AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO RĖMIMO ĮSTATYMO 37 IR 38 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO 7 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 22 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 2, 3, 4, 5, 16, 17, 21, 22, 25, 26, 27, 29, 31, 36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 29 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS NEDARBO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 17 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS NEDARBO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 2 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO 1, 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS NEDARBO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

 

            1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jų siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektus

            Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymo 37 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto sandaros įstatymo 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 7 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 22 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 3, 4, 5, 16, 17, 21, 22, 25, 26, 27, 29, 31, 36 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymo 17 ir 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymo 2 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo 1, 2 ir 3 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymo 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai (toliau – įstatymų projektai) parengti siekiant užtikrinti, kad nedarbo socialinio draudimo lėšos būtų naudojamos ne tik nedarbo socialinio draudimo išmokoms mokėti ir Užimtumo rėmimo įstatymo nustatytoms aktyvios darbo rinkos politikos priemonėms įgyvendinti, tačiau ir darbo rinkos paslaugoms teikti, bei užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančioms įstaigoms išlaikyti.

            Siekiant išlaikyti valdžios sektoriaus finansų tvarumą, įstatymų projektais siūloma, kad nedarbo socialinio draudimo lėšos dar vienerius metus (iki 2014 m. gruodžio 31 d.) būtų skiriamos darbo rinkos paslaugoms teikti ir  užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos – Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir jos teritorinių darbo biržos išlaikymui iš nedarbo draudimo lėšų.

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2013 m. liepos 12 d. pateiktoje valstybinio audito ataskaitoje Nr. FA-p-10-4-80 „Dėl Valstybinio socialinio draudimo fonde atlikto finansinio (teisėtumo) audito rezultatų“, numatytą rekomendaciją suderinti nedarbo socialinį draudimą reglamentuojančių teisės aktų nuostatas dėl nedarbo socialinio draudimo lėšų pervedimo, Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte siūloma patikslinti dalies nedarbo socialinio draudimo įmokų pervedimo į Užimtumo fondą reglamentavimą, t. y. numatyti, kad Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) organizuoja socialinio draudimo įmokų pervedimą ne į Lietuvos darbo biržos sąskaitą, o Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai Užimtumo fondui sudaryti.

 

 

2. Įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai

            Įstatymų projektais siūloma įtvirtinti, kad darbo rinkos paslaugos ir užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos – Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir jos teritorinės darbo biržos – iki 2014 m. gruodžio 31 d. būtų finansuojamos iš nedarbo draudimo lėšų. Siūlomu įtvirtinti teisiniu reguliavimu siekiama sudaryti galimybę tausoti valstybės biudžeto lėšas, išlaikyti finansinį stabilumą ir tvarumą, išvengti galimų nedarbo socialinio draudimo sistemos funkcionavimo nesklandumų ir trikdžių.

     

3. Įstatymų projektuose siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

           Remiantis galiojančiomis teisės aktų nuostatomis šiuo metu nedarbo socialinio draudimo lėšų dydis Užimtumo rėmimo įstatymo nustatytoms užimtumo rėmimo priemonėms įgyvendinti kasmet tvirtinamas Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto atitinkamų metų rodiklių patvirtinimo įstatyme. Pereinamuoju laikotarpiu (2009 m. sausio 1 d.–2013 m. gruodžio 31 d.) darbo rinkos paslaugos ir užimtumo rėmimo politiką įgyvendinanti Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir jos teritorinės darbo biržos finansuojamos iš nedarbo draudimo lėšų, o nuo 2014 m. sausio 1 d. – iš valstybės biudžeto lėšų.

 

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

            Siekiant išvengti galimų nedarbo socialinio draudimo sistemos funkcionavimo nesklandumų ir trikdžių, išlaikyti valdžios sektoriaus finansų tvarumą, įstatymų projektais siūloma numatyti, kad darbo rinkos paslaugoms teikti ir užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančioms įstaigoms išlaikyti iki 2014 m. gruodžio 31 d. būtų skiriamos nedarbo draudimo lėšos.

 

            5. Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis joms išvengti

           Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įstatymų projektų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

           Įstatymų projektai neturės įtakos korupcijai ar kriminogeninei situacijai.

 

7. Įstatymų projektų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

            Įstatymų projektai neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamus įstatymų projektus

             Priėmus teikiamus įstatymų projektus, nereikės keisti galiojančių teisės aktų.

 

            9. Įstatymų projektų atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, projektų sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų. Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai nėra įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo (Žin., 2004, Nr. 7-129) ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka, nes įstatymų projektuose nėra vartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

            Įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių konvenciją ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisei.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

           Įstatymų projektams įgyvendinti nereikės parengti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymų įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

         Siūlomu teisiniu reguliavimu bus sudarytos sąlygos finansiniam tvarumui užtikrinti. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog faktinėms nedarbo socialinio draudimo išlaidoms viršijus surenkamą įmokų sumą, įstatymų projektais siūlomų nuostatų įgyvendinimas gali turėti įtakos Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto deficitui, todėl įstatymų projektais siūlomoms nuostatoms įgyvendinti Fondo valdyba turėtų naudoti kitas Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto lėšas ir (ar) skolintis lėšų iš Finansų ministerijos ar kitų kredito įstaigų. 2013 m. užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančioms įstaigoms išlaikyti iš nedarbo socialinio draudimo lėšų buvo skirta 68 mln. litų, 2014 metais užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančioms įstaigoms išlaikyti iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų prireiks apie 71 mln. litų.

 

   13. Rengiant įstatymų projektus gauti specialistų vertinimai ir išvados

   Rengiant įstatymų projektus rengimo metu nebuvo gauta specialistų išvadų.

 

   14. Įstatymų projektų autorius ar autorių grupė, įstatymų projektų iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

         Įstatymų projektų rengimą koordinavo socialinės apsaugos ir darbo viceministras Aivaras Tušas (tel. 8 706 64208, el. p. [email protected]). Įstatymų projektus parengė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo departamento (direktorius Viktoras Majauskas, tel. 2664285, el. p. [email protected]) Darbo rinkos skyrius (vedėjas – Vytautas Gumuliauskas, tel. 2664257, el. p. [email protected], tiesioginė rengėja – Sigita Mačiekienė, tel. 2668148, el. p. [email protected]).

 

      15.   Įstatymų projektų reikšminiai žodžiai

           Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „darbo birža“, „nedarbo draudimas“, „darbo rinka“.

 

           16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

           Nėra.

          

 

 

 

Finansų ministras,                                                                                      Rimantas Šadžius

pavaduojantis socialinės apsaugos ir darbo

ministrę