Išrašas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas
2013 m. birželio 26 d. Nr. 113-P-21
Vilnius
11. SVARSTYTA: Seimo narių pasiūlymai dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso koncepcijos projekto (XIIP-634).
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||
1. |
Seimo narys Povilas Urbšys, 2006-06-25 |
|
|
53.3 |
|
Argumentai: 2007 m. vasario 9 d. Konstitucinis Teismas pripažino, kad išimtinė teisė rinkimuose į savivaldybių tarybas kelti kandidatus, tik įrašytus į politinių partijų sąrašus, prieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam lygios rinkimų teisės principui. 2011 m. gegužės 11 d. Konstitucinis Teismas konstatavo, jog rinkimuose į savivaldybių tarybas pagal įstatymų leidėjo nustatytą proporcinę rinkimų sistemą ne politinių partijų kandidatai dalyvauja, sudarydami savo atskirus sąrašus. Siūlau papildyti Rinkimų kodekso koncepciją nauju 53.3 punktu, kuriame būtų numatyta galimybė visuomeninėms organizacijoms, įregistruotoms pagal Asociacijų įstatymą, kelti kandidatus rinkimuose.
Papildyti Rinkimų kodekso koncepcijos VI skyrių 53.3 punktu ir jį išdėstyti taip:
,,53.3. visuomeninės organizacijos, įregistruotos pagal Asociacijų įstatymą: 53.3.1. kurių įstatuose kaip vienas iš veiklos tikslų nurodyta dalyvavimas tvarkant įstatymų nustatytus savivaldybių vietos reikalus ir teisė kelti kandidatus į savivaldybės tarybą, sąrašą, 53.3.2. šioje visuomeninėje organizacijoje (jos skyriuje) turi būti bent du kartus daugiau narių, kurie yra atitinkamos savivaldybės tarybos rinkėjai, negu bendras tos savivaldybės tarybos narių skaičius, ir 53.3.3. užsiregistravusi Vyriausiojoje rinkimų komisijoje politinės kampanijos dalyviu šioje rinkimų apygardoje iki pareiškinių dokumentų pateikimo pradžios (65 dienos iki rinkimų), 53.3.4. jeigu kandidatų sąrašo iškėlimą parašais paremia ne mažiau kaip dešimt procentų skaičiuojant vienam savivaldybės tarybos nario mandatui, bet ne mažiau kaip 100 tos savivaldybės rinkėjų, ir 53.3.5. kandidatų sąraše negali būti mažiau kaip pusė ir du kartus daugiau negu iš viso renkama tos savivaldybės tarybos narių," |
Nepritarti |
Suteikus teisę kandidatų sąrašus kelti visuomeninėms organizacijoms, įsteigtoms pagal Asociacijų įstatymą, būtų sudarytos prielaidos pažeisti politinių kampanijų finansavimo teisėtumo, skaidrumo, viešumo principus. |
2. |
Seimo narė Irena Šiaulienė, 2013-06-26 |
|
|
53.2 |
|
Argumentai: leidžiant kelti rinkimų sąrašą vos 15-ai asmenų, paremiant jį 100 rinkėjų parašų (mažesnėse savivaldybėse) būtų suteikta galimybė kelti labai smulkių grupių sąrašus, kurios iš esmės atstovautų tik sau. Todėl siūlome tokius pakeitimus: Pasiūlymas:
53.2 visuomeninis rinkimų komitetas: 53.2.1 sudarytas ne mažiau kaip 53.2.2 ir užsiregistravęs Vyriausiojoje rinkimų komisijoje politinės kampanijos dalyviu šioje rinkimų apygardoje iki pareiškinių dokumentų pateikimo pradžios (65 dienos iki rinkimų), 53.2.3. jeigu kandidatų sąrašo
iškėlimą parašais paremia ne mažiau kaip dvidešimt 53.2.4. kandidatų sąraše negali būti mažiau kaip pusė ir du kartus daugiau negu iš viso renkama tos savivaldybės tarybos narių, |
Nepritarti |
Nustačius, kad visuomeninį rinkimų komitetą gali sudaryti ne 15, o 100 rinkėjų, iš esmės būtų užkirstas kelias fizinių asmenų iniciatyvai sudaryti kandidatų sąrašą ir dalyvauti rinkimuose, nes šimtai asmenų realizuoti tokią įstatymo nustatytą teisę neturint organizacinės struktūros būtų neįmanomas. Siūlymas nustatyti, kad kandidatų sąrašą turi paremti ne mažiau kaip 20 procentų skaičiuojant vienam savivaldybės tarybos nario mandatui, bet ne mažiau kaip 1 000 tos savivaldybės rinkėjų yra neproporcingai didelis lyginant su rinkėjų skaičiumi savivaldybėse. |
3. |
Seimo narė Irena Šiaulienė, 2013-06-26 |
|
|
55-56 |
|
Argumentai: EP nariai turėtų būti renkami rinkėjų iš tos paties sąrašo, atsižvelgiant į pažiūras ir rinkimines programas, o ne pagal asmeninį žavesį.
Pasiūlymas:
55.Perleidžiamo balso sistema yra, kai rinkėjas balsuoja už jo pasirinktą sąrašą, jame pasirinkdamas 3 kandidatus. Vienas rinkėjas vienam iš kandidatų gali paduoti vieną balsą. Kiekvienas rinkėjo balsas lygus ir lygiavertis kiekvieno kito rinkėjo balsui. Kandidatai surinkę balsų kiek reikalinga vienam mandatui gauti ar daugiau, tampa išrinktais iš karto, o balsai viršijantys vienam mandatui gauti reikalingus balsus, perleidžiami kandidatų sąrašui, kuriame įrašytas kandidatas. Porinkiminės kandidatų sąrašų eilės sudaromos pagal rinkėjų paduotus balsus.
|
Nepritarti |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2013-06-19 pritarė Seimo narių R. Tamašunienės, V. Baltraitienės, E. Masiulio, P. Auštrevičiaus, A. Mazuronio, V. Kravčionok, V. Bukausko, R. Baškienės 2013-06-13 pasiūlymui nekeisti rinkimų į Europos Parlamentą sistemos. |
4. |
Seimo narė Irena Šiaulienė, 2013-06-26 |
|
|
57.2 |
|
Argumentai: analogiški pirmajam siūlymui. Pasiūlymas:
57.2 visuomeninis rinkimų komitetas. 57.2.1
sudarytas
ne mažiau kaip 57.2.2 užsiregistravęs Vyriausiojoje rinkimų komisijoje politinės kampanijos dalyviu iki pareiškinių dokumentų pateikimo pradžios (65 dienos iki rinkimų),, 57.2.3 jeigu kandidatų sąrašą paremia parašais ne mažiau kaip 1000 rinkimų teisę turinčių piliečių ir kandidatų sąraše yra nemažiau kaip 5 ir nedaugiau kaip 24 (22) kandidatai |
Nepritarti |
Nustačius, kad visuomeninį rinkimų komitetą gali sudaryti ne 15, o 100 rinkėjų, iš esmės būtų užkirstas kelias fizinių asmenų iniciatyvai sudaryti kandidatų sąrašą ir dalyvauti rinkimuose, nes šimtai asmenų realizuoti tokią įstatymo nustatytą teisę neturint organizacinės struktūros būtų neįmanomas. |
Komiteto pirmininkas Valentinas Bukauskas