AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO 79 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO 99 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO,LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ Į EUROPOS PARLAMENTĄ ĮSTATYMO 95 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO  ĮSTATYMO PROJEKTO

1.      Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:

Projektus rengti paskatino ESBO rekomendacijos dėl rinkimų proceso tobulinimo bei rinkimų praktika, kai aktualios rinkimų nuostatos buvo keičiamos likus vos kelioms savaitėms iki rinkimų. Tai sukeldavo rinkimų proceso sumaištį ir galimai pažeisdavo jame dalyvaujančių subjektų teisėtus lūkesčius.

Įstatymo projektais siekiama sukurti teisines prielaidas, kurios leistų užtikrinti Respublikos Prezidento, savivaldybių tarybų, Seimo bei Europos Parlamento rinkimų tvarkos stabilumą.

2.      Parengto projekto tikslas ir uždaviniai:

Nustatyti, kad rinkimų į Respublikos Prezidentus, savivaldybių tarybas, Seimą ir Europos Parlamentą rengimo ir vykdymo tvarka negali būti keičiama likus mažiau kaip vieneriems metams iki rinkimų, išskyrus atvejus, kai būtina pašalinti šio Įstatymo ar jo dalies prieštaravimą Lietuvos Respublikos Konstitucijai.

3.      Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:

Šiuo metu įstatymuose nenumatyti jokie apribojimai keisti įstatymus iki rinkimų datos, tik LR rinkimų į Europos Parlamentą įstatymas numato, kad rengimo ir vykdymo tvarka negali būti keičiama likus mažiau kaip šešiems mėnesiams iki rinkimų į Europos Parlamentą dienos.

4.      Kokios numatomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Priėmus teikiamus įstatymų projektus, draudžiančius keisti rinkimų įstatymo nuostatas likus mažiau nei vieneriems metams iki jų pradžios leistų:

1)      Atsižvelgti į ESBO pateiktas rekomendacijas dėl rinkimų proceso tobulinimo;

2)      Politizuotų įstatymo pataisų;

3)      Galimo nenumatyto biudžeto lėšų panaudojimo, susijusio su naujų teisės nuostatų įgyvendinimu.

 

5.      Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

6.      Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priėmus šias įstatymų pataisas neigiamų pasekmių, poveikio korupcijai bei kriminogeninei situacijai nesukels. Šie papildymai leis sklandžiau vadovautis rinkimų tvarką nustatančiais įstatymais.

7.      Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Verslo sąlygoms ir jo plėtrai jokios įtakos neturės.

8.      Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos teisės aktų nuostatoms.

9.      Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:

Įstatymui įgyvendinti naujų teisės aktų parengti nereikės.

10.  Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai):

Projektams įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.

11.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

12.  Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucijos, asmenys ar piliečių įgalioti asmenys:

 

Įstatymo projektų rengimą inicijavo Lietuvos lenkų rinkimų akcijos frakcija.

 

13.  Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšmingus žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

 

Reikšminiai žodžiai: rinkimai, Respublikos Prezidentas, Seimas, savivaldybių taryba, Europos Parlamentas.

 

14.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

Teikia:

Seimo narė                                                                                          Rita Tamašunienė