LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO 134 IR 138 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO“
PROJEKTO (XIIP-1017)
2013 m. gruodžio 18 d. Nr.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vitalijus Gailius, Vytautas Gapšys, Valdas Skarbalius, Juozą Bernatonį pavaduojantis Seimo narys Eduardas Šablinskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Gintarė Morkūnienė, Irma Leonavičiūtė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
|
|
* |
Įvertinus projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklių reikalavimams, teiktinos šios pastabos: 1. Projektu keičiamo Seimo statuto (toliau – Statutas) oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas tikslintinas: brauktini šaltiniai „Žin., 2001, Nr. 80-2781, Nr. 108-3906; 2004, Nr.176-6519; 2006, Nr. 107-4050; 2007, Nr. 73-2884; 2008, Nr. 137-5382, Nr. 146-5868; 2011, Nr. 126-5988“, įrašytinas šaltinis „Žin., 2002, Nr.91-3887“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
(134) |
(5) |
|
2. Projekto 1 straipsnyje formuluojamas pasiūlymas Statuto 134 straipsnio 5 dalyje nustatyti, kad „<...> Seimo tinklapio www.lrs.lt informacijoje apie Seimo darbą, Seimo narių aktyvumo skiltyje pateikiama informacija apie visus Posėdžių sekretoriate įregistruotus Seimo nario teisės aktų projektus, t.y.: viso įregistruota projektų, iš jų iniciatyvinių projektų, patobulintų projektų, o taip pat – apie įregistruotus pasiūlymus Seime svarstomiems teisės aktų projektams <...>“, svarstytinas atsižvelgiant į šiuos aspektus: 1) pagal Statuto 136 straipsnio 1 dalį „Visi teikiami įstatymų projektai ir pasiūlymai registruojami Seimo posėdžių sekretoriato gautų įstatymų projektų ir pasiūlymų rejestre, kuriame nurodomi visi projekto autoriai ir iniciatoriai bei visi jų pateikti dokumentai“. Šio rejestro duomenys yra vieši, skelbiami Seimo internetinėje svetainėje, t.y. yra realios galimybės susipažinti su Seimo narių ar jų grupių parengtais ir įregistruotais teisės aktų projektais, pasiūlymais projektams, Seimo svetainėje, Teisės aktų ir Seime įregistruotų teisės aktų projektų paieškos sistemoje pasirinkus atitinkamas parinktis. Todėl kartu su projektu pateikto aiškinamojo rašto teiginiai, jog „Šioje visuomenei prieinamoje informavimo priemonėje pateikiami tik pirminiai Seimo narių parengti ir Posėdžių sekretoriate įregistruoti teisės aktų projektai <...> Be to, Seimo nariai rengia ne mažiau aktualius pasiūlymus Seime pradėtiems svarstyti teisės aktams. Deja, ši informacija, atspindinti realią Seimo narių veiklą ir tiesioginių pareigų vykdymą, lieka už visuomenės informavimo ribų“ nėra pagrįsti;
|
Pritarti |
Pažymėtina, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 76 straipsniu, Seimo statutas skirtas nustatyti Seimo struktūrą ir darbo tvarką. Tai yra, Seimo statutu Seimui leidžiama nustatyti savo struktūrą, darbo tvarką, įstatymų ir kitų teisės aktų pateikimo, svarstymo ir priėmimo procedūras, Seimo struktūrinių padalinių kompetenciją, jų tarpusavio santykius ir pan. Tuo tarpu Projekto 1 straipsniu siūlomos nuostatos (kokia konkrečiai informacija, atspindinti Seimo narių aktyvumą, turi būti skelbtina Seimo interneto svetainėje) dėl savo specifikos ir pernelyg detalaus pobūdžio neturėtų būti įtvirtinamos Seimo statutu.
Be to, pažymėtina, kad komitetas yra pritaręs Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 291, 88, 127, 128, 134, 135, 136, 139, 140, 169, 1806, 1809, 18025 ir 214 straipsnių pakeitimo“ projektui XIIP-1279(2), kuriuo Seimo statuto 134 straipsnio 5 dalis keistina taip: „5. Norint geriau
informuoti visuomenę, Atsižvelgiant į išdėstytą, Projektas tobulintinas atsisakant siūlomo Seimo statuto 134 straipsnio 5 dalies keitimo. Atitinkamai keičiamas ir projekto pavadinimas. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
(134) |
(5) |
|
2) 2014 m. sausio 1 d. įsigalios Teisėkūros pagrindų įstatymas, kurio 5 straipsnyje, be kita ko, numatyta, jog „Teisėkūros atvirumui, skaidrumui, koncentruotumui užtikrinti naudojama Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinė sistema <...>“; „Teisės aktų informacinėje sistemoje tvarkoma ir skelbiama:1) teisėkūros iniciatyvos; 2) teisės aktų projektai; 3) teisės aktų projektų lydimieji dokumentai <...>; 4) informacija apie konsultavimąsi su visuomene, įskaitant konsultavimosi laiką, būdą, rezultatus; 5) informacija, susijusi su teisinio reguliavimo stebėsena; 6) numatomo teisinio reguliavimo koncepcijos; 7) kiti su teisės aktų projektais susiję įstaigų ar kitų subjektų dokumentai <...>“; „Teisės aktų informacinėje sistemoje sudaroma galimybė visiems asmenims paskelbti pasiūlymus dėl šioje sistemoje paskelbtų teisėkūros iniciatyvų ir teisės aktų projektų <...>“: „<...> Teisės aktų informacinėje sistemoje tvarkomi duomenys yra vieši“. |
Pritarti |
Projektas tobulintinas atsisakant siūlomo Seimo statuto 134 straipsnio 5 dalies keitimo. Atitinkamai keičiamas ir projekto pavadinimas. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
(134) |
(5) |
|
2. Projekto 1 straipsnyje vartojamos sąvokos „iniciatyviniai projektai“, „patobulinti projektai“ Statute nevartojamos, projekte jų turinys neapibrėžtas, tik menamas. Todėl jas reikėtų derinti su Statute vartojamomis sąvokomis „įstatymų projektai“, „Seimo priimamų teisės aktų projektai“ ar pan. |
Atsižvelgti |
Projektas tobulintinas atsisakant siūlomo Seimo statuto 134 straipsnio 5 dalies keitimo. Atitinkamai keičiamas ir projekto pavadinimas. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
1 (138) |
(4) |
|
3. Projekto 2 straipsniu teikiama Statuto 138 straipsnio 4 dalies nuostata svarstytina atsižvelgiant į keletą aspektų: 1) nėra aišku, kokiu būdu ir forma Vyriausybė turėtų informuoti Seimą apie Vyriausybės išvados nepateikimo Statute nustatytu terminu priežastis (žodžiu per Vyriausybės valandą, raštu ar kt.) bei kokiu būdu ir forma Seimas pratęstų terminą išvadai pateikti (priimtų protokolinį nutarimą ar kt.); 2) pagal Statuto 138 straipsnio 3 dalį Vyriausybės išvados dėl Seime svarstomo teisės akto projekto gali paprašyti Seimo Pirmininkas ar Seimo valdyba, todėl manytume, kad informuoti apie tai, jog išvada negali būti pateikta per Statute nustatytą terminą, Vyriausybė galėtų tą subjektą, kuris ir paprašė išvadą pateikti; 3) kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Teisės aktų projektų svarstymas Seime ilgai užtrunka dažniausiai dėl laiku negautų Vyriausybės išvadų <...>“. Atsižvelgiant į tai, siūlytina vertinti, ar šiuo metu Statute įtvirtintas terminas Vyriausybės išvadai pateikti yra realus bei svarstyti galimybę ši terminą pailginti. |
Pritarti |
Projektas tobulintinas, nustatant ilgesnį terminą Vyriausybei išvadai pateikti, papildomai neįtvirtinant šio termino pratęsimo mechanizmo. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2013-09-26) |
|
|
* |
4. Projekto 1 ir 2 straipsniuose pateikta teikiamų pakeitimų esmė dėstytina atsižvelgiant į juridinės technikos taisyklių reikalavimus.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||
1. |
Seimo narys Jurgis Razma
2013-10-14 |
1 (134) |
(5) |
|
N |
Argumentai: Siūloma patikslinti, kad „Seimo kronikoje“ skelbiama ne apie visus formalius, o tik apie svarbius komitetų ir frakcijų sprendimus, taip pat ne ištisiniai naujų projektų tekstai, o tik informacija apie juos. Taip pat siūloma nustatyti, kad vyriausybei laiku nepateikus išvados ir nepaprašius pratęsti termino, laikoma, kad ji pastabų projektui neturi. Neįrašę šios nuostatos turėtume teisiškai neapibrėžtą situaciją. Pasiūlymas: 1 straipsniu keičiamo 134 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „Pakeisti 134
straipsnio 5 dalį „5. Norint
geriau informuoti visuomenę, Seimo tinklapio www.lrs.lt informacijoje apie
Seimo darbą, Seimo narių aktyvumo skiltyje pateikiama informacija apie visus
Posėdžių sekretoriate įregistruotus Seimo nario teisės aktų projektus, t.y. :
viso įregistruota projektų, iš jų iniciatyvinių projektų, patobulintų
projektų, o taip pat – apie įregistruotus pasiūlymus Seime svarstomiems
teisės aktų projektams. Valstybės įmonė Seimo leidykla “Valstybės žinios”
leidžia “Seimo kroniką”. Joje pateikiami Seimo posėdžių aprašymai, priimtų
įstatymų sąrašas, balsavimo rezultatai, Seimo narių pareiškimų santraukos,
Seimo Pirmininko potvarkiai, informacija apie Seimo valdybos,
komitetų ir frakcijų svarbius sprendimus, naujai įregistruot |
Nepritarti |
Argumentai: Komitetas yra pritaręs Lietuvos Respublikos Seimo statutui „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 291, 88, 127, 128, 134, 135, 136, 139, 140, 169, 1806, 1809, 18025 ir 214 straipsnių pakeitimo“ projektui XIIP-1279(2), kuriuo Seimo statuto 134 straipsnio 5 dalis keistina taip: „5. Norint geriau
informuoti visuomenę,
|
2. |
Seimo narys Jurgis Razma
2013-10-14 |
1 (138) |
(4) |
|
|
Pasiūlymas: 2 straipsniu keičiamo 138 straipsnio 4 dalį papildyti nauju sakiniu ir visą straipsnį išdėstyti taip: „4.Vyriausybė išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per 4 savaites. Jei Vyriausybė nustatytu laiku nepateikia išvados Seime svarstomam teisės akto projektui, apie tai informuoja Seimą ir nurodo priežastis dėl kurių vėluojamas išvados pateikimas bei paprašo pratęsti išvados pateikimo terminą. Jei vyriausybė, suėjus išvados pateikimo terminui, tokio prašymo nepateikia, laikoma, kad vyriausybė pastabų ir pasiūlymų projektui neteikia ir projektas toliau svarstomas nelaukiant vyriausybės išvados.“
|
Nepritarti |
Argumentai: Projektas tobulintinas, nustatant ilgesnį terminą Vyriausybei išvadai pateikti, papildomai neįtvirtinant šio termino pratęsimo mechanizmo. Pasiūlymas: Pakeisti Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4.Vyriausybė
išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per
|
3. |
Seimo narys Vytautas Juozapaitis
2013-10-15 |
1 (138) |
(4) |
|
|
Argumentai: Įstatymų projektų svarstymas Seime ilgai užtrunka dažniausiai dėl laiku negautų Vyriausybės išvadų. Siekiant pagerinti Seimo darbą, būtina įstatymų svarstymo eigoje iškylančias problemas laiku spręsti teisinėmis priemonėmis. Pasiūlymas: Papildyti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Vyriausybė išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per 4 savaites. Jei Vyriausybė nustatytu laiku nepateikia išvados Seime svarstomam teisės akto projektui, apie tai informuoja Seimo Valdybą ir nurodo priežastis dėl kurių vėluojamas išvados pateikimas bei paprašo pratęsti išvados pateikimo terminą. Nustatytu laiku negavus Vyriausybės išvados, priimamas Seimo protokolinis nutarimas ir teisės aktas Seime toliau svarstomas be Vyriausybės išvados.“ |
Nepritarti |
Argumentai: Projektas tobulintinas, nustatant ilgesnį terminą Vyriausybei išvadai pateikti, papildomai neįtvirtinant šio termino pratęsimo mechanizmo. Pasiūlymas: Pakeisti Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4.Vyriausybė
išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per
|
4. |
Seimo narys Vytautas Antanas Matulevičius
2013-10-30 |
1 (138) |
(4) |
|
|
Pasiūlymas: 2 straipsniu keičiamo 138 straipsnio 4 dalį papildyti nauju sakiniu ir visą straipsnį išdėstyti taip: „4.Vyriausybė išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per 4 savaites. Nepateikus išvados per nustatytą terminą, yra laikoma, kad Vyriausybė projektui pritarė.“ |
Nepritarti |
Argumentai: Projektas tobulintinas, nustatant ilgesnį terminą Vyriausybei išvadai pateikti, papildomai neįtvirtinant šio termino pratęsimo mechanizmo. Pasiūlymas: Pakeisti Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4.Vyriausybė
išvadas šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2013-11-14 |
|
|
|
* |
Siūlyti pagrindiniam komitetui projektą tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas ir Seimo narių pasiūlymus, kuriems pritarė Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Projektas tobulintinas, nustatant ilgesnį terminą Vyriausybei išvadai pateikti, papildomai neįtvirtinant šio termino pratęsimo mechanizmo.
|
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio pakeitimo“ projektui XIIP-1017(2) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.
PRIDEDAMA:
Seimo statuto projektas, Seimo statuto projekto lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas