LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO 33 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2013-01-16 Nr. XIP-4542(2)
Vilnius
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 33 straipsnio nuostatos kelia abejonių dėl to, kad jose pabloginama šilumos vartotojų, kurie gyvena daugiabučiuose gyvenamuosiuose namuose, kuriuose viršijamos maksimalios šilumos suvartojimo normos, padėtis. Projekte siūloma ne tik palikti nuostatas, leidžiančias savivaldybėms įpareigoti daugiabučių namų, kurie neatitinka privalomųjų reikalavimų, savininkus rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas pagal privalomuosius reikalavimus, bet ir papildyti įstatymą nuostata, leidžiančia įpareigoti nurodytus asmenis atlikti kitus namo atnaujinimo (modernizavimo) darbus. Be to, nurodytų namų šilumos vartotojai netenka galiojančiame įstatyme nustatytos lengvatos nemokėti už tą suvartotos šilumos kiekį, kuris viršija maksimalias šilumos suvartojimo normas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal siūlomą reguliavimą savivaldybės galės nustatyti ir griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo normas negu Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytosios. Pastebėtina, kad nors pastaroji nuostata gali būti taikoma su sąlyga „jeigu įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo programoje numatytas priemones, sutaupomos išlaidos šilumos energijai padengs vartotojų investicijų šilumos energijos taupymo priemonėms sąnaudas”, tačiau nurodyta sąlyga niekaip nesiejama su galimais įpareigojimais konkretaus daugiabučio namo savininkams. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų atsisakyti pakeitimo dėl minėtos lengvatos šilumos vartotojams panaikinimo.
2. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomų keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalies pakeitimų nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę nustatyti, ar namas energiją vartoja efektyviai ir atitinka (neatitinka) privalomuosius energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus. Svarstytina, ar projekte tokį subjektą nereikėtų įvardinti.
3. Atkreiptinas dėmesys, kad neaišku, kokiu teisės aktu remiantis turėtų būti rengiamos 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje minimos energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos. Pažymėtina, kad Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo” projektas Nr. XIP-4543, kuris buvo teikiamas kartu su vertinamu projektu, nėra priimtas.
Be to, iš projekto nuostatų neaišku, kokia tvarka (metodika) vadovaujantis turėtų būti nustatoma, ar įgyvendinus energijos vartojimo efektyvumo didinimo programoje numatytas priemones, sutaupomos išlaidos šilumos energijai padengs vartotojų investicijų šilumos energijos taupymo priemonėms sąnaudas. Projektas tikslintinas, pašalinant šį neaiškumą.
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad savivaldybės institucija turi teisę įpareigoti butų ir kitų patalpų savininkus Vyriausybės nustatyta tvarka atlikti namo atnaujinimo (modernizavimo) darbus. Atkreiptinas dėmesys, kad nurodytas įpareigojimas yra susijęs su savininkų teisių suvaržymu, todėl manytina, kad tokia tvarka turėtų būti įtvirtinta įstatyme, o ne Vyriausybės nutarime.
Taip pat neaišku, kokie yra privalomieji reikalavimai namo atnaujinimo (modernizavimo) darbams, kas juos nustato. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio Šilumos ūkio įstatymo 23 straipsnio 1 dalį Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato daugiabučio namo šildymo ir karšto vandens sistemos privalomuosius reikalavimus, o pagal Statybos įstatymo 431 straipsnio 5 dalį Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustato minimalius privalomus pastatų energinio naudingumo reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, projekto formuluotės tikslintinos.
5. Iš projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 4 dalies nuostatų nėra aišku, kokio konkrečiai dydžio ir iš kokių lėšų šaltinių valstybės parama būtų teikiama butų ir kitų patalpų savininkams. Be to, nėra aišku, kuri institucija būtų atsakinga už paramos teikimą. Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 4 dalies nuostatas reikėtų papildyti pašalinant minėtus neaiškumus. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad neaiškus vertinamos projekto nuostatos santykis su Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo nuostatomis.
6. Projektu siūloma atsisakyti nuostatos, numatančios sankcijas butų ir kitų patalpų savininkams, nevykdantiems savivaldybės institucijos įpareigojimo rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemas. Todėl neaišku, kokios priemonės bus taikomos gyventojams jo neįvykdžius ar įvykdžius jį netinkamai.
Teisės departamento direktorius Andrius Kabišaitis
Daina Petrauskaitė
Saulius Švedas