LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO 6, 13, 16 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-4665)
2013 m. balandžio 24 d. Nr.
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-08-29) |
|
|
|
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Pastabų dėl projekto atitikimo Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms neturime.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija 2013-04-22 |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėti Lietuvos Respublikos žmogaus mirties ir kritinių būklių įstatymo 2, 13, 15 (1) straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-4664 bei Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo 6, 13, 16 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-4665. Šie projektai yra Lietuvos Respublikos civilinės būklės aktų registravimo įstatymo projektą lydintys dokumentai. Nors šių teisės aktų projektų aiškinamajame rašte teigiama, jog siūlomais pakeitimais siekiama civilinės būklės aktų registravimą padaryti efektyvesnį ir patogesnį vartotojams, tačiau abejojame dėl tikslingumo keisti šiuo metu efektyviai ir aiškiai veikiančią civilinės būklės aktų registravimo sistemą, atsisakyti vartotojams įprastų civilinės būklės aktų įrašų liudijimų išdavimo. Civilinės būklės aktų registravimo kokybė gali būti gerinama diegiant naujas technologijas, tobulinant Metrikacijos paslaugų informacinę sistemą, plečiant Gyventojų registro duomenų bazės vartotojų ratą. Įstatymų projektuose Nr. XIP-4664 ir Nr. XIP-4665 nustatoma, jog medicininis mirties liudijimas skirtas organizuoti mirusio asmens laidojimą, kremavimą ar balzamavimą. O sveikatos priežiūros įstaigos medicininį mirties liudijimą elektroninių ryšių priemonėmis išsiunčia savivaldybių civilinės metrikacijos skyriams, kurie remdamiesi šiuo liudijimu registruoja mirtį Gyventojų registre. Kyla klausimas dėl sveikatos priežiūros įstaigų, ypač pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigų, galimybės užtikrinti medicininio mirties liudijimo perdavimą elektroninėmis ryšių priemonėmis. Galimi atvejai, kai įrašas apie asmens mirtį bus įrašomas daug vėliau, nei buvo išduotas medicininis mirties liudijimas. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, jog papildomų lėšų sveikatos priežiūros įstaigoms nenumatyta.
|
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą grąžinti iniciatoriams tobulinti (įstatymo projektas susijęs su įstatymo projektu XIP-4664).
Argumentai: ne visos asmens sveikatos priežiūros įstaigos (toliau – ASPĮ) yra pakankamai apsirūpinusios elektroninių ryšių priemonėmis, todėl gali kilti keblumų norint perduoti medicininius mirties liudijimus civilinės metrikacijos skyriams minėtomis priemonėmis. ASPĮ šioms naujoms funkcijoms nėra numatyta lėšų. E.sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinė sistema yra kuriama, ji turėtų pradėti funkcionuoti tik 2015 m. antrą pusmetį. Kol ši sistema nepradės funkcionuoti, netikslinga užkrauti ASPĮ naujomis pareigomis. Taip pat abejotinas siūlymas medicininiam mirties liudijimui suteikti naują funkciją - mirusio asmens laidojimui organizuoti bei dokumento, kurio pagrindu išmokama laidojimo pašalpa. Šiuo metu civilinės metrikacijos skyrių išduodami mirties liudijimai yra griežtos atskaitomybės dokumentai, todėl kyla klausimas, ar pagrįstai ši funkcija perduodama ASPĮ. Be to, vėlesniu laikotarpiu dėl paveldėjimo santykių ar kitų reikalų, asmuo vis tiek turės kreiptis į civilinės metrikacijos skyrių dėl civilinės būklės akto įrašo (šiuo atveju mirties) išrašo išdavimo, todėl nesuprantamas teiginys dėl administracinės naštos sumažinimo. Šiuo metu veikianti civilinės būklės aktų registravimo sistema veikia gerai, visos institucijos atlieka pagal savo kompetenciją nustatytas funkcijas.
7. Balsavimo rezultatai: 6 už; 1 prieš; 1 susilaikė.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Požela, A. Matulas.
Komiteto pirmininkė Dangutė Mikutienė