LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO ir FINANSŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

L LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO

 PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO  (XIIP-112)

 

 

2013 m. kovo 20 d. Nr. 109-P-9

 

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Bronius Bradauskas, Kęstutis Glaveckas, Irena Degutienė, Petras Narkevičius, Kęstutis Bartkevičius, Povilas Gylys, Andrius Palionis, Rytas Kupčinskas, Raimundas Markauskas, Rita Tamašunienė, Antanas Nesteckis, Jurgis Razma, Vitalija Vonžutaitė. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Janina Baltrušaitienė, Gediminas Morkūnas, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.


2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-12-12

1

1

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

                Vertinant įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

            1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad sprendimą dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priima turto valdytojas, jei perduodamas ar parduodamas trumpalaikis materialusis turtas ar kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų. Dėl didesnės vertės valstybės turto perdavimo ar pardavimo sprendimą priimtų Vyriausybė. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų seka, kad valstybės turto valdytojas kalendorinių metų laikotarpiu galėtų priimti neribotą skaičių sprendimų dėl valstybės turto perdavimo ar pardavimo, jeigu kiekvieno perduodamo (parduodamo) turto vertė neviršytų vieną šimtą tūkstančių litų. Tokiu būdu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą valdytojas kitiems asmenims galėtų perduoti (parduoti) ir didesnės nei vienas šimtas tūkstančių litų vertės turtą. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar projekte neturėtų būti nustatyti papildomi apribojimai valdytojui, pavyzdžiui, nustatant maksimalią per kalendorinius metus perduodamo (parduodamo) valstybės turto vertę ar pan. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokia tvarka (konkurso ar kita) valstybės turtas būtų parduodamas (perduodamas). Pastebėtina, jog kartu su projektu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 3 punkte bei 11 straipsnio 2 dalyje taip pat yra nustatyta, jog valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas perduodamas/parduodamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka. Svarstytina, ar projekte nereikėtų tokios tvarkos nustatyti.

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

2. Pažymėtina, kad su teikiamu įstatymo projektu susijusiame Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės institucijos bei įstaigos turi teisę teikti paramą iš joms patvirtintų biudžeto lėšų, tačiau nei minėtame įstatymo projekte, nei teikiamame įstatymo projekte nėra nurodomi subjektai, kuriems valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos turėtų teisę teikti paramą biudžeto lėšomis. Pažymėtina, kad teikiamame įstatymo projekte nurodomi tik subjektai, kuriems parama galėtų būti teikiama trumpalaikiu, kilnojamuoju ilgalaikiu ir nekilnojamuoju turtu. Atsižvelgus į tai, teikiamo įstatymo projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

3. Atsižvelgus į tai, kad teikiamu įstatymo projektu be kita ko siūloma reglamentuoti valstybės turto perdavimą privatiems asmenims, atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, turi būti atliekas įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas.

Pritarti.

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba atliko antikorupcinį vertinimą.

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba

2013-01-25

 

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), Jūsų prašymu atliko Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto Nr. XIIP-111 (toliau – Projektas Nr. XIIP-111) ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-112 (toliau – Projektas Nr. XIIP-112) antikorupcinį vertinimą.

Atlikę antikorupcinį vertinimą, esminių antikorupcinio pobūdžio pastabų ir pasiūlymų neturime. Pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento (toliau – Teisės departamentas) 2012 m. gruodžio 12 d. išvadose Nr. XIIP-111, XIIP-112 pateiktoms pastaboms ir norėtumėme jas papildyti sekančiais pastebėjimais:

Dėl valstybės ir savivaldybės turto perdavimo kitų asmenų nuosavybėn

Atkreiptinas dėmesys, kad teisė neatlygintinai perduoti arba parduoti tam tikro pobūdžio valstybės turtą (įsigytą vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, kylančius iš Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirtą vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems ar kitiems valstybės įsipareigojimams, arba skirtą kolektyvinės gynybos operacijai, kitai karinei operacijai, tarptautinėms karinėms pratyboms ar kitiems karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, vystomojo bendradarbiavimo projektams, bei turtą, skirtą humanitarinei pagalbai teikti) tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių institucijoms ar jų savivaldos institucijoms, viešiesiems juridiniams ir fiziniams asmenims atsirado 2009 m. birželio 2 d. Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17, 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą Nr. XI-279 (Žin., 2009, Nr. 71-2891).

Minėto įstatymo projekto aiškinamajame rašte Nr. XIP-514 buvo nurodyta, kad tokio pakeitimo pagrindinis tikslas yra siekis išspręsti susidariusią praktinę problemą, kai Lietuva, savo lėšomis finansuodama įvairių infrastruktūros objektų Afganistane plėtros projektus, svetimoje šalyje įsigyja arba sukuria įvairų kilnojamą ir nekilnojamą turtą, kuris dėl praktinių priežasčių vėliau negali būti grąžintas iš Afganistano į Lietuvą, todėl nėra tikslinga jį laikyti Lietuvos valstybės nuosavybe.

Pagal galiojančią Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies redakciją tokius sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priiminėja Vyriausybė. Projekto Nr. XIIP-112 rengėjai siūlo nustatyti lankstesnę valstybės turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams tvarką, kuri priklausytų nuo turto rūšies ir vertės, tai yra, kad sprendimus dėl trumpalaikio materialaus turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų pats turto valdytojas, o sprendimus dėl nekilnojamojo turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų Vyriausybė.

Tikėtina, kad siūlomas reglamentavimas leis operatyviau spręsti turto neatlygintino perdavimo (pardavimo) klausimus įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje išvardytiems subjektams, tačiau (be jau Teisės departamento pateiktos pastabos, kad siūlomas reglamentavimas nedraudžia turto valdytojui per vienus kalendorinius metus neatlygintinai perduoti (parduoti) ne didesnės nei vieno šimto tūkstančių litų turtą neribotą kiekį kartų, todėl turi būti tobulintinas) tikslinga atkreipti dėmesį ir į siūlomų reglamentuoti veiksmų kontrolės stoką (nebuvimą), dėl ko gali atsirasti nesąžiningo ar nepagrįsto turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo atvejai, o tuo pačiu ir korupcijos rizika.

Kad būtų išvengta nesąžiningų veiksmų, turto valdytojams savarankiškai priiminėjant sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams, siūlytina nustatyti kontrolės mechanizmą, tai yra, kas ir kaip turėtų tikrinti tokių veiksmų pagrįstumą bent jau retrospektyvine prasme (tai yra po turto perdavimo fakto).

Ši pastaba taip pat aktuali Projekto Nr. XIIP-112 1 straipsnio 2 daliai, papildančiai įstatymo 17 straipsnį nauja 7 dalimi.

Pritarti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam  įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Audito komitetui tobulinti įstatymo projektą  pagal  Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir  Specialiųjų tyrimų tarnybos  pastabas ir pasiūlymus.  

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            8. Komiteto paskirti pranešėjai: R.Markauskas, K.Glaveckas          

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Bronius Bradauskas