LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADŲ    PROJEKTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO PREAMBULĖS IR 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO   (XIP-4700(2)

2013 m. lapkričio 19 d.

Vilnius

 

1.      Komiteto klausymuose dalyvavo: klausymai rengti nebuvo.

2.       Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2013-01-11)

 

 

 

           Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

           Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Pritarti

 

2.

Europos teisės departamentas

2013-01-25

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą Lietuvos Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo preambulės ir 5 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIP-4700(2) pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Pritarti

 

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjunga

2013-05-04

 

 

 

 

R E Z O L I U C I J A

„Dėl LGGRTC įstatymo pakeitimo ir papildymo

Kaunas

 

Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos valdyba, apsvarsčiusi Lietuvos

Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo preambulės ir 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą (reg. Nr. XIP - 4700(2)), susidarė nuomonę, kad šį įstatymą įgyvendinus ženkliai pagerėtų Tremties ir rezistencijos muziejų veikla, vykdant istorinės atminties įamžinimo ir visuomenės, pirmiausia jaunimo, patriotinio ugdymo programas.

Įstatymas gali padėti išsaugoti ateities kartoms tremtinių, Laisvės kovų dalyvių ir jų visuomeninių organizacijų turimus eksponatus ir jų ekspozicijas bei užtikrinti istorinės atminties sklaidą.

Tačiau Valdyba pažymi, kad įstatymo svarstymas yra nepateisinamai užtęstas ir dėl to daug vertingų eksponatų negrįžtamai pražuvo. Dėl įstatymo 5 straipsnio 24 punkto neaiškios formuluotės, jo įgyvendinimas gali būti nepilnas. Todėl siūlome 5 straipsnio 24 punkto tekste tarp žodžių „metodinę pagalbą“ įterpti žodžius „finansinę ir materialinę“.

Raginame Seimą šioje pavasario sesijoje priimti šį įstatymą ir jau pradedamame formuoti 2014 metų biudžeto projekte numatyti koordinuojančių centrų steigimui reikalingas lėšas.

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

            5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2013-10-02

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. balandžio 19 d. sprendimo Nr. SV-S-175 1 punkto 7 ir 25 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo preambulės ir 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-4700(2) (toliau – Įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo ,,Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo ,,Dėl Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo“ papildymo“ projektui Nr. XIP-4702 (toliau – Nutarimo projektas), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti juos pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Suderinti Įstatymo projektą ir Nutarimo projektą su galiojančio Lietuvos Respublikos muziejų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 53-1292; 2003, Nr. 59-2638) 13 straipsnio 3 punktu, nustatančiu, kad Kultūros ministerija koordinuoja Lietuvos muziejų veiklą:

1.1. Išdėstyti Įstatymo projekto 2 straipsnį taip:

,,2 straipsnis. 5 straipsnio papildymas 24 punktu

Papildyti 5 straipsnį 24 punktu:

,,24) Konsultuoja dėl muziejų ir kitų įstaigų rengiamų tremties ir rezistencijos tematikos ekspozicijų, parodų įrengimo, edukacinių programų organizavimo ir plėtojimo.“

1.2. Išdėstyti Nutarimo projekto 1 straipsnį taip:

,,1 straipsnis.

Papildyti Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų 6 punktą 23 papunkčiu:

,,23) Konsultuoja dėl muziejų ir kitų įstaigų rengiamų tremties ir rezistencijos tematikos ekspozicijų, parodų įrengimo, edukacinių programų organizavimo ir plėtojimo.“

2. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekte nustatyta nauja Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro funkcija, kuriai atlikti prireiks Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, nustatyti, kad įstatymas ir nutarimas įsigalioja 2014 m. sausio 1 dieną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma Komitetui įstatymo projektą atmesti. Aiškinamajame rašte akcentuota, kad  dauguma veikiančių Tremties ir rezistencijos muziejų  įsteigti  privačia iniciatyva ir neturi juridinio asmens statuso. Teikiamas projektas,  Vyriausybės išvadoje pateiktas siūlymas šio klausimo taip pat  nesprendžia.

Neišsprendus juridinio asmens suteikimo klausimo ateityje nebus įmanoma remti tremties ir rezistencijos muziejų veiklos ir skirti jai finansavimą, tuo pačiu nebus užtikrinta efektyvi tokių  muziejų veikla, užtikrinant istorinės atminties sklaidą, išsaugant laisvės kovotojų atminimą, įamžinant ir išsaugant su veikla laisvės kovotojų susijusias vietas.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komitetas

2013-11-06

 

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Žmogaus teisių komitetui tobulinti projektą tobulinti projektą pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus.

 

 

Nepritarti

 

Komitetui siūloma įstatymo projektui XIP-4700(2) nepritarti

4.      2

2.

Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas

 

 

3

 

 

 

           Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo preambulės ir 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-4700(2), atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto siūlymus:

             Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad    Vyriausybės pateiktame 2014 m. biudžeto projekte, biudžeto asignavimai naujai Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro funkcijai atlikti nėra numatyti siūlome:

            Pasiūlymas:

            Papildyti įstatymo projektą 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

        „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas:

          1. Šis įstatymas įsigalioja 2015 m. sausio 1 d.

          2. Pasiūlyti LR Vyriausybei 2015 m. biudžeto projekte numatyti papildomus biudžeto asignavimai naujai Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro funkcijai atlikti.“

Nepritarti

Komitetui siūloma įstatymo projektui XIP-4700(2) nepritarti

 

 

 

 

7. Komiteto išvadų rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai:

                        -siūlyti Komitetui įstatymo projektą atmesti.

                 Argumentai: įstatymo projekto aiškinamajame rašte akcentuota, kad  dauguma veikiančių Tremties ir rezistencijos muziejų  įsteigti  privačia iniciatyva ir neturi juridinio asmens statuso. Teikiamas projektas,  Vyriausybės išvadoje pateiktas siūlymas šio klausimo taip pat  nesprendžia. Neišsprendus juridinio asmens suteikimo klausimo ateityje nebus įmanoma remti tremties ir rezistencijos muziejų veiklos ir skirti jai finansavimą.

   Nesant pakankamam finansavimui,  nebus įmanoma efektyvi tokių  muziejų veikla, užtikrinant istorinės atminties sklaidą, išsaugant laisvės kovotojų atminimą, įamžinant ir išsaugant su veikla laisvės kovotojų susijusias vietas.

 

 

 

 

 

Komiteto išvadų rengėjai:                                                                                                                                                             Dalia Kuodytė