LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO
(NR. XIIP-112)

 

2013 m. balandžio 10 d. Nr. 19

 

Vilnius

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Jolita Vaickienė, komiteto nariai: Loreta Graužinienė, Donatas Jankauskas, Algirdas Sysas, Zita Žvikienė.

Komiteto biuras: vedėja Daiva Raudonienė, patarėjos: Gabija Grigaitė, Lina Milonaitė, Rūta Petaraitienė, Rūta Petrukaitė.

Kviestieji asmenys: Užsienio reikalų viceministras Rolandas Kriščiūnas, Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai departamento direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Kačerauskis, Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai departamento Vystomojo bendradarbiavimo politikos ir planavimo skyriaus patarėja Ilona Petrikienė, Finansų ministerijos Turto valdymo departamento Turto valdymo ir atnaujinimo skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė.

 

 

 


2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

2012-12-12

 

1

1

 

            1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad sprendimą dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priima turto valdytojas, jei perduodamas ar parduodamas trumpalaikis materialusis turtas ar kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų. Dėl didesnės vertės valstybės turto perdavimo ar pardavimo sprendimą priimtų Vyriausybė. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų seka, kad valstybės turto valdytojas kalendorinių metų laikotarpiu galėtų priimti neribotą skaičių sprendimų dėl valstybės turto perdavimo ar pardavimo, jeigu kiekvieno perduodamo (parduodamo) turto vertė neviršytų vieną šimtą tūkstančių litų. Tokiu būdu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą valdytojas kitiems asmenims galėtų perduoti (parduoti) ir didesnės nei vienas šimtas tūkstančių litų vertės turtą. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar projekte neturėtų būti nustatyti papildomi apribojimai valdytojui, pavyzdžiui, nustatant maksimalią per kalendorinius metus perduodamo (parduodamo) valstybės turto vertę ar pan. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokia tvarka (konkurso ar kita) valstybės turtas būtų parduodamas (perduodamas). Pastebėtina, jog kartu su projektu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 3 punkte bei 11 straipsnio 2 dalyje taip pat yra nustatyta, jog valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas perduodamas/parduodamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka. Svarstytina, ar projekte nereikėtų tokios tvarkos nustatyti.

Pritarti

Audito komiteto patobulintam įstatymo projekte siūloma papildyti projekto 1 str. 1 d. keičiamą įstatymo 17 str. 6 d. žodžiais ,,be konkurso“. Taip pat įstatymo projekto 1 str. papildyti nauja dalimi, kuria keičiamo įstatymo 17 str. nauja 8 d. ir ją išdėstyti taip:

,,8. Šio straipsnio 6 ir 7 dalyse nurodyto valstybės turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo be konkurso tvarką nustato Vyriausybė ir paskiria už jos įgyvendinimo priežiūrą atsakingą instituciją.

 

2.

 

 

 

 

2. Pažymėtina, kad su teikiamu įstatymo projektu susijusiame Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės institucijos bei įstaigos turi teisę teikti paramą iš joms patvirtintų biudžeto lėšų, tačiau nei minėtame įstatymo projekte, nei teikiamame įstatymo projekte nėra nurodomi subjektai, kuriems valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos turėtų teisę teikti paramą biudžeto lėšomis. Pažymėtina, kad teikiamame įstatymo projekte nurodomi tik subjektai, kuriems parama galėtų būti teikiama trumpalaikiu, kilnojamuoju ilgalaikiu ir nekilnojamuoju turtu. Atsižvelgus į tai, teikiamo įstatymo projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti.

Pritarti

Audito komitetas, kaip papildomas komitetas dėl Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto, teikė pagrindiniam komitetui pasiūlymą aiškiai nurodyti paramos gavėjus Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto 7 str. 3 d. 2 p.

3.

 

 

 

 

                3. Atsižvelgus į tai, kad teikiamu įstatymo projektu be kita ko siūloma reglamentuoti valstybės turto perdavimą privatiems asmenims, atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, turi būti atliekas įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas.

Atsižvelgti

Įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas atliktas.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

 

Str.

Str. d.

P.

1.

Specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvada

2013-02-05

 

 

 

Pagal galiojančią Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies redakciją tokius sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priiminėja Vyriausybė. Projekto Nr. XIIP-112 rengėjai siūlo nustatyti lankstesnę valstybės turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams tvarką, kuri priklausytų nuo turto rūšies ir vertės, tai yra, kad sprendimus dėl trumpalaikio materialaus turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų pats turto valdytojas, o sprendimus dėl nekilnojamojo turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų Vyriausybė.

Tikėtina, kad siūlomas reglamentavimas leis operatyviau spręsti turto neatlygintino perdavimo (pardavimo) klausimus įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje išvardytiems subjektams, tačiau (be jau Teisės departamento pateiktos pastabos, kad siūlomas reglamentavimas nedraudžia turto valdytojui per vienus kalendorinius metus neatlygintinai perduoti (parduoti) ne didesnės nei vieno šimto tūkstančių litų turtą neribotą kiekį kartų, todėl turi būti tobulintinas) tikslinga atkreipti dėmesį ir į siūlomų reglamentuoti veiksmų kontrolės stoką (nebuvimą), dėl ko gali atsirasti nesąžiningo ar nepagrįsto turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo atvejai, o tuo pačiu ir korupcijos rizika.

Kad būtų išvengta nesąžiningų veiksmų, turto valdytojams savarankiškai priiminėjant sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams, siūlytina nustatyti kontrolės mechanizmą, tai yra, kas ir kaip turėtų tikrinti tokių veiksmų pagrįstumą bent jau retrospektyvine prasme (tai yra po turto perdavimo fakto).

Ši pastaba taip pat aktuali Projekto Nr. XIIP-112 1 straipsnio 2 daliai, papildančiai įstatymo 17 straipsnį nauja 7 dalimi.

Pritarti

Audito komiteto patobulintam įstatymo projekte siūloma papildyti įstatymo projekto 1 str. keičiamą 17 str. nauja 8 d. ir ją išdėstyti taip:

,,8. Šio straipsnio 6 ir 7 dalyse nurodyto valstybės turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo be konkurso tvarką nustato Vyriausybė ir paskiria už jos įgyvendinimo priežiūrą atsakingą instituciją.

 

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

 

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas

2013-03-20

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam  įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Audito komitetui tobulinti įstatymo projektą  pagal  Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir  Specialiųjų tyrimų tarnybos  pastabas ir pasiūlymus.  

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2013-03-13

1

1

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio aiškumo.

 

Pasiūlymas: papildyti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamą įstatymo 17 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„6. Valstybės kilnojamasis ir nekilnojamasis materialusis turtas, įsigytas vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirtas vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms, tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, gali būti neatlygintinai perduodamas ar parduodamas tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims, jei toks neatlygintinas perdavimas ar pardavimas atitinka Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus arba Seimo patvirtintą Nacionalinio saugumo strategiją. Šioje dalyje nurodyto turto neatlyginto perdavimo arba pardavimo tvarką nustato ir jos vykdymą prižiūri Vyriausybė. Sprendimą dėl šioje dalyje nurodyto turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo priima turto valdytojas, jei per kalendorinius metus perduodamas ar parduodamaso trumpalaikiso materialusisaus turtaso ar kilnojamasisojo ilgalaikiso materialusisaus turtaso, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, arba Vyriausybė, jei perduodamas ar parduodamas nekilnojamasis turtas ar kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, kurio likutinė vertė didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų. Vyriausybės arba turto valdytojo sprendime turi būti nurodyta valstybės institucija ar įstaiga, sudaranti turto perdavimo arba pardavimo sandorį, perduodamas arba parduodamas turtas, jo naudojimo sąlygos ir tvarka. bei už turto perdavimo kontrolę atsakinga institucija, kai turtas perduodamas Vyriausybės sprendimu, ar asmuo, kai turtas perduodamas turto valdytojo sprendimu.“

Atsižvelgti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIIP-112 (2).

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Loreta Graužinienė

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas, įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Jolita Vaickienė