Lietuvos Respublikos

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentui

 

 

 

 

Išvada dėl Lietuvos respublikos įstatymo “Dėl SSRS valstybės

saugumo komiteto (NKVD, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos

kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos” projekto Nr.P-1212(3)

bei minėto įstatymo įgyvendinimo įstatymo projekto Nr.P-1237(2)

 

 

 

         Išnagrinėję Jūsų pateiktus įstatymų projektus, pažymime, kad pagal 1992 m. Mastrichto Europos Sąjungos sutarties F straipsnį Europos žmogaus teisių konvencijos nuostatos yra sudėtinė Europos Sąjungos teisės dalis, todėl Lietuvos respublikos teisės aktai turėtų būti derinami su šios konvencijos nuostatomis, vadovaujantis 1995 m. Lietuvos respublikos Europos sutarties 69 straipsniu. Ryšium su tuo, kad pateikti išvadai įstatymų projektai nustato darbinės veiklos apribojimus, Europos teisės departamentas pabrėžia, kad Europos žmogaus teisių į darbą negarantuoja. Todėl pastabų šiems projektams neturime.

         Kartu departamentas norėtų pateikti kai kuriuos pasiūlymus dėl nagrinėjamų projektų.

1.   Tikslinga svarstyti klausimą dėl darbinės veiklos apribojimo 10 metų terminui sutrumpinimo iki 5 metų. Baudžiamojo kodekso 30 straipsnio 3 dalis numato, kad atėmimas teisės eiti tam tikras pareigas, dirbti tam tikrą darbą arba užsiimti tam tikra veikla kaip bausmė gali būti skiriama nuo 1 iki 5 metų. Jeigu darbinės veiklos apribojimo terminas nebūtų griežtesnis, nei analogiška kriminalinė bausmė, nekiltų klausimų dėl Europos žmogaus teisių konvencijos garantijų asmenims, kaltinamiems padarius nusikaltimą (6 str., 7 str. Ir kt.), taikymo.

2.   Tikslinga apsvarstyti klausimą, ar reikalingas bet kokio darbo (pvz., durininko, liftininko ir pan.) apribojimas bankuose, kredito įstaigose ir pan. Europos žmogaus teisių komisijos ir teismo praktikoje pripažinta, kad teisių apribojimai turi atitikti proporcionalumo principui: jie turi būti proporcionalūs siekiamam teisėtam šių apribojimų tikslui. Tai padėtų išvengti klausimų, ar toks draudimas atitiktų Konvencijos 1 protokolo 1 straipsnio ginamai teisei į nuosavybę, kadangi šio straipsnio taikymo praktika komisijoje ir teisme rodo, kad darbo užmokesčio praradimas privačioje įmonėje gali būti pripažintas šio straipsnio pažeidimu, jeigu nesilaikoma teisių apribojimų kriterijų.

3.   “Lietuvos Respublikos SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos įstatymo įgyvendinimo įstatymo” projekto Nr.P-1237(2) 3 p. 1 sakinyje po žodžių “taip pat kitais” siūlome įrašyti žodį “teisėtais”. Tai atitiktų Europos Parlamento ir Tarybos 1995 m. spalio 24 d. direktyvos Nr.95/46/EEC dėl individų apsaugos apdorojant jų asmeninius duomenis 6 straipsnio nuostatas, numatančias pareigą rūpintis, kad asmens duomenys būtų teisingai ir įstatymiškai surinkti apibrėžtiems, įstatyme numatytiems tikslams.

4.   Siūlome išbraukti minėto Projekto 10 punkte skliausteliuose įrašytus žodžius “(kodeksus, įstatymus)”, kadangi pateikti šioje srityje demokratinių valstybių galimų teisės aktų sąrašą yra sunku.

 

 

 

 

Generalinis direktorius                                                            V.Vadapalas