LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ, VALSTYBĖS

PAREIGŪNŲ IR VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ PAREIGINĖS ALGOS (ATLYGINIMO)

BAZINIO DYDŽIO, TAIKOMO 2014 METAIS,

ĮSTATYMO  PROJEKTO

 

AIŠKINAMASIS  RAŠTAS

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys,  dalyvavę rengiant projektą

Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2014 metais, įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) 24 straipsnio 2 dalies, Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2271) 4 straipsnio 1 dalies ir   Lietuvos Respublikos teisėjų atlyginimų įstatymo (Žin., 2008, Nr. 131-5022) 3 straipsnio. nuostatas, kad ateinantiems metams turi būti patvirtintas pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis Pagal Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalies nuostatas, jei nacionalinė kolektyvinė sutartis nėra sudaryta arba pakeista iki einamųjų metų birželio 1 d., tai ateinančių finansinių metų bazinį dydį Vyriausybės teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas iki Seimo pavasario sesijos pabaigos.

Projektą parengė Socialinės apsaugos ir darbo ministerija.

 

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

 Įstatymo projekto tikslas  –  patvirtinti 2014 m. pareiginės algos (atlyginimo) bazinį dydį, kuris bus taikomas apskaičiuojant valstybės politikų, bendrosios kompetencijos ir specializuotų teismų teisėjų, valstybės pareigūnų, valstybės tarnautojų pareigines algas, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjų atlyginimus ir karių tarnybinius atlyginimus bei kitas teisės aktuose nustatytas išmokas (toliau – bazinis dydis).

                   Siekiant nedidinti valstybės biudžeto asignavimų  darbo užmokesčiui ir siekiant  išvengti valstybės ir savivaldybių institucijose dirbančiųjų darbo užmokesčio mažėjimo,  projektu siūloma 2014 m. nustatyti ne didesnį nei 2013 metais galiojantis pareiginės algos bazinis dydis (toliau – bazinis dydis) – 450 litų.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

2013 metais bazinis dydis nustatytas Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio, taikomo 2013 metais, įstatymu  (Žin., 2012, Nr.153-7832) ir yra lygus 450 litų.   

 

            4. Kokios numatomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, naujai reglamentuotų    klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama      

            Įstatymo projekte siūloma, atsižvelgiant į valstybės biudžeto finansines galimybes, 2014 metams  patvirtinti bazinį dydį, lygų 450 Lt, t. y. palikti tą patį, kuris galiojo 2013 metais.  Kadangi Konstitucinio Teismo 2013 m. liepos 1 d. nutarimui  ,,Dėl Lietuvos Respublikos įstatymų nuostatų, kuriomis nustatyti sumažinti valstybės tarnautojų ir teisėjų atlyginimai valstybėje susidarius itin sunkiai ekonominei, finansinei padėčiai, atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“ įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų, šiuo metu nėra galimybių siūlyti didesnio bazinio dydžio. Nustačius tą patį bazinį dydį, nereikės papildomų valstybės biudžeto lėšų.

 

 5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti.

             Numatoma neigiama pasekmė  –  esant infliacijai, kylant kainoms, sumažės valstybės politikų, teisėjų, valstybės pareigūnų ir valstybės tarnautojų perkamoji galia.

 

 6.  Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai, verslo sąlygoms ir jo plėtrai

                     Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai ar korupcijai įtakos neturės.

 

7.  Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

 Priėmus teikiamą įstatymo projektą, kitų teisės aktų keisti nereikės, priimti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų taip pat nereikės.

 

8. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentų nuostatoms neprieštarauja.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, nes projekte nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.

 

10. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų,  kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

            Įstatymui įgyvendinti lydimųjų teisės aktų nereikia.

 

11. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

 Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.   

 

12. Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

            Rengiant įstatymo projektą specialistų išvadų ir vertinimų negauta.

 

13. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

                        Įstatymo projekto rengimą koordinavo socialinės apsaugos ir darbo viceministras Audrius Bitinas (tel. 2664208, el. p. Audrius.Bitinas@socmin.lt), Darbo departamento direktorius Viktoras Majauskas (tel. 2664285, el. p. Viktoras.Majauskas@socmin.lt),  parengė Darbo teisės skyriaus (vyriausioji specialistė,  laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas, – Vita Baliukevičienė, tel. 870668256, el. p. Vita.Baliukeviciene@socmin.lt) vyriausioji specialistė Vanda Dudienė, tel. 2664290, el. p. [email protected].

 

14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

             Reikšminiai žodžiai, reikalingi, kad šis projektas būtų įtrauktas į kompiuterinės paieškos sistemą, yra ,,valstybės tarnautojas“, „valstybės pareigūnas“.

 

Finansų ministras, laikinai pavaduojantis

socialinės apsaugos ir darbo ministrą                                                            Rimantas Šadžius