LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

        I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO 95 STRAIPSNIO PAKETIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-930)

 

2013 m. spalio 16 d. Nr.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras,  komiteto nariai:   Vitalijus Gailius, Vytautas Gapšys, Valdas Skarbalius, komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Gintarė Morkūnienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėja  Aidena  Bacevičienė.

Kviestieji asmenys: Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyr. patarėja Ona Buišienė, Seimo narė Rita Tamašunienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-09-16

 

 

 

Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „projektus rengti paskatino ESBO rekomendacijos dėl rinkimų proceso tobulinimo <..>“, tačiau nėra pateiktas joks tokių rekomendacijų šaltinis, kuriame jos išdėstytos. Projektu siekiama užtikrinti rinkimų į Europos Parlamentą tvarkos stabilumą ir 1 straipsnyje dar 6 mėnesiams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos siūloma prailginti draudimo trukmę keisti rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarką. Tokiu būdu ši trukmė apimtų ne mažiau kaip vienerius metus iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos. Toks siūlymas yra diskutuotinas ir tobulintinas nes:

- nuostata „rinkimų rengimo ir vykdymo tvarka“ apima bet kurią rinkimų proceso stadiją ar jos procedūrą: pasirengimo rinkimams – rinkimų apylinkių sudarymas, rinkimų komisijų formavimas; kandidatų kėlimas, rinkimų agitacija, balsavimo tvarka, rezultatų nustatymas, apskundimas, paskelbimas ir kt. Draudimas ją keisti „likus mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos“ gali suvaržyti Seimą taip, kad jis, dar neprasidėjus šių rinkimų politinei kampanijai, kai būtų būtina keisti rinkimų tvarką (pvz. įgyvendinti Europos Sąjungos priimtus teisės aktus, taip pat ir nurodytus keičiamo įstatymo priede) arba užtikrinti būsimų rinkimų skaidrumą ir sąžiningumą ir kt., negalėtų pakeisti tapusį netinkamu teisinį reguliavimą (arba pašalinti teisės spragą): pvz. dėl rinkėjų papirkimo faktų tyrimo, rinkimų komisijų įgaliojimų arba pvz., kad ir procedūrinį klausimą dėl politinių partijų delegavimo į rinkimų komisijų narius tvarkos pakeitimo, rinkimų stebėtojų teisių įgyvendinimo ar pan. Toks draudimas, mūsų nuomone, gali būti neproporcingas poreikiui užtikrinti rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarkos stabilumą ir suvaržyti Seimą labiau nei reikia šiam tikslui pasiekti;

- nuostatos „likus ne mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos“ praktinis taikymas būtų probleminis kai reikėtų apskaičiuoti šio draudimo pradžią, nes dar nebus nustatyta šių rinkimų konkreti data pagal Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 7 straipsnį: „Rinkimai į Europos Parlamentą Lietuvos Respublikoje vyksta sekmadienį, kuris yra tuo pačiu laikotarpiu, kai visose Europos Sąjungos valstybėse narėse vyksta rinkimai į Europos Parlamentą. Rinkimų datą skelbia Lietuvos Respublikos Seimas ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki nurodyto laikotarpio sekmadienio“.

Atsižvelgus į tai, siūlytina nekeisti draudimo trukmės keisti rinkimų rengimo ir vykdymo tvarką.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-09-16

 

 

 

Atsižvelgus į tai, kad yra įregistruotas Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 36 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-288), Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 48 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-649) bei Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 56 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-924), atkreipiame dėmesį į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį.

Pritarti

 

3.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2013- 09-13

 

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo kartu pateiktus Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo papildymo 79 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIP-927, Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIP-928, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo papildymo 99 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIP-929, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 95 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. XIIP-930 (toliau – Projektai), pažymime, kad pastabų dėl Projektų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritariant Seimo  kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktoms pastaboms, siūlyti pagrindiniam  komitetui atmesti įstatymo projektą XIIP-930, atsižvelgiant į  teikiamus argumentus:

1.  Komiteto nuomone  netikslinga keisti esamą  Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 95 straipsnio  teisinį reguliavimą, kuriame nustatyta, kad „<..> rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarka negali būti keičiama likus mažiau kaip šešiems mėnesiams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos<..>“, kadangi  rinkimai į  Europos Parlamentą pasižymi tam tikra specifika, kurią nustato ir  Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 7 straipsnis, t.y. „Rinkimai į Europos Parlamentą Lietuvos Respublikoje vyksta sekmadienį, kuris yra tuo pačiu laikotarpiu, kai visose Europos Sąjungos valstybėse narėse vyksta rinkimai į Europos Parlamentą. Rinkimų datą skelbia Lietuvos Respublikos Seimas ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki nurodyto laikotarpio sekmadienio“, o siūloma projektu  nuostata, kad  „ <...> rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarka negali būti keičiama likus mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos <..>“ sukeltų praktinio taikymo problemų, kai reikėtų apskaičiuoti šio draudimo pradžią, nes  dar nebūtų  žinoma tiksli rinkimų data.  

 2.  Pažymėtina ir tai, kad 2014 metų gegužės mėnesį  numatomi  rinkimai į Europos Parlamentą, todėl siekiant užtikrinti teisinį stabilumą, reikėtų,  kad įstatymas, keičiantis rinkimų į Europos Parlamentą reglamentavimą, įsigaliotų  likus daugiau kaip 185 dienoms iki rinkimų dienos.

 3. Atkreiptinas  dėmesys ir  į tai, kad įsigaliojęs  2012 metų kovo 31 d. Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 2, 3 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo priedu įstatymas Nr. XI-1958, buvusias  įstatymo 3 straipsnio 7, 8, 9, 10, 11 dalis  pervardijo atitinkamai 8, 9, 10, 11, 12 dalimis, todėl siūlomo projekto  1 straipsnio teksto  antroje išlygoje „ <..> Įstatymas yra keičiamas Vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarkavietoje 10 dalies turėtų būti nurodoma 11 dalis.

7. Balsavimo rezultatai:  „už“ bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai:  Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Julius Sabatauskas