Projekto Nr. XIIP-516 (2)
lyginamasis variantas
NEKILNOJAMOJO KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS ĮSTATYMO 5, 8, 19, 22
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2013 m. d. Nr.
Vilnius
(Žin., 1995, Nr. 3-37; 2004, Nr. 153-5571; 2007, Nr. 81-3325; 2008, Nr. 59-2203;
2012, Nr. 136-6960)
1 straipsnis. 5 straipsnio 6 dalies pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Kultūros ministras tvirtina pavyzdinius apsaugos reglamentus, valstybės
biudžeto lėšomis finansuojamas nekilnojamojo kultūros paveldo paveldosaugos
(apskaitos, paveldotvarkos, kontrolės, saugomų teritorijų apsaugos ir tvarkymo,
kitas) programas, skelbia valstybės saugomais kultūros paveldo objektus, teikia kultūros paveldo objektus ir
vietoves įrašyti į tarptautinės svarbos kultūros paveldo objektų ar vietovių
sąrašus, jeigu tarptautinėmis sutartimis nenustatyta kitaip, atlieka kitas
įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“
2 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Nekilnojamojo kultūros paveldo apskaita
1. Nekilnojamojo kultūros paveldo apskaitą sudaro inventorizavimas, konkrečių nekilnojamųjų kultūros vertybių atskleidimas ir registravimas.
2. Nekilnojamasis kultūros paveldas inventorizuojamas surašant visus galimus jam priskirti kūrinius ir kitus daiktus. Inventorizavimo duomenys nuolat tikslinami, kaupiami ir sisteminami. Inventorizavimo tvarkos aprašą tvirtina kultūros ministras.
3. Nekilnojamosioms kultūros vertybėms atskleisti atliekami istoriniai ir fiziniai tyrimai. Remiantis šių tyrimų duomenimis nustatomas kultūros paveldo objektų ar vietovių ir jų vertingųjų savybių reikšmingumas, apibrėžiamos ar tikslinamos jų teritorijų ribos.
4. Konkrečių nekilnojamųjų kultūros vertybių atskleidimą organizuoja Departamentas ir savivaldybių institucijos. Tradicinės religinės bendruomenės, bendrijos ir centrai, mokslo ir studijų bei kitos valstybinės tyrimų institucijos gali organizuoti jų veiklos sritį atitinkančio ar nuosavybės teise turimo nekilnojamojo kultūros paveldo inventorizavimą ir atskleidimą, savo veiksmus derindamos su Departamentu.
5.
Nekilnojamųjų kultūros vertybių reikšmingumą, kultūros paveldo objektų ar
vietovių vertingąsias savybes nustato ir teritorijos ribas apibrėžia Departamento
ir savivaldybių šio straipsnio 4 dalyje nurodytų institucijų
sudarytos nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo tarybos (toliau – vertinimo
tarybos). Savivaldybės ar kelių savivaldybių sudarytos vertinimo tarybos
sprendžia dėl savivaldybės teritorijoje esančio nekilnojamojo kultūros paveldo
vertingųjų savybių ir vietinio reikšmingumo lygmens
nustatymo, teritorijos ribų apibrėžimo ir apsaugos reikalingumo,
apsaugos vietinio reikšmingumo lygmens nekilnojamosioms kultūros vertybėms
netaikymo ar tokių vertybių apskaitos duomenų tikslinimo. Departamento
vertinimo tarybos sprendžia dėl Lietuvos Respublikos teritorijoje esančio
nekilnojamojo kultūros paveldo vertingųjų savybių nustatymo, teritorijos ribų
apibrėžimo ir nacionalinio, regioninio ar vietinio reikšmingumo lygmens nekilnojamosioms
kultūros vertybėms nustatymo, apsaugos reikalingumo, apsaugos nekilnojamosioms
kultūros vertybėms netaikymo ar tokių vertybių apskaitos duomenų tikslinimo.
6. Nekilnojamųjų kultūros vertybių vertinimo atrankos ir reikšmingumo lygmens nustatymo kriterijus, šių vertybių atskleidimui reikalingų tyrimų duomenų apimtį ir vertinimo tarybų pavyzdinius nuostatus tvirtina kultūros ministras.
7. Kultūros vertybių registras steigiamas, tvarkomas, naudojamas ir reorganizuojamas šio įstatymo, Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo, Kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
8. Nekilnojamosios kultūros vertybės registruojamos vertinimo tarybai nusprendus, kad vertybei reikalinga apsauga. Tokios vertybės registruojamos kaip didelę mokslinę, istorinę ar kultūrinę reikšmę turintys pavieniai, kompleksiniai ar į kompleksus įeinantys kultūros paveldo objektai ar vietovės. Vertinimo tarybų sprendimai skelbiami Departamento ir vertinimo tarybas sudariusių savivaldybių interneto svetainėse, o informacija apie įregistravimą – Kultūros vertybių registre teisės aktų nustatyta tvarka.
9. Į Kultūros vertybių registrą ir pagal jo duomenis sudarytą nekilnojamosios kultūros vertybės pasą (registro duomenų išraše) įrašomi šie kiekvienos registruojamos vertybės duomenys:
1) nekilnojamosios kultūros vertybės pavadinimas, jos unikalus kodas, adresas;
2) vertinimo tarybos aktu (aktais) nustatytos vertingosios savybės ir kartu su vertybe saugotinos teritorijos ribos.
10. Departamentas kiekvienai registruotai nekilnojamajai kultūros vertybei nustato kodą, jį įrašo į Kultūros vertybių registrą ir tikslina jau įrašytus kultūros paveldo objekto ar vietovės žemės sklypams ir kitiems objekto ar vietovės teritorijoje esantiems nekilnojamiesiems daiktams viešo registro (Nekilnojamojo turto registro) suteiktą kodą ar kodus, taip pat kitus teisės aktų nustatytus Kultūros vertybių registro duomenis.
11. Kultūros vertybių registras įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta
tvarka ar pagal keitimosi duomenimis sutartis keičiasi reikalingais duomenimis
su Nekilnojamojo turto registru ir kitais valstybės registrais, kadastrais,
klasifikatoriais, specializuotais duomenų bankais, taip pat su valstybinių programų,
bendrojo, detaliojo kompleksinio ir specialiojo teritorijų
planavimo organizatoriais, jeigu jie yra valstybės ar savivaldybių institucijos.
Kultūros vertybių registras turi teisę gauti jam reikalingus kitų
valstybės registrų, kadastrų turimus duomenis neatlygintinai.
12. Kultūros vertybių registro duomenys yra vieši ir į kitus
registrus neperregistruojami. Pagal duomenų teikimo sutartis šie
duomenys neatlygintinai perduodami susijusiems registrams ir valstybės
informacinėms sistemoms. Jų pagrindu Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas
atitinkamo nekilnojamojo daikto Nekilnojamojo turto registro įraše
neatlygintinai daro žymas apie šiuos juridinius faktus: nekilnojamojo daikto
įrašymą į Kultūros vertybių registrą, jo buvimą kultūros paveldo objekto
teritorijoje, vietovėje ar jų apsaugos zonose, nekilnojamosios kultūros
vertybės apsaugos reglamento ar specialiųjų naudojimo sąlygų nustatytus
daiktinių teisių į nekilnojamąjį daiktą suvaržymus.“
3 straipsnis. 19 straipsnio 6 ir 7 dalių pakeitimas
1. Pakeisti 19 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Siekiant, kad saugomo objekto ar vietovės vertingosioms savybėms nebūtų padaryta neigiamo poveikio, turi būti gautas už kultūros paveldo apsaugą atsakingos institucijos sutikimas, jeigu norima:
1) dalyti į atskiras dalis nekilnojamosios kultūros vertybės teritorijoje esančius sklypus ir keisti jų ribas, išskyrus Saugomų teritorijų įstatymo nustatytus atvejus;
2)
kultūros paveldo objekto teritorijoje keisti žemės naudojimo būdą ir pobūdį,
užstatymo režimą,
užstatymo tankį, intensyvumą, tipą, pastatų ar statinių paskirtį;
3) nekilnojamosios kultūros vertybės teritorijoje ir apsaugos zonoje statyti statinius ir įrenginius, keisti upių vagas, keisti esamus ir įrengti naujus vandens telkinius, keisti reljefą, steigti naujus ar plėsti esamus karjerus, sodinti vertingąsias savybes užstosiančius želdinius;
4) įrengti komercines reklamas, lauko antenas ir kitus techninius įrenginius saugomų statinių išorėje.“
2. Pakeisti 19 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Sutikimas pagal šio straipsnio 6 dalį nebūtinas, jeigu
tokie veiksmai leidžiami pagal už kultūros paveldo apsaugą atsakingos
institucijos patvirtintą kultūros paveldo kompleksinio objekto ar vietovės
teritorijos ir apsaugos zonų tvarkymo planą, nekilnojamojo kultūros
paveldo apsaugos specialiojo teritorijų planavimo dokumentus. kuriame
nustatomas galimas kiekvieno sklypo naudojimo pobūdis ir užstatymo sąlygos.“
4 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„22 straipsnis. Nekilnojamojo kultūros paveldo apsauga ir teritorijų planavimas
1. Nekilnojamosios kultūros vertybės, jų teritorijos, apsaugos zonos
tvarkomos ir veikla jose plėtojama pagal bendrojo kompleksinio ir
specialiojo teritorijų planavimo, strateginio planavimo dokumentus, apsaugos
reglamentus ir jais nustatomus paveldosaugos reikalavimus, parengtus
vadovaujantis šio įstatymo ir Teritorijų planavimo įstatymo nuostatomis.
2. Kultūros paveldo objektai, jų teritorijos, kultūros paveldo vietovės ir jų apsaugos zonos tvarkomi ir veikla juose plėtojama:
1) kultūros paveldo objektai, jų teritorijos ir apsaugos zonos – pagal
paveldosaugos reikalavimus, nustatomus kultūros paveldo objektų
tipiniuose apsaugos reglamentuose, tvirtinamuose Vyriausybės, ir
individualiuose apsaugos reglamentuose, parengtuose ir patvirtintuose Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos kultūros ministro nustatyta tvarka;
2) kultūros paveldo vietovės ir jų apsaugos zonos – pagal nekilnojamojo
kultūros paveldo apsaugos specialiojo teritorijų planavimo dokumentus –
tvarkymo planus. Tvarkymo planai kultūros ministro ir aplinkos
ministrų nustatyta tvarka nustatytais atvejais gali būti
rengiami ir valstybės ar savivaldybės skelbiamiems
saugomais ar saugomiems kompleksiniams kultūros paveldo objektams. Kompleksinių kultūros
paveldo objektų tvarkymo planai prilyginami
kultūros paveldo vietovių tvarkymo planams ir rengiami bei tvirtinami tokia
pačia tvarka kaip ir kultūros paveldo vietovių tvarkymo planai.
3. Kultūros paveldo vietovių ir jų apsaugos zonų tvarkymo planas yra specialiojo teritorijų planavimo dokumentas, kuriame nustatomi nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos ir veiklos plėtojimo kultūros paveldo vietovėje ir jos apsaugos zonoje paveldosaugos reikalavimai bei kultūros paveldo vietovės ir jos apsaugos zonos ribos.
4. Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialųjį teritorijų planavimą organizuoja:
1) Departamentas – nacionalinio ir regiono lygmens
valstybės skelbiamų saugomomis ar valstybės saugomų kultūros paveldo
vietovių ir jų apsaugos zonų tvarkymo planų rengimą; finansavimas skiriamas
iš valstybės biudžeto lėšų ar kitų finansavimo šaltinių; šio planavimo organizatoriais
taip pat gali būti saugomų vietovių direkcijos;
2) savivaldybės administracijos direktorius – rajono lygmens savivaldybės
skelbiamų saugomomis ar savivaldybės saugomų kultūros paveldo vietovių ir
jų apsaugos zonų tvarkymo planų rengimą; finansavimas skiriamas iš
savivaldybės biudžeto lėšų ar kitų finansavimo šaltinių.
5. Specialiojo Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos
specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose ir apsaugos
reglamentuose nustatyti paveldosaugos reikalavimai yra privalomi rengiant bendruosius,
specialiuosius ir detaliuosius kompleksinio ir specialiojo teritorijų
planavimo dokumentus. Šie paveldosaugos reikalavimai specialiojo
planavimo dokumentuose, be kitų įstatymuose nustatytų reikalavimų, taip pat
taikomi reglamentuoja žemės darbusams, statinių ar
įrenginių statybąai, statinių aukštįčiui, tūrįiui,
užstatymo tankįiui ir intensyvumąui, išorės
apdailos medžiagasoms, apželdinimąui, želdinių aukštįčiui,
tankįiui, rūšįiai, transporto srautusams,
jų intensyvumąui.
6. Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiojo teritorijų
planavimo dokumentai rengiami pagal Kultūros ministerijos parengtas ir kultūros
ir aplinkos ministrų patvirtintas šių dokumentų rengimo taisykles. Taisyklėse nustatomi
nurodomos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiojo
teritorijų planavimo dokumentai, šiuose dokumentuoseais
nustatomos teritorinės apsaugos priemonės, šių dokumentų rengimo, viešo
svarstymo, derinimo, tvirtinimo, registravimo ir galiojimo tvarka.
7.
Teritorijų, kuriose yra registruotų nekilnojamųjų kultūros vertybių, bendrieji
ir detalieji planai kompleksinio ir specialiojo teritorijų
planavimo dokumentai tvirtinami pagal teritorijų planavimo dokumentus
tvirtinančių institucijų lygmenis:
1)
valstybės, Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos lygmens – kai
yra Departamento motyvuotos išvados ir pritarimas dėl parengtų teritorijų
planavimo dokumentų sprendinių suderinimo pagal Departamento išduotas planavimo
sąlygas;
2) savivaldybės, vietovės lygmens – kai yra Departamento ir
savivaldybės paveldosaugos padalinio atstovų pasirašytas Nuolatinės statybos
Teritorijų planavimo komisijos protokolas, kuriuo rekomenduojama planą
teritorijų planavimo dokumentą patvirtinti.
8. Rengiamuose bendruosiuose planuose kompleksinio ir
specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose turi būti nurodytos įvairias
visuomenės gyvenimo sritis apimančios nekilnojamojo kultūros paveldo saugojimo
priemonės.
9. Jeigu planuojamoje teritorijoje yra registruotų nekilnojamųjų
kultūros vertybių, rengiant bendruosius, specialiuosius ir detaliuosius planus
kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentus turi būti
konsultuojamasi su Departamento įgaliotu specialistu.
109. Nekilnojamojo kultūros
paveldo apsaugos specialiojo teritorijų planavimo dokumentus rengia
atestuoti specialistai ir gali rengti juridiniai asmenys, kai tiems darbams
vadovauja atestuoti specialistai ir jeigu juridinių asmenų įstatuose numatyta
teritorijų planavimo veikla. Specialistų atestavimo tvarką nustato aplinkos ir
kultūros ministrai.
1110. Valstybės skelbiamų
saugomomis ir valstybės saugomų kultūros paveldo vietovių ir jų apsaugos
zonų tvarkymo planus tvirtina kultūros ministras, savivaldybės skelbiamų
saugomomis ir savivaldybės saugomų kultūros paveldo vietovių tvarkymo
planus tvirtina savivaldybės taryba.
1211. Šiame
straipsnyje nustatytų nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos specialiųjų
planų specialiojo teritorijų planavimo dokumentų rengimą finansuoti
gali ir kultūros paveldo objekto valdytojai bei kitų nekilnojamųjų daiktų,
esančių kultūros paveldo objekto nekilnojamosios kultūros vertybės
teritorijoje arba apsaugos zonoje, savininkai ar kiti valdymo teisių
turėtojai.“
5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2014 m. sausio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Teikia
Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas Algimantas Salamakinas