LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO 95 STRAIPSNIO PAKETIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

 

2013-09-09 Nr. XIIP-930

 

Vilnius

 

Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:

1. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „projektus rengti paskatino ESBO rekomendacijos dėl rinkimų proceso tobulinimo <..>“, tačiau nėra pateiktas joks tokių rekomendacijų šaltinis, kuriame jos išdėstytos. Projektu siekiama užtikrinti rinkimų į Europos Parlamentą tvarkos stabilumą ir 1 straipsnyje dar 6 mėnesiams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos siūloma prailginti draudimo trukmę keisti rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarką. Tokiu būdu ši trukmė apimtų ne mažiau kaip vienerius metus iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos. Toks siūlymas yra diskutuotinas ir tobulintinas nes:

- nuostata „rinkimų rengimo ir vykdymo tvarka“ apima bet kurią rinkimų proceso stadiją ar jos procedūrą: pasirengimo rinkimams – rinkimų apylinkių sudarymas, rinkimų komisijų formavimas; kandidatų kėlimas, rinkimų agitacija, balsavimo tvarka, rezultatų nustatymas, apskundimas, paskelbimas ir kt. Draudimas ją keisti „likus mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos“ gali suvaržyti Seimą taip, kad jis, dar neprasidėjus šių rinkimų politinei kampanijai, kai būtų būtina keisti rinkimų tvarką (pvz. įgyvendinti Europos Sąjungos priimtus teisės aktus, taip pat ir nurodytus keičiamo įstatymo priede) arba užtikrinti būsimų rinkimų skaidrumą ir sąžiningumą ir kt., negalėtų pakeisti tapusį netinkamu teisinį reguliavimą (arba pašalinti teisės spragą): pvz. dėl rinkėjų papirkimo faktų tyrimo, rinkimų komisijų įgaliojimų arba pvz., kad ir procedūrinį klausimą dėl politinių partijų delegavimo į rinkimų komisijų narius tvarkos pakeitimo, rinkimų stebėtojų teisių įgyvendinimo ar pan. Toks draudimas, mūsų nuomone, gali būti neproporcingas poreikiui užtikrinti rinkimų į Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarkos stabilumą ir suvaržyti Seimą labiau nei reikia šiam tikslui pasiekti;

- nuostatos „likus ne mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos“ praktinis taikymas būtų probleminis kai reikėtų apskaičiuoti šio draudimo pradžią, nes dar nebus nustatyta šių rinkimų konkreti data pagal Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 7 straipsnį: „Rinkimai į Europos Parlamentą Lietuvos Respublikoje vyksta sekmadienį, kuris yra tuo pačiu laikotarpiu, kai visose Europos Sąjungos valstybėse narėse vyksta rinkimai į Europos Parlamentą. Rinkimų datą skelbia Lietuvos Respublikos Seimas ne vėliau kaip likus 6 mėnesiams iki nurodyto laikotarpio sekmadienio“.

Atsižvelgus į tai, siūlytina nekeisti draudimo trukmės keisti rinkimų rengimo ir vykdymo tvarką.

2. Atsižvelgus į tai, kad yra įregistruotas Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 36 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-288), Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 48 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-649) bei Rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo 56 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIIP-924), atkreipiame dėmesį į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį.

 

 

 

Teisės departamento direktorius                                                                                    Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, ona.buisiene@lrs.lt