LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. (XIIP-112)
2013 m. kovo 13 d. Nr. 113-P-4
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Milda Petrauskienė, pirmininko pavaduotoja; Virginija Baltraitienė, Petras Gražulis, Vanda Kravčionok, Vincė Vaidevutė Margevičienė, Albinas Mitrulevičius, Domas Petrulis, Algis Strelčiūnas, Povilas Urbšys.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-12-12) |
1 |
1 |
|
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta. Vertinant įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad sprendimą dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priima turto valdytojas, jei perduodamas ar parduodamas trumpalaikis materialusis turtas ar kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų. Dėl didesnės vertės valstybės turto perdavimo ar pardavimo sprendimą priimtų Vyriausybė. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų seka, kad valstybės turto valdytojas kalendorinių metų laikotarpiu galėtų priimti neribotą skaičių sprendimų dėl valstybės turto perdavimo ar pardavimo, jeigu kiekvieno perduodamo (parduodamo) turto vertė neviršytų vieną šimtą tūkstančių litų. Tokiu būdu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą valdytojas kitiems asmenims galėtų perduoti (parduoti) ir didesnės nei vienas šimtas tūkstančių litų vertės turtą. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar projekte neturėtų būti nustatyti papildomi apribojimai valdytojui, pavyzdžiui, nustatant maksimalią per kalendorinius metus perduodamo (parduodamo) valstybės turto vertę ar pan. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokia tvarka (konkurso ar kita) valstybės turtas būtų parduodamas (perduodamas). Pastebėtina, jog kartu su projektu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 3 punkte bei 11 straipsnio 2 dalyje taip pat yra nustatyta, jog valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas perduodamas/parduodamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka. Svarstytina, ar projekte nereikėtų tokios tvarkos nustatyti. |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą. |
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-12-12) |
|
|
|
2. Pažymėtina, kad su teikiamu įstatymo projektu susijusiame Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto Nr. XIIP-111 7 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad valstybės institucijos bei įstaigos turi teisę teikti paramą iš joms patvirtintų biudžeto lėšų, tačiau nei minėtame įstatymo projekte, nei teikiamame įstatymo projekte nėra nurodomi subjektai, kuriems valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos turėtų teisę teikti paramą biudžeto lėšomis. Pažymėtina, kad teikiamame įstatymo projekte nurodomi tik subjektai, kuriems parama galėtų būti teikiama trumpalaikiu, kilnojamuoju ilgalaikiu ir nekilnojamuoju turtu. Atsižvelgus į tai, teikiamo įstatymo projekto nuostatas reikėtų atitinkamai papildyti |
Pritarti |
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-12-12) |
|
|
|
3. Atsižvelgus į tai, kad teikiamu įstatymo projektu be kita ko siūloma reglamentuoti valstybės turto perdavimą privatiems asmenims, atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, turi būti atliekas įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba (2013-02-05) |
|
|
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), Jūsų prašymu atliko Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto Nr. XIIP-111 (toliau – Projektas Nr. XIIP-111) ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-112 (toliau – Projektas Nr. XIIP-112) antikorupcinį vertinimą. Atlikę antikorupcinį vertinimą, esminių antikorupcinio pobūdžio pastabų ir pasiūlymų neturime. Pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento (toliau – Teisės departamentas) 2012 m. gruodžio 12 d. išvadose Nr. XIIP-111, XIIP-112 pateiktoms pastaboms ir norėtumėme jas papildyti sekančiais pastebėjimais: Dėl galimai neišsamaus teisinio reglamentavimo 1. Manome, kad Projekto Nr. XIIP-111 3 straipsnio 2 ir 3 dalies nuostatos turėtų būti patikslintos, nustatant atitinkamus kriterijus, pagal kuriuos Vyriausybė nustatinės šalis bei regionus, su kuriais turėtų būti vykdoma vystomojo bendradarbiavimo veikla, taip pat prioritetines šalis ir regionus, su kuriais turėtų būti stiprinami Lietuvos politiniai, ekonominiai, socialiniai ir kultūriniai ryšiai. Be to, siūlome nustatyti konkretų laikotarpį, kas kiek metų minėti Vyriausybės nustatomi šalių ir regionų sąrašai galėtų ar privalėtų būti atnaujinami. 2. Taip pat siūlytina patikslinti ir to paties projekto 7 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas, nustatančias, kad Užsienio reikalų ministerija tvirtina ir įgyvendina Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programą, kadangi iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiam laikotarpiui turėtų būti tvirtinama ši programa (Galima tik daryti prielaidą, jog programa tvirtinama vieneriems metams, nes pagal projekto nuostatas ją tvirtinant turi būti atsižvelgiama į patvirtintus valstybės biudžeto asignavimus.), be to, visiškai neatskleidžiamas šios programos turinys ir pagrindiniai jos tikslai. 3. Pritardami Teisės departamentui, atkreipiame dėmesį, kad Projekto Nr. XIIP-111 7 straipsnio 4 dalyje nustatyta nacionalinės vystomojo bendradarbiavimo komisijos sudarymo tvarka yra dviprasmiška, kadangi nėra aišku, ar komisiją sudarinės Vyriausybė ar Užsienio reikalų ministerija. Be to, projekte vėlgi nenurodoma, kuriam laikui bus sudaroma komisija ir kokius jinai turės įgaliojimus (tai yra, kokias funkcijas vykdys, kokius klausimus spręs, ar jos priimami sprendimai bus privalomo ar rekomendacinio pobūdžio ir pan.). Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, siekiant teisinio reglamentavimo aiškumo ir nuoseklumo, aukščiau paminėti klausimai turėtų būti plačiau atskleisti įstatyme, o ne jį įgyvendinančiuose teisės aktuose. Dėl valstybės ir savivaldybės turto perdavimo kitų asmenų nuosavybėn Atkreiptinas dėmesys, kad teisė neatlygintinai perduoti arba parduoti tam tikro pobūdžio valstybės turtą (įsigytą vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, kylančius iš Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirtą vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems ar kitiems valstybės įsipareigojimams, arba skirtą kolektyvinės gynybos operacijai, kitai karinei operacijai, tarptautinėms karinėms pratyboms ar kitiems karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, vystomojo bendradarbiavimo projektams, bei turtą, skirtą humanitarinei pagalbai teikti) tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių institucijoms ar jų savivaldos institucijoms, viešiesiems juridiniams ir fiziniams asmenims atsirado 2009 m. birželio 2 d. Lietuvos Respublikos Seimui priėmus Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17, 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą Nr. XI-279 (Žin., 2009, Nr. 71-2891). Minėto įstatymo projekto aiškinamajame rašte Nr. XIP-514 buvo nurodyta, kad tokio pakeitimo pagrindinis tikslas yra siekis išspręsti susidariusią praktinę problemą, kai Lietuva, savo lėšomis finansuodama įvairių infrastruktūros objektų Afganistane plėtros projektus, svetimoje šalyje įsigyja arba sukuria įvairų kilnojamą ir nekilnojamą turtą, kuris dėl praktinių priežasčių vėliau negali būti grąžintas iš Afganistano į Lietuvą, todėl nėra tikslinga jį laikyti Lietuvos valstybės nuosavybe. Pagal galiojančią Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies redakciją tokius sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo priiminėja Vyriausybė. Projekto Nr. XIIP-112 rengėjai siūlo nustatyti lankstesnę valstybės turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams tvarką, kuri priklausytų nuo turto rūšies ir vertės, tai yra, kad sprendimus dėl trumpalaikio materialaus turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų pats turto valdytojas, o sprendimus dėl nekilnojamojo turto ar kilnojamojo ilgalaikio materialaus turto, kurio likutinė vertė didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, priiminėtų Vyriausybė. Tikėtina, kad siūlomas reglamentavimas leis operatyviau spręsti turto neatlygintino perdavimo (pardavimo) klausimus įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje išvardytiems subjektams, tačiau (be jau Teisės departamento pateiktos pastabos, kad siūlomas reglamentavimas nedraudžia turto valdytojui per vienus kalendorinius metus neatlygintinai perduoti (parduoti) ne didesnės nei vieno šimto tūkstančių litų turtą neribotą kiekį kartų, todėl turi būti tobulintinas) tikslinga atkreipti dėmesį ir į siūlomų reglamentuoti veiksmų kontrolės stoką (nebuvimą), dėl ko gali atsirasti nesąžiningo ar nepagrįsto turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo atvejai, o tuo pačiu ir korupcijos rizika. Kad būtų išvengta nesąžiningų veiksmų, turto valdytojams savarankiškai priiminėjant sprendimus dėl valstybės turto neatlygintino perdavimo ar pardavimo tarptautinėms organizacijoms ir užsienio subjektams, siūlytina nustatyti kontrolės mechanizmą, tai yra, kas ir kaip turėtų tikrinti tokių veiksmų pagrįstumą bent jau retrospektyvine prasme (tai yra po turto perdavimo fakto). Ši pastaba taip pat aktuali Projekto Nr. XIIP-112 1 straipsnio 2 daliai, papildančiai įstatymo 17 straipsnį nauja 7 dalimi. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai: negauta.
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą Nr. XIIP-112 tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos pastabas, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymą ir derinant su Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projektu Nr. XIIP-111, kuriam įstatymo projektas Nr. XIIP-112 yra lydintysis.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas (2013-03-13) |
1 |
1 |
|
Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir siekiant teisinio aiškumo. Pasiūlymas: papildyti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamą įstatymo 17 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: ir ją išdėstyti taip: „6. Valstybės kilnojamasis ir
nekilnojamasis materialusis turtas, įsigytas vykdant Lietuvos Respublikos
įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės
Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje,
arba skirtas vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems
įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms,
tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams,
civilinėms misijoms, gali būti neatlygintinai perduodamas ar parduodamas
tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių
institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims,
jei toks neatlygintinas perdavimas ar pardavimas atitinka Lietuvos Respublikos
tarptautinius įsipareigojimus arba Seimo patvirtintą Nacionalinio saugumo
strategiją. Šioje dalyje nurodyto turto neatlyginto perdavimo arba
pardavimo tvarką nustato ir jos vykdymą prižiūri Vyriausybė. Sprendimą
dėl šioje dalyje nurodyto turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo priima
turto valdytojas, jei per kalendorinius metus perduodamas ar parduodam |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Albinas Mitrulevičius.
Komiteto pirmininko pavaduotoja Milda Petrauskienė