LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

                                                                                                                                                                       

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

2013 m. sausio 17  d. Nr.108-P-3

Vilnius

 

                 SVARSTYTA: Pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai): LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ĮSTATYMO 33 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PPROJEKTUI Nr. XIP-4542(2)

 

 2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

1

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 33 straipsnio nuostatos kelia abejonių dėl to, kad jose pabloginama šilumos vartotojų, kurie gyvena daugiabučiuose gyvenamuosiuose namuose, kuriuose viršijamos maksimalios šilumos suvartojimo normos, padėtis. Projekte siūloma ne tik palikti nuostatas, leidžiančias savivaldybėms įpareigoti daugiabučių namų, kurie neatitinka privalomųjų reikalavimų, savininkus rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas pagal privalomuosius reikalavimus, bet ir papildyti įstatymą nuostata, leidžiančia įpareigoti nurodytus asmenis atlikti kitus namo atnaujinimo (modernizavimo) darbus. Be to, nurodytų namų šilumos vartotojai netenka galiojančiame įstatyme nustatytos lengvatos nemokėti už tą suvartotos šilumos kiekį, kuris viršija maksimalias šilumos suvartojimo normas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal siūlomą reguliavimą savivaldybės galės nustatyti ir griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo normas negu Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytosios. Pastebėtina, kad nors pastaroji nuostata gali būti taikoma su sąlyga „jeigu įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo programoje numatytas priemones, sutaupomos išlaidos šilumos energijai padengs vartotojų investicijų šilumos energijos taupymo priemonėms sąnaudas”, tačiau nurodyta sąlyga niekaip nesiejama su galimais įpareigojimais konkretaus daugiabučio namo savininkams. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų atsisakyti pakeitimo dėl minėtos lengvatos šilumos vartotojams panaikinimo.

Nepritarti

Pritarti Ekonomikos komiteto patobulintam įstatymo projektui XIP-4542(2)

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

1

1

 

2. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomų keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalies pakeitimų nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę nustatyti, ar namas energiją vartoja efektyviai ir atitinka (neatitinka) privalomuosius energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus. Svarstytina, ar projekte tokį subjektą nereikėtų įvardinti.                                       

Pritarti

Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nustato ir prireikus pakeičia maksimalias šilumos suvartojimo daugiabučių namų butams ir kitoms patalpoms šildyti normas. Šios normos skelbiamos viešai. Jos taikomos daugiabučiuose namuose, kurių šildymo ir (ar) karšto vandens sistemos kurie energiją vartoja neefektyviai ir neatitinka privalomųjų energijos vartojimo efektyvumo reikalavimų. Vyriausybės įgaliota institucija  nustato, ar daugiabučiame name energija vartojama efektyviai ir (ar) yra tenkinami privalomieji energijos vartojimo efektyvumo reikalavimai. Šilumos tiekėjas neturi teisės reikalauti, kad tokių namų butų ir kitų patalpų savininkai mokėtų už suvartotos šilumos kiekį, viršijantį maksimalias šilumos suvartojimo normas. Daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų prašymu Valstybinė energetikos inspekcija prie Energetikos ministerijos nustato, ar namų šildymo ir karšto vandens sistemos atitinka privalomuosius reikalavimus.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

1

2

 

3. Atkreiptinas dėmesys, kad neaišku, kokiu teisės aktu remiantis turėtų būti rengiamos 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje minimos energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos. Pažymėtina, kad Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo” projektas Nr. XIP-4543, kuris buvo teikiamas kartu su vertinamu projektu, nėra priimtas.

Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kokia tvarka (metodika) vadovaujantis turėtų būti nustatoma, ar įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo programoje numatytas priemones, sutaupomos išlaidos šilumos energijai padengs vartotojų investicijų šilumos energijos taupymo priemonėms sąnaudas. Projektas tikslintinas, pašalinant šį neaiškumą.

Pritarti iš dalies

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio  2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės institucija, rengdama energijos vartojimo efektyvumo didinimo programą, gali nustatyti ir griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo daugiabučių namų butams ir kitoms patalpoms šildyti normas negu Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytosios, jeigu, įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo programoje numatytas priemones, sutaupomos išlaidos šilumos energijai padengs vartotojų  investicijų šilumos energijos taupymo priemonėms sąnaudas. Išlaidos šilumos energijai, sutaupomos įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones, nustatomos vadovaujantis Energetikos ministerijos ir  Aplinkos ministerijos patvirtinta tvarka.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

1

3

 

4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad savivaldybės institucija turi teisę įpareigoti butų ir kitų patalpų savininkus Vyriausybės nustatyta tvarka atlikti namo atnaujinimo (modernizavimo) darbus. Atkreiptinas dėmesys, kad nurodytas įpareigojimas yra susijęs su savininkų teisių suvaržymu, todėl manytina, kad tokia tvarka turėtų būti įtvirtinta įstatyme, o ne Vyriausybės nutarime.

Taip pat neaišku, kokie yra privalomieji reikalavimai namo atnaujinimo (modernizavimo) darbams, kas juos nustato. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio Šilumos ūkio įstatymo 23 straipsnio 1 dalį Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomuosius reikalavimus, o pagal Statybos įstatymo 431 straipsnio 5 dalį Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustato minimalius privalomus pastatų energinio naudingumo reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, projekto formuluotės tikslintinos.

Pritarti iš dalies

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio  3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Savivaldybės institucija turi teisę įpareigoti daugiabučio namo, kuriame buvo viršyta maksimali šilumos suvartojimo norma, butų ir kitų patalpų savininkus Vyriausybės nustatyta tvarka per 24 mėnesius rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas pagal privalomuosius reikalavimus  ir (ar) atlikti kitus namo atnaujinimo (modernizavimo) darbus pagal privalomuosius reikalavimus ir tokiu būdu užtikrinti daugiabučio namo atitiktį minimaliems pastatų energetinio energinio naudingumo reikalavimams.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

1

4

 

5. Iš projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 4 dalies nuostatų nėra aišku, kokio konkrečiai dydžio ir iš kokių lėšų šaltinių valstybės parama būtų teikiama butų ir kitų patalpų savininkams. Be to, nėra aišku, kuri institucija būtų atsakinga už paramos teikimą. Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 4 dalies nuostatas reikėtų papildyti pašalinant minėtus neaiškumus. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad neaiškus vertinamos projekto nuostatos santykis su Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo nuostatomis.                                                              

Pritarti iš dalies

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio  4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Daugiabučių namų butų ir (ar) kitų patalpų savininkai turi teisę Vyriausybės nustatyta tvarka gauti valstybės paramą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos ir kitų lėšų šio straipsnio 3 dalyje nustatytam įpareigojimui įgyvendinti.“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-16

 

 

 

6. Projektu siūloma atsisakyti nuostatos, numatančios sankcijas butų ir kitų patalpų savininkams, nevykdantiems savivaldybės institucijos įpareigojimo rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas. Todėl neaišku, kokios priemonės bus taikomos gyventojams jo neįvykdžius ar įvykdžius jį netinkamai.

Nepritarti

Pritarti Ekonomikos komiteto patobulintam įstatymo projektui XIP-4542(2)

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                      Artūras Skardžius