AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS ĮSTATYMO 20, 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1) projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:

Lietuvos Respublikos finansinės atskaitomybės įstatymo 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas)  parengtas atsižvelgiant į valstybės ir savivaldybių institucijų nusiskundimus. Vykdant parlamentinę kontrolę, buvo nustatyta, kad dėl nepakankamo reglamentavimo dalis uždarųjų akcinių bendrovių, kurių akcininkė yra valstybė ar savivaldybė viešai neskelbia savo finansinių ataskaitų, todėl šios ataskaitos yra viešai neprieinamos ne tik visuomenei, bet ir  toms valstybės institucijoms, kurios yra atsakingos už jų veiklą ir kontrolę, t.y. atitinkamoms savivaldybėms, ministerijoms bei kitoms valstybinės priežiūros institucijoms. Tai liečia ir kitas bendroves, kurios yra svarbios visuomenei, tačiau jų veiklos rezultatai yra nevieši.

Taip pat Įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje yra nustatyti per aukšti kriterijai, kuriais remiantis įmonės privalo atlikti metinių finansinių ataskaitų auditą, t.y. jis turi būti atliktas tik tose uždarosiose akcinėse bendrovėse, kurių ne mažiau kaip du rodikliai paskutinę finansinių metų dieną viršija šiuos dydžius: 1) pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus – 12 mln. litų; 2) balanse nurodyto turto vertė – 6 mln. litų; 3) vidutinis metinis darbuotojų skaičius pagal sąrašą per ataskaitinius finansinius metus – 50.“ Siekiant išplėsti audituojamų uždarųjų akcinių bendrovių skaičių siūloma sumažinti vieną iš kriterijų ir nustatyti mažesnį vidutinį metinį darbuotojų skaičių per ataskaitinius metus, t.y. vietoje 50 įrašyti 15. Remiantis Statistikos departamento duomenimis 2011 m. buvo 6 966 įmonės, kuriose yra nuo 10 iki 19 darbuotojų ir tik 1 487 įmonės, kuriose buvo nuo 50 iki 99 darbuotojų.

                      Pagal galiojantį Lietuvos Respublikos finansinės atskaitomybės įstatymą įmonių, kurios nurodytos įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalyse finansinės ataskaitos privalomai viešai turi būti skelbiamos Juridinių asmenų registre. Nors įstatymuose nėra prievolės įmonėms savo finansines ataskaitas skelbti viešai internete Vyriausybės interneto tinklalapyje viešai skelbiamos valstybės valdomų įmonių finansinės ataskaitos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1052 „Dėl valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo ir koordinuojančios institucijos paskyrimo“. Dalis viešojo intereso įmonių, pavyzdžiui, NASDAQ OMX Vilnius biržoje listinguojamų akcinių bendrovių apie savo veiklą ir finansinius rezultatus visuomenei atskleidžia vadovaujantis Bendrovių valdymo kodeksu ir finansines ataskaitas pateikia savo interneto svetainėse, kitos – spaudoje.

Todėl siekiant finansinių ataskaitų skelbimo tvarkos aiškumo ir nuoseklumo siūloma įstatyme nustatyti, kad 20 straipsnyje nurodytų įmonių finansinės ataskaitos yra viešos ir kur su jomis gali susipažinti visuomenė. Siūloma papildyti įstatymo 21 straipsnį nuostata, kad finansinės ataskaitos ir metinis pranešimas kartu su auditoriaus išvada (tais atvejais, kai auditas atliktas arba pagal įstatymus privalo būti atliktas) viešai skelbiami įmonės interneto svetainėje, o jeigu įmonė neturi savo interneto svetainės, – įmonės interneto svetainėje, o jeigu įmonė neturi savo interneto svetainės, – „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ Vyriausybės nustatyta tvarka ir pasiūlyti Vyriausybei parengti šiam įstatymui įgyvendinti reikiamus teisės aktus. Priėmus įstatymą, jo nuostatas taikyti rengiant ir skelbiant 2014 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių finansines ataskaitas.

Projektą siūlo Seimo narys Kęstutis Daukšys ir kiti Seimo Darbo partijos frakcijos nariai.

2) parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Projekto tikslas – nustatyti aiškią įmonių finansinių ataskaitų skelbimo viešai tvarką, tokiu būdu didinant įmonių veiklos skaidrumą, atsakingumą Lietuvos visuomenei, taip pat sudaryti sąlygas diegti pasaulyje pripažintus gero valdymo principus įmonėse.

3) kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:

Įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad metinių finansinių ataskaitų auditas turi būti atliktas tik tose uždarosiose akcinėse bendrovėse, kurių ne mažiau kaip du rodikliai paskutinę finansinių metų dieną viršija šiuos dydžius: 1) pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus – 12 mln. litų; 2) balanse nurodyto turto vertė – 6 mln. litų; 3) vidutinis metinis darbuotojų skaičius pagal sąrašą per ataskaitinius finansinius metus – 50.“

          Pagal galiojantį Lietuvos Respublikos finansinės atskaitomybės įstatymą įmonių, kurios nurodytos įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalyse finansinės ataskaitos privalomai viešai skelbiamos tik Juridinių asmenų registre. Išimties tvarka privalomai viešai skelbiamos tik valstybės valdomų įmonių finansinės ataskaitos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1052 „Dėl valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo ir koordinuojančios institucijos paskyrimo“, kuriame nustatyta, kad valstybės valdoma bendrovė metinį pranešimą ir tarpinius pranešimus ar valstybės įmonė metinę veiklos ataskaitą ir tarpines veiklos ataskaitas, metinių ir tarpinių finansinių ataskaitų rinkinius ir metinių finansinių ataskaitų nepriklausomo auditoriaus išvadas skelbia viešai savo interneto svetainėje, o jeigu valstybės valdoma įmonė neturi savo interneto svetainės, – valstybei atstovaujančios institucijos interneto svetainėje“.

 

4) kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Siekiant išplėsti audituojamų uždarųjų akcinių bendrovių skaičių siūloma sumažinti vieną iš trijų kriterijų, kuriais remiantis įmonės privalo atlikti metinių finansinių ataskaitų auditą, ir nustatyti mažesnį vidutinį metinį darbuotojų skaičių per ataskaitinius metus, t.y. vietoje 50 įrašyti 15.

Taip pat siūloma papildyti įstatymo 21 straipsnį nuostata, kad finansinės ataskaitos ir metinis pranešimas kartu su auditoriaus išvada (tais atvejais, kai auditas atliktas arba pagal įstatymus privalo būti atliktas) viešai skelbiami įmonės interneto svetainėje, o jeigu įmonė neturi savo interneto svetainės, – įmonės interneto svetainėje, o jeigu įmonė neturi savo interneto svetainės, – „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ Vyriausybės nustatyta tvarka ir pasiūlyti Vyriausybei parengti šiam įstatymui įgyvendinti reikiamus teisės aktus. Priėmus įstatymą, jo nuostatas taikyti rengiant ir skelbiant 2014 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių finansines ataskaitas.

 

5) galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6) kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

7) kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas įstatymas neigiamų pasekmių verslui neturės.

8) įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą:

Priėmus įstatymą galiojančių įstatymų keisti, taip pat priimti naujų nereikės.

 

9) ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Taip.

10) ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projekto nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

11) jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:

Vyriausybė turės parengti šiam įstatymui įgyvendinti reikiamus teisės aktus.

12) kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai):

Įstatymo įgyvendinimas papildomų biudžeto lėšų nepareikalaus.

13) įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra.

14) įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai:

Įstatymo projektą siūlo Seimo Darbo partijos frakcijos nariai.

15) reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

„Finansinės ataskaitos“, auditas“, „Valstybės žinios“.

16) kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

Teikia:

Seimo nariai                                                                                                        Kęstutis Daukšys

Vilija Filipovičienė

Valdas Skarbalius

Sergej Ursul

Petras Narkevičius

Darius Ulickas

Ričardas Sargūnas

Valentinas Bukauskas