LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMOJO KULTŪROS PAVELDO APSAUGOS ĮSTATYMO 2, 5, 6, 8, 11, 14, 19, 21, 22, 23, 27, 29, 30, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO 4, 7 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIP-516)

2013 m. birželio 11 d. Nr. 32

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto nariai: Donatas Jankauskas, Eligijus Masiulis, Naglis Puteikis, Vytautas Saulis, Algirdas Sysas, Zita Žvikienė.

Komiteto biuras: vedėja Daiva Raudonienė, patarėjos: Lina Milonaitė, Rūta Petrukaitė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis, Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktorius Marius Narmontas, Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento Urbanistikos, architektūros ir planavimo normų skyriaus vedėjas Rimantas Bėčius, Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos viršininkė Laura Nalivaikienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovas Gintas Kerbelis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Valstybinės teisės skyriaus patarėja Neringa Azguridienė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Civilinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas Saulius Švedas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2013-05-15

2

2

 

1. Projekto 2 straipsnio 4 dalimi bazinio įstatymo 19 straipsnio 7 dalyje siūloma vartoti sąvoką „kultūros paveldo objektų ir vietovių tvarkymo planai“, projekto 3 straipsniu bazinio įstatymo 22 straipsnyje vartojamos tokios formuluotės kaip „kultūros paveldo vietovių ir jų apsaugos zonų tvarkymo planai“, „kultūros paveldo vietovių tvarkymo planai“, „kompleksinių kultūros paveldo objektų tvarkymo planai“. Dėl šių skirtingų sąvokų nėra pakankamai aišku, kurie planai būtų laikomi specialiojo teritorijų planavimo dokumentais, juolab, kad kartu su šiuo projektu teikiamo Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIP-2919(2)) 5 straipsnio 4 dalies 4 punkte nurodoma tik viena specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, susijusių su nekilnojamojo kultūros paveldo apsauga, rūšis – kultūros paveldo vietovės ir jų apsaugos zonų tvarkymo planai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų tikslinti projekto nuostatų pašalinant šiuos neaiškumus.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2013-05-15

3

 

 

2. Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekto 3 straipsniu siūlomų bazinio įstatymo 22 straipsnio 12 dalies nuostatų nereikėtų tikslinti vietoj formuluotės „specialiųjų planų“ įrašant formuluotę „specialiojo teritorijų planavimo dokumentų“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2013-05-15

4

 

 

3. Pažymėtina, kad projektu keičiamas Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 2, 5, 6, 8, 11, 14, 19, 21, 22, 23, 27, 29, 30, 31 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 31(1), 31(2), 31(3), 31(4), 31(5), 31(6), 31(7) straipsniais įstatymas Nr. XI-2389 (toliau - įstatymas Nr. XI-2389) įsigalioja 2013 m. liepos 1 d. Taigi, įsigaliojus įstatymui, jo nuostatos būtų integruotos į Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymą. Tuo tarpu pagal projekto 4 straipsnį projektu teikiamas įstatymo Nr. XI-2389 pakeitimo įstatymas įsigaliotų 2014 m. sausio 1 d., t.y., įsigaliotų po to, kai keičiamo įstatymo nuostatos jau būtų integruotos į bazinį įstatymą. Atsižvelgus į tai, projektu turėtų būti keičiamos ir įstatymo Nr. XI-2389 22 straipsnio, reglamentuojančio jo įsigaliojimą, nuostatos numatant, kad projektu siūlomi pakeitimai įsigalioja ne kartu su visu keičiamu įstatymu, t.y. 2013 m. liepos 1 d., bet 2014 m. sausio 1 d.. Tuo tarpu teikiamo projekto 4 straipsnio reikėtų atsisakyti. Tokiu atveju, priėmus įstatymą, jis įsigaliotų nuo oficialios jo paskelbimo dienos.

Iš esmės pritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad dėl teisėkūros proceso terminų sunkiai tikėtina, kad projektas XIIP-516 įsigaliotų iki 2013 m. liepos 1 d., todėl jam įsigaliojus reikėtų tobulinti bazinį įstatymą, o ne jo pakeitimą. Atsižvelgiant į tai, siūlytina šio projekto priėmimą atidėti iki 2013 m. liepos 1 d., o įsigaliojus bazinio įstatymo pakeitimams, projektu Nr. XIIP-516 siūlomas nuostatas performuluoti kaip bazinio įstatymo pakeitimus, jų įsigaliojimą nustatant kaip ir Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui (XIP-2919(2) – 2014 m. sausio 1 d.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2013-06-07

9

 

 

Projekto Nr. XIIP-516 9 straipsnyje (dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme (Žin., 1995, Nr. 3-37; 2004, Nr. 153-5571) (toliau – Įstatymas) 22 straipsnio 9 dalies nuostatų) nustatyta, kad tais atvejais, kai planuojamoje teritorijoje yra registruotų nekilnojamųjų kultūros vertybių, rengiant kompleksinius ir specialiuosius planus turi būti konsultuojamasi su Kultūros paveldo departamento prie Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos (toliau – Departamentas) įgaliotu specialistu.

Nors Projekte Nr. XIIP-516 neatskleidžiamas konsultavimosi su Departamento įgaliotu specialistu turinys, teisės akto projekto nuostatos dėl Įstatymo 22 straipsnio 7 dalies atskleidžia minėtų nuostatų taikymo ir teritorijų planavimo dokumentų patvirtinimo santykį valstybės, savivaldybių ir vietovės kompleksinių planų teritorijų planavimo atvejais. Nustatoma, kad teritorijų, kuriose yra registruotų nekilnojamųjų kultūros vertybių, valstybės lygmens kompleksiniai planai tvirtinami, kai yra Departamento motyvuotos išvados ir pritarimas dėl parengtų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių suderinimo pagal Departamento išduotas planavimo sąlygas, o savivaldybės ir vietovės lygmens kompleksiniai planai tvirtinami, kai yra Departamento ir savivaldybės paveldosaugos padalinio atstovų pasirašytas Teritorijų planavimo komisijos protokolas, kuriame siūloma teritorijų planavimo dokumentą patvirtinti. Tačiau iš teisės akto projekto nuostatų lieka neaiškūs Departamento įgalioto specialisto konsultavimo, su konsultavimu susijusių sprendimų priėmimo principai ir jų įtaka nustatant paveldosaugos reikalavimus specialiojo teritorijų planavimo dokumentuose (konsultacijų pobūdis; privaloma ar neprivaloma atsižvelgti į Departamento specialisto sprendimus; galimi neatsižvelgimo padariniai ir pan.).

Remdamiesi tuo, kas išdėstyta, siūlome minėtus klausimus Projekte Nr. XIIP-516 tikslinti.

Apsispręsti pagrindiniame komitete

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 2, 5, 6, 8, 11, 14, 19, 21, 22, 23, 27, 29, 30, 31 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317 straipsniais įstatymo  4, 7 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-516 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Audito komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Audito komitetas, 2013-06-11

 

 

 

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad dėl teisėkūros proceso terminų sunkiai tikėtina, kad projektas XIIP-516 įsigaliotų iki 2013 m. liepos 1 d., todėl jam įsigaliojus reikėtų tobulinti bazinį įstatymą, o ne jo pakeitimą. Atsižvelgiant į tai, siūlytina šio projekto priėmimą atidėti iki 2013 m. liepos 1 d., o įsigaliojus bazinio įstatymo pakeitimams, projektu Nr. XIIP-516 siūlomas nuostatas performuluoti kaip bazinio įstatymo pakeitimus, jų įsigaliojimą nustatant kaip ir Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektui (XIP-2919(2) – 2014 m. sausio 1 d.

Pasiūlymas:

Projekto svarstyme daryti pertrauką iki 2013 m. liepos 1 d., o įsigaliojus Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 2, 5, 6, 8, 11, 14, 19, 21, 22, 23, 27, 29, 30, 31 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 311, 312, 313, 314, 315, 316, 317 straipsniais įstatymui Nr. XI-2389, projektu siūlomas nuostatas formuluoti įstatymo, o ne įstatymo pakeitimo nuostatoms, jų įsigaliojimą numatant 2014 m. sausio 1 d.

 

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: Zita Žvikienė.      

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Jolita Vaickienė