EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01402 Vilnius, tel. 8  706 63 687, faks. 8 706 63 679,

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 


2013-12-23

Nr. NR-1187

 

Į 2013-12-05

Nr. XIIP-1302

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

 

 

Dėl lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 20, 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP‑1302 atitikties  europos sąjungos teisei

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 20, 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑1302 (toliau – Įstatymo projektas), teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Pažymėtina, kad Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti vieną iš 20 straipsnio 2 dalyje įtvirtintų metinių finansinių ataskaitų audito atlikimo kriterijų – vidutinį metinį darbuotojų skaičių per ataskaitinius finansinius metus sumažinti iki 15. Atkreipiame dėmesį, kad 1978 m. liepos 25 d. ketvirtosios Tarybos direktyvos 78/660/EEB, grindžiamos Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 54 straipsnio 3 dalies g punktu, dėl tam tikrų tipų bendrovių metinių atskaitomybių (toliau – Direktyva 78/660/EEB) 51 straipsnio 2 dalis numato valstybių narių galimybę bendrovėms, kurios balanso sudarymo dieną atitinka du iš šių kriterijų: - balanso suma yra ne didesnė kaip 4 400 000 eurų, - grynosios pajamos: ne didesnės kaip 8 800 000 eurų, - vidutinis darbuotojų skaičius finansiniais metais: ne didesnis kaip 50, netaikyti reikalavimo atlikti metinių finansinių ataskaitų auditą. Taigi vadovaujantis Direktyvos 78/660/EEB nuostatomis valstybėms narėms suteikiama pakankamai plati diskrecija sprendžiant dėl būtinybės atlikti mažų įmonių metinių finansinių ataskaitų auditą.

Tačiau pažymėtina, kad Direktyva 78/660/EEB buvo panaikinta priėmus 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2013/34/ES dėl tam tikrų rūšių įmonių metinių finansinių ataskaitų, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų ir susijusių pranešimų (toliau – Direktyva 2013/34/ES), kurią valstybės narės yra įpareigotos perkelti ne vėliau kaip iki 2015 m. liepos 20 d. Direktyvos 2013/34/ES preambulės 10 konstatuojamoje dalyje nurodoma, kad šia direktyva turėtų būti užtikrinta, kad reikalavimai mažosioms įmonėms būtų dideliu mastu suderinti visoje Sąjungoje. Siekiant išvengti neproporcingos mažosioms įmonėms tenkančios administracinės naštos Direktyva 2013/34/ES grindžiama principu „visų pirma galvoti apie mažuosius“. Direktyvos 2013/34/ES preambulės 43 konstatuojamoje dalyje pabrėžiama, kad numatyta finansinių ataskaitų audito prievolė neturėtų būti taikoma mažųjų įmonių metinėms finansinėms ataskaitoms, nes auditas gali būti didelė administracinė našta tos kategorijos įmonėms, o daugelio mažųjų įmonių akcininkai ir vadovai yra tie patys asmenys, todėl nėra didelio poreikio, kad trečioji šalis suteiktų užtikrinimą dėl finansinių ataskaitų. Direktyvos 2013/34/ES 34 straipsnio 1 dalis numato, kad turi būti atliekamas tik viešojo intereso įmonių, vidutinių ir didžiųjų įmonių finansinių ataskaitų auditas. Taigi vadovaujantis Direktyvos 2013/34/ES nuostatomis mažųjų įmonių (apibrėžtų Direktyvos 2013/34/ES 3 straipsnio 2 dalyje) finansinių ataskaitų auditas nėra atliekamas išskyrus atvejus, kai mažoji įmonė vadovaujantis Direktyvos 2013/34/ES 2 straipsnio 1 punktu būtų laikoma viešojo intereso įmone.

Atsižvelgdami į Direktyva 2013/34/ES nustatytą naują reguliavimą, kurio įgyvendinimą Lietuvos Respublika privalo užtikrinti ne vėlia kaip nuo 2015 m. liepos 20 d., siūlome negriežtinti Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo nuostatų, susijusių su reikalavimu atlikti mažų įmonių metinių finansinių ataskaitų auditą, o galimą įmonių finansinių ataskaitų audito reglamentavimo modelį apsvarstyti įgyvendinant Direktyvą 2013/34/ES.

2. Pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2013 m. gruodžio 19 d. išvadoje Įstatymo projektui pateiktai pastabai, kad Įstatymo projektu 2 straipsniu keičiama informacijos skelbimo tvarka derintina su Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatomis.

 

 

 

 

 

Generalinis direktorius                                                                                       Deividas Kriaučiūnas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vytautė Kazlauskaitė-Švenčionienė, tel. 8 706  63 683, el. p. [email protected]