LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

JURIDINIO SKYRIAUS IŠVADA

 

1998 02 13       Nr. P-1033

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos butų privatizavimo įstatymo 3 straipsnio papildymo įstatymo projektas

 

 


 

           

Įstatymo projektą teikia Seimo narys Ž.Jackūnas.

            Alternatyvių projektų Juridiniame skyriuje negauta.

            Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir pagal jo santykį su galiojančiais įstatymais galima būtų pateikti kai kurių pastabų ir pasiūlymų.

            1.Teikiamu projektu siūloma nustatyti, kad pagal Butų privatizavimo įstatymą neparduodami kambariai bendrabučiuose, kurie Vyriausybės nustatyta tvarka skiriami vidurinių, profesinių, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų darbuotojams apgyvendinti.

            Lietuvos Respublikos butų privatizavimo įstatymo 1 straipsnyje nustatyta, kad nuomininkų, privatizuojančių gyvenamąsias patalpas bendrabučiuose, pareiškimų padavimo terminus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugpiūčio 8 d. nutarime Nr.959 “Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. rugsėjo 3 d. nutarimo Nr. 680 “Dėl kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų butų privatizavimo klausimais papildymo bei dalinio pakeitimo” dalinio pakeitimo”, nustatyta, kad nuomininkai, norintys privatizuoti kambarius bendrabučiuose, prašymus paduoda iki 1996 m. gruodžio 31 d. Taigi, siūloma pataisa bus panaikinta dabar galiojanti vidurinių, profesinių, aukštesniųjų ir aukštųjų mokyklų darbuotojų teisė privatizuoti kambarius bendrabutyje.

            Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1994 m. birželio 27 d. nutarime “Dėl Lietuvos Respublikos butų privatizavimo įstatymo normų, nustatančių aukštųjų mokyklų bendrabučių kambarių privatizavimą, atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai" nurodyta, kad “atėmus iš aukštųjų mokyklų darbuotojų teisę privatizuoti jų nuomojamus kambarius darbuotojų bendrabučiuose, būtų varžomos konkrečios piliečių grupės - aukštųjų mokyklų darbuotojų konstitucinės teisės ir iš esmės būtų įteisinta diskriminacija profesiniu bei socialiniu pagrindu (Konstitucijos 29 straipsnis).”

 

 

 

 Iš pateikto projekto turinio galima suprasti, kad projekto nuostata bus taikoma darbuotojams, kurie iki 1996 m. gruodžio 31 d. pateikė prašymus, tačiau šie prašymai dar nepatenkinti. Taigi, ši nuostata galiotų atgal. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 1994 m. balandžio 21 d. nutarime nurodė: “Teisės teorija ir teisės tradicijos leidžia daryti išvadą, kad teisinio reguliavimo srityje egzistuoja bendra taisyklė:įstatymas atgal negalioja… Įstatymų leidyboje atgal galiojančių normų priėmimas yra išimtis. Tai įvyksta, kai apie įstatymo galiojimą atgal yra nurodyta pačiame įstatyme arba kai priimami įstatymai, panaikinantys veikos baudžiamumą ir administracinę atsakomybę arba švelninantys bausmę ar administracinę nuobaudą. Kitose teisės srityse retroaktyvaus (atgal galiojančio) įstatymo priėmimas gali neigiamai atsiliepti asmenų teisėms. Retroaktyvus įstatymas įsibrauna į anksčiau galiojusio įstatymo reguliavimo sferą ir pakeičia ankstesnio įstatymo nustatytas asmenų teises ir pareigas. Dėl to atsiranda teisinės pasekmės, kurios gali būti palankios vienai šaliai, bet nepalankios kitai.”

2. Siekiant išvengti galimų nevienodų aiškinimų, ar pateiktas projektas neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galima pasiūlyti panagrinėti esminį klausimą - ar kambarių, esančių bendrabučiuose, kurie Vyriausybės nustatyta tvarka skiriami studentams, rezidentams ir doktorantams apgyvendinti, privatizavimas apskritai neturėtų būti nutrauktas, tuo labiau, kad šis procesas jau beveik pasibaigęs.

3. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1994 m. birželio 27 d. nutarimas “Dėl Lietuvos Respublikos butų privatizavimo įstatymo normų, nustatančių aukštųjų mokyklų bendrabučių kambarių privatizavimą, atitikimo Lietuvos Respublikos Konstitucijai" leidžia abejoti, ar projekte siūloma nuostata atitinka Konstituciją ir vadovaujantis Seimo Statuto 71 straipsniu, projektas turėtų būti perduotas Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui, kad būtų preliminariai įvertinta, ar projektas atitinka Konstituciją.

 

 

 

Juridinio skyriaus vyr. konsultantai                                                                             J.Orlauskas

 

                                                                                                                         J.Andriuškevičiūtė

 

                                                                                                                                                                

 

 

                                                                                           V. Sinkevičius