuo metu teisiškai reguliuojami įstatymo projekte pateiktieji klausimai.

 

            Šiuo metu galioja Lietuvos Respublikos Konkurencijos istatymas Nr. I - 2879, priimtas 1992 rugsėjo 15 d.( Žin., 1992, Nr. 29(1)-841). Taip pat galioja, Konkurencijos tarybos nutarimais patvirtinti teisės norminiai aktai, reglamentuojantys Konkurencijos įstatymo įgyvendinimo tvarką (Litas, 1993 kovo 16 d.,Žin.,1993 Nr. 53- 1043, 1993 Nr. 70-1321,1994 Nr. 32-582).

 

3. Kokie nauji teisinio reguliavimo nuostatai numatomi projekte, kokių teigiamų rezultatų tikimasi sureguliavus šį klausimą.

 

            Naujame Konkurencijos įstatymo projekte, lyginant su veikiančiu Konkurencijos įstatymu numatomi šie pagrindiniai pakeitimai:

 

- tiksliau apibrėžiamos įstatymo taikymo ribos, įgyvendinant įstatymo taikymo eksteritorialumo principą;

- papildytos pagrindinės įstatymo sąvokos, patikslinant jų apibrėžimus;

- išplėstas konkurenciją ribojančių susitarimų draudimas, apimant ir vertikalius susitarimus bei numatytas draudžiamų susitarimų negaliojimas nuo jų sudarymo momento (siekiant suderinamumo su ES konkurencijos teise);

- numatytos bendrųjų ir individualių išimčių iš draudžiamų susitarimų taikymo galimybės, kurios atitinka ES konkurencijos teisės įgyvendinimo praktiką;

- patikslintas piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi draudimas, nenumatant išimčių taikymo galimybės ( sutinkamai su EEB sutarties 86 straipsniu);

- naujai suformuotas koncentracijos kontrolės skirsnis apibrėžiant kriterijus,

tvarką bei procedūras;

- numatytas bendras nesąžiningos konkurencijos veiksmų draudimas ir išplėstas pavyzdinis sąrašas, iš esmės pakeičiant teisių gynimo procedūras (teisminis ginčų nagrinėjimas);

- sustiprinamas konkurenciją ribojančių veiksmų kontrolės institucijos sprendimų priėmimo savarankiškumas bei tiksliau apibrėžiami jos įgalinimai vykdant įstatymo laikymosi kontrolę (sutinkamai su LR Vyriausybės programos nuostatomis);

- naujai suformuotas konkurenciją ribojančių veiksmų tyrimo ir bylų nagrinėjimo procesas, įgyvendinant ūkio subjektų komercinės paslapties apsaugojimą ir teises į gynybą;

- tiksliau apibrėžiamos sankcijos taikomos už Konkurencijos įstatymo pažeidimus, skiriamų baudų diferencijavimo ir atleidimo nuo baudos pagrindai;

- išplėstos Konkurencijos tarybos sprendimų apskundimo teismui galimybės, numatant konkurencijos bylas nagrinėti Vilniaus apygardos teisme (atsižvelgiant į konkurencijos bylų sudėtingumą ir iš to kylančią specializuotos teisminės institucijos būtinybę). Apibrėžtas Konkurencijos įstatymo pažeidimų senaties terminas.

 

4. Galimi neigiami priimto įstatymo projekto padariniai ir priemonės, kurių reikėtų jiems išvengti.

 

            Įstatymo įgyvendinimo neigiamų padarinių nenumatoma. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektas numato draudžiamų susitarimų išplėtimą bei išimčių taikymo procedūras, labai svarbu, kad kartu su įstatymo įsigaliojimu būtų suformuota Konkurencijos taryba, kuri nedelsiant  galėtų pradėti savo veiklą ( teisės norminių aktų dėl bendrųjų išimčių taikymo priėmimą ir individualių išimčių suteikimą). Priėmus įstatymą, o ypatingai po jo įsigaliojimo būtina įgyvendinti priemones, išaiškinančias ūkio subjektams naujas konkurencijos teisės normas ir procedūras.

 

5. Kaip įstatymo projektas papildytų teisinę sistemą, kurie šios srities teisės aktai dar galioja ir kuriuos galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą.

 

            Šiuo metu galiojantis Lietuvos Respublikos konkurencijos istatymas Nr. I-2879 priimtas 1992 m.rugsėjo 15 d. ir atitinkami įstatymai dėl Konkurencijos įstatymo pakeitimo ( 1993 spalio 5 d. Nr. I-262 ir 1995 liepos 5 d. Nr. I- 1019) turėtų netekti galios įsigaliojus naujam Konkurencijos įstatymui, išskyrus Konkurencijos įstatymo 4 straipsnį, kuris netektų galios nuo 1999 m. liepos 1 dienos, t.y. užbaigus pereinamą periodą, kuris neišvengiamas ryšium su naujajame įstatyme numatomu draudžiamų susitarimų išplėtimu. Kartu su šiuo įstatymu pateikiami žemiau išvardinti atitinkamų įstatymų pakeitimo ir papildymo projektai:

            1) Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo įsigaliojimo įstatymas;

            2) Lietuvos Respublikos Civilinio proceso kodekso 1 straipsnio papildymo ir  372 ir 373 straipsnių pakeitimo įstatymas;

            3) Lietuvos Respublikos Administracinių teisės pažeidimų kodekso papildymo 17216, 18911 straipsniais ir 224, 2474 ir 2591 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas.

 

6. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia poįstatyminių aktų, kas ir kada juos turėtų parengti.

 

            Įstatymo įgyvendinimui bus reikalingi poįstatyminiai aktai, kuriuos turėtų priimti Konkurencijos taryba. Pageidautina, kad poįstatyminiai teisės aktai dėl pagrindinių bendrųjų išimčių taikymo būtų priimti iki 1999 liepos 1 dienos.

           

7. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

 

            Įstatymo projekto ekspertizę atliko JAV Federalinio teisingumo departamento ir Federalinės prekybos komisijos ekspertai. Įstatymo projekto suderinamumo su ES konkurencijos teise aspektu ekspertizę atliko EK IV Generalinio direktorato rekomenduoti ekspertai bei Vokietijos teisinio bendradarbiavimo fondo ekspertai. Su pateiktu įstatymo projektu buvo supažindintos suinteresuotos ministerijos ir organizacijos. Įstatymo projekte atsižvelgta į gautas pastabas ir pasiūlymus.

 

8. Įstatymo projekto autorius ir autorių grupė.

 

            Konkurencijos įstatymo projektą rengė darbo grupė:

 

A.Klimas- darbo grupės vadovas,

M.Anciuvienė,

J. Masiokas,

E.  Mikučiauskas,

A. Raišutis.

 

9. Reikšminiai istatymo projekto žodžiai.

 

            Konkurencija, piktnaudžiavimas, koncentracija, susitarimas, nesąžininga konkurencija, įstatymas.

 

 

Direktorius                                                                                          R. Stanikūnas