LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS komitetas

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS

ĮSTATYMO 2, 11, 13, 14, 16, 20 ir 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIP-204)

 

2013 m. sausio 16 d. Nr. 103-P-2

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Remigijus Žemaitaitis, Komiteto pirmininko  pavaduotojas Artūras Skardžius, Komiteto nariai: Kęstutis Daukšys, Sergej Dmitrijev, Zbignev Jedinskij,  Andrius Kubilius, Arvydas Mockus, Remigijus Šimašius.

Komiteto biuro vedėja Regina Zabarauskienė, patarėjai:  Rasa Ona Duburaitė, Gina Pajuodienė,  Rima Petkūnienė, Darius Šaltmeris, padėjėjos  Zita Jodkonienė, Ieva Karpavičiūtė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministras A.Zaremba, Energetikos ministerijos Atsinaujinančių energijos išteklių ir energijos efektyvumo skyriaus  vedėja V.Sankauskaitė, Energetikos ministerijos Atsinaujinančių energijos išteklių ir energijos efektyvumo skyriaus vyr.specialistas O.Sviridovas,  Energetikos ministerijos Energijos gamybos skyriaus vedėjas E.Purlys, Seimo pirmininko padėjėjas G.Adžauskas, Seimo pirmininko patarėja Dž.Tolišauskienė, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pirmininkė D.Korsakaitė, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos narys D.Biekša, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Administracijos direktorė A.Selčinskienė, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos  narys D.Janulionis, Lietuvos Respublikos Prezidentės patarėjas G.Vaitkevičius, Seimo Aplinkos ir apsaugos komiteto pirmininkas A.Salamakinas, Seimo Aplinkos ir apsaugos komiteto patarėja R.Matusevičiūtė,  Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos Energetikos komiteto pirmininkas D.Liutkevičius, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Civilinės teisės skyriaus vedėja D.Petkauskaitė, vyr.specialistas D.Zebleckas, Lietuvos bankų asociacijos viceprezidentas A.Budrys, Atsinaujinančios energijos gamintojų asociacijos atstovas R.Sklepovič, Fotoelektros technologijų ir verslo asociacijos atstovas R.Karoblis, Fotoelektros technologijų ir verslo asociacijos atstovas M.Gerdauskis, Pasyvių namų asociacijos atstovas V.Janulevičius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

1

2

 

 Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma papildyti įstatymo 2 straipsnį nauja 38 dalimi, kurioje pateikiama sąvokos Perteklinė elektros energija apibrėžtis. Pažymėtina, jog projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 10 dalyje sąvokos Perteklinė elektros energija apibrėžtis yra keičiama jau kitaip apibrėžiant tai, kas laikoma pertekline elektros energija. Siūlytina suvienodinti aptariamos sąvokos apibrėžtį ir pateikus ją įstatymo 2 straipsnyje, nebekartoti kitose įstatymo vietose. 

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 38 dalies, 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies ir 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 10 dalies terminija nedera tarpusavyje. Tobulinant projektą reikėtų pasirinkti ir vartoti vieną iš nurodytose projekto normose vartojamų formuluočių: arba „savoms ir (ar) ūkio reikmėms”, arba „tik savo reikmėms”, arba „savo reikmėms ir ūkio poreikiams”. Atkreiptinas dėmesys, kad Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 8 dalyje vartojama formuluotė „tik savo reikmėms”.                 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

3

1

2

2.              Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalies 2 punkto ir galiojančio įstatymo 13 straipsnio 4 dalies nuostatos dėl Vyriausybės pareigos parengti ir patvirtinti tolesnės saulės šviesos energijos elektrinių plėtros tvarkos aprašą bei patvirtinti tolesnės elektrinių, perdavimo ir skirstomųjų tinklų, pažangiųjų tinklų ir elektros energijos akumuliavimo infrastruktūros plėtros tvarkos aprašą, kai saulės šviesos energijos elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtoji suminė galia pasieks 10 MW, stokoja logikos, nes pagal projekto aiškinamąjį raštą tokia galia ne tik jau yra pasiekta, bet yra išduoti leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, kurių suminė įrengtoji galia yra 196 MW, taip pat yra pateikta paraiškų išduoti leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, kurių suminė įrengtoji galia yra 300 MW.

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad pagal kartu teikiamą Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo projektą Nr.XIIP- 205, visi leidimų plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus turėtojai turi galimybę nurodyto įstatymo nustatytais terminais pastatyti elektrines ir būti skatinami taikant jų parduodamai elektros energijai fiksuotą tarifą, o jos nepastatę – teisę į kompensaciją. Teoriškai galima situacija, kai didžioji dalis nurodytų asmenų pastatys elektrines įstatymų nustatytu terminu, taigi įstatymo tikslas – stabdyti elektros energijos kainos vartotojams augimą – nebus pasiektas.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

3

2

 

3.    Projekto 3 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje po žodžių „paraiškų prijungti” įrašytini žodžiai „prie elektros tinklų”.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

4

1

 

4.    Projekto 4 straipsnio 1 dalimi siūloma keisti įstatymo 14 straipsnio 10 dalį: „Gamintojas, planuojantis plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus, gavęs išankstines prijungimo sąlygas, parengia ir teikia elektros tinklų operatoriui prašymą pasirašyti ketinimų protokolą, išskyrus šio straipsnio 16 dalyje numatytus atvejus“, iš šios dalies išbraukiant žodžius „išskyrus šio straipsnio 16 dalyje numatytus atvejus“. Be to, projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 16 dalis išbraukiama. Pažymėtina, jog keičiamo straipsnio 16 dalyje yra išvardinti subjektai, kuriems siekiant prisijungti prie elektros tinklų, nebuvo taikomas reikalavimas pasirašyti ketinimų protokolą ir pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, be to, buvo netaikomi ir kiti įstatymo 15 straipsnio reikalavimai.

Atkreiptinas dėmesys, jog nei projekto 8 straipsnyje, nei kartu teikiamame įstatymo projekte Nr. XIIP-205, aptartų pakeitimų įsigaliojimas neaptartas, taigi siūlomi pakeitimai įsigaliotų nuo įstatymo paskelbimo momento.

Atsižvelgiant į išvardintas aplinkybes svarstytina, ar siūlomi įstatymo pakeitimai nepažeistų teisėtų lūkesčių principų tų subjektų, kurie yra išvardinti galiojančio įstatymo 14 straipsnio 16 dalyje, ir kurie iki įstatymo pakeitimo įsigaliojimo - šiuo metu - yra pradėję prisijungimo prie elektros tinklų procedūrą pagal supaprastintas prijungimo sąlygas. Tokia abejonė keltina atsižvelgiant į tai, jog priėmus siūlomą įstatymo pakeitimą, minėti subjektai neabejotinai patirs papildomų išlaidų siekiant pateikti savo prievolių įvykdymo užtikrinimą, be to, galimai net ir neteks teisės apskritai prisijungti prie elektros tinklų, atsižvelgiant į visiškai kitokią prisijungimo procedūrą.

Nepritarti

Galiojančio įstatymo 14 straipsnio 16 dalies nuostata iš esmės diskriminuoja kitus elektros energijos gamintojus.

Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu visi asmenys, ketinantys statyti didesnės nei 30 kW įrengtosios galios elektrines, privalo dalyvauti skatinimo kvotų paskirstymo aukcione, kuriame privalomai turi pateikti pasirašytą ketinimų protokolą. Taigi, visi šiuo metu pradėję prisijungimo procedūras gamintojai tenkina siūlomo įstatymo projekto 14 straipsnio 10 dalyje nurodytą sąlygą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

4

2

 

5.    Projekto 4 straipsnio 2 dalimi siūloma pakeisti įstatymo 14 straipsnio 13 dalį iš šios dalies išbraukiant žodžius „ne vėliau kaip 15 kalendorinių dienų iki šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nurodyto aukciono“. Atkreiptinas dėmesys, jog priėmus siūlomą pataisymą įstatyme neliktų nuostatų apibrėžiančių terminą, per kurį gamintojas elektros tinklų operatoriui privalėtų pateikti gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą. Toks terminas, pagal kitas įstatymo nuostatas, privalėtų būti įtvirtintas ketinimų protokole. Pažymėtina, jog siūloma nuostata, atsižvelgiant į tai, jog elektros tinklų operatorius šiuo atveju turėtų būti vertinamas kaip stipresnioji sandorio šalis, galimai išbalansuotų šalių įtaką sandoriui ir galimai sudarytų elektros tinklų operatoriui sąlygas riboti naujų gamintojų prijungimą prie elektros tinklų, nustatant itin trumpus, ar neįgyvendinamus terminus pateikti gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

4

3

 

6.    Projekto 4 straipsnio 3 dalies redakcija dėstytina taip: „Pripažinti netekusia galios 14 straipsnio 16 dalį ”.

 

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

6

1

 

7.    Projekto 6 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 20 straipsnį, kurio 3 dalis pildoma nuostata, jog „skatinimo kvotų paskirstymo tvarką ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrinėms, kuriose elektros energija gaminama savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nustato ir tvirtina Vyriausybė“. Pažymėtina, jog pateikto pakeitimo turinys ir prasmė neaiškūs atsižvelgiant į tuo pačiu projekto straipsniu keičiamą įstatymo 20 straipsnio 10 dalies turinį, kurioje nustatoma, jog „Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis visa elektros energija, pagaminta elektrinėse, kurių įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 10 kW, naudojančiose atsinaujinančius energijos išteklius, ir ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrinėse pagaminta perteklinė elektros energija, likusi nuo savo reikmėms ir ūkio poreikiams suvartotos elektros energijos, privalomai superkama už nustatytą fiksuotą tarifą.“ Atkreiptinas dėmesys, jog atsižvelgiant į imperatyvią įstatymo nuostatą privalomai supirkti perteklinę energiją iš ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrinių, kuriose elektra gaminama tik savo reikmėms ir ūkio poreikiams, tampa neaišku kokias skatinimo kvotas ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrinėms skirstys Vyriausybė pagal jos nustatytą tvarką.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

6

 

 

8.    Projekto 6 straipsniu siūloma keisti įstatymo 20 straipsnį, kurio 3 dalies sakinyje: „Fiksuoto tarifo didžiausią galimą dydį kiekvieniems kalendoriniams metams nustato Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija“, žodžius „kiekvieniems kalendoriniams metams“ siūloma pakeisti žodžiais „ne dažniau kaip kas pusmetį“. Pažymėtina, jog siūlomas pakeitimas stokoja teisinio aiškumo ir apibrėžtumo. Nuostatoje pavartojus žodžius „ne dažniau kaip kas pusmetį“ Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos prievolė nustatyti fiksuoto tarifo didžiausią galimą dydį tampa apibrėžta tik vienu laiko kriterijumi, kuris negali būti dažnesnis nei pusmetis, tačiau Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija, pagal siūlomą nuostatą, savo nuožiūra galėtų nustatyti fiksuoto tarifo didžiausią galimą dydį, pavyzdžiui, tik vieną kartą per 10 metų. Svarstytina, ar siūlomas pakeitimas yra proporcingas siekiamiems tikslams. Siūlytina koreguoti nuostatą arba atsisakyti siūlomo pakeitimo.

Analogiška pastaba mutatis mutandis taikytina ir projekto 6 straipsniu siūlomai keisti įstatymo 20 straipsnio 6 daliai.

Be to, 20 straipsnio 3 dalies paskutiniajame sakinyje reikėtų ištaisyti klaidą, įrašant vietoj žodžio „skatinama” žodį „skatinimo”.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

6

 

 

9.    Projekto 6 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 20 straipsnį ir jo 4 dalies 14 punkte nustatyti, kad nustatant fiksuotų tarifų dydžius turi būti įvertintos „sąnaudos elektros energijos  gamybai balansuoti tiems gamintojams, kurie patys atsako už savo pagamintos elektros energijos balansavimą”, tačiau nei iš galiojančio įstatymo, nei iš projekto nuostatų neaišku, kokie gamintojai patys atsako už savo pagamintos elektros energijos balansavimą.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2013-01-15

6

 

 

10.          Projekto 6 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 20 straipsnį ir jo 6 dalyje nustatyti: „Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas gaminti elektros energiją išduotas po šių tarifų įsigaliojimo dienos.” Tokiu būdu, priėmus įstatymą, gamintojams būtų taikomi didžiausi galimi fiksuoto tarifo dydžiai galioję ne leidimo plėtoti elektros energijos gamybą išdavimo metu, bet leidimo gaminti elektros energiją išdavimo metu, t.y. pastačius elektrinę. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad ši nuostata neturės įtakos skatinimo kvotų paskirstymo aukcionų laimėtojams, tačiau projekto nuostatose tai neatsispindi. Pažymėtina, kad keičiama įstatymo nuostata yra susijusi su galiojančio įstatymo 16 straipsnio 5 dalies 6 punkto nuostata, pagal kurią leidimas plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išduodamas gamintojui pateikus patvirtinimą apie aukcione laimėtą fiksuotą tarifą skatinamai kvotai. Siekiant išvengti teisės taikymo problemų, projekto nuostatos tobulintinos, aiškiai nustatant, kokiems subjektams taikomos 20 straipsnio 6 dalies nuostatos.

Atsižvelgiant į tai, kad vertinamas įstatymo projektas įregistruotas Seime 2013 m.  sausio  15 d. ir įrašytas į tos pačios dienos Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkę, neturime galimybės pateikti išsamesnių pastabų.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

3

1

2

Argumentai:

Pasiūlymų siekiama užtikrinti mažosios atsinaujinančios energetikos plėtrą bei jau iki šio įstatymo įsigaliojimo momento pradėtų atsinaujinančios energetikos projektų įgyvendinimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti ir papildyti projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą praplečiant pirmą sakinį prie jo pridedant dalį „ , neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 10 kW ir elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, kurioms leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti iki 2013 m. sausio 1 d .“ ir išdėstyti taip:

2) saulės šviesos energijos elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją suminę galią padidinti iki 10 MW, neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 10 kW ir elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, kurioms leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti iki 2013 m. sausio 1 d. Pasiekus 10 MW saulės šviesos energijos elektrinių įrengtąją galią, Vyriausybė parengia ir patvirtina tolesnės saulės šviesos energijos elektrinių plėtros tvarkos aprašą, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos įsipareigojimus dėl aplinkos taršos mažinimo, energijos tiekimo saugumo ir patikimumo užtikrinimo bei vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos reikalavimus;

Pritarti iš dalies

3 straipsnio 1 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

„2) saulės šviesos energijos elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją suminę galią padidinti iki 10 MW, neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 10 kW ir elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, kurioms  leidimai pagal paraiškas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti iki 2013 m. sausio 1 d. Pasiekus 10 MW saulės šviesos energijos elektrinių įrengtąją galią, Vyriausybė parengia ir patvirtina tolesnės saulės šviesos energijos elektrinių plėtros tvarkos aprašą, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos įsipareigojimus dėl aplinkos taršos mažinimo, energijos tiekimo saugumo ir patikimumo užtikrinimo bei vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos reikalavimus;

2.

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

 

 

 

Argumentai:

Siekiant nepažeisti leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus gavusių gamintojų teisių, išvengti teisminių procesų prieš valstybę dėl žalos atlyginimo ir išvengti gamintojų spekuliacijų leidimais plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, būtina leisti realius ketinimus turintiems gamintojams elektrines statyti esant konkurencingoms sąlygoms.

Nenumačius siūlomo pakeitimo netenka prasmės atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo nuostatos.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnio 2 dalį pirmajame jos sakinyje išbraukiant “leidimuose plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus ir” ir papildyti „Į įrengtąją suminę galią neįskaičiuojamos elektrinės, kurios yra įrengiamos remiantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo 2 straipsnio nustatyta tvarka” išdėstant ją taip:

„5. Elektrinių įrengtoji suminė galia apskaičiuojama kaip elektrinėms, kurioms šio įstatymo 20 straipsnyje nustatyta tvarka ir sąlygomis taikomas atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijai gaminti skatinimas, priskirtos įrengtosios suminės galios, nurodytos iki šio įstatymo įsigaliojimo ir vėliau teisės aktų nustatyta tvarka išduotuose galiojančiuose leidimuose plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus ir leidimuose gaminti elektros energiją bei prijungimo sąlygose, išduotose elektrinėms, kurioms šio įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus nereikalingas, suma. Į įrengtąją suminę galią neįskaičiuojamos elektrinės, kurios yra įrengiamos remiantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo 2 straipsnio nustatyta tvarka. Kai elektrinėms priskirta įrengtoji suminė galia pasiekia šio straipsnio 3 dalyje nurodytų įrengtųjų galių dydžius, skatinimo kvotų paskirstymas šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose numatytais būdais ir paraiškų prijungti šio įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje nurodytas elektrines priėmimas sustabdomas tol, kol šio straipsnio 3 dalyje nurodyti įrengtųjų galių dydžiai bus padidinti arba atsiras laisvų skatinimo kvotų nepastačius elektrinių per leidimuose plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus nurodytą laikotarpį. Energetikos ministerija viešai skelbia ir nuolat atnaujina informaciją apie priskirtas įrengtąsias sumines galias ir esamas laisvas skatinimo kvotas.“

Pritarti

 

3.

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

6

3

 

Argumentai:

Remiantis esamo projekto 6 straipsnio 3 dalies nuostata iki 10 kW instaliuotos galios elektrinėms būtų taikomi aukcionai bei kvotos, kas prieštarauja kitoms įstatymo pataisoms. Atitinkamai, pateiktas siūlymas sudarys lakstesnes sąlygas nustatyti fiksuotus tarifus.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 6 straipsnio 3 dalį pridedant žodį „išskyrus“ ir pakeisti projekto 6 straipsnio 3 dalyje nurodytą laikotarpį „pusmetį“ į „ketvirtį“ ir išdėstyti taip:

„3. Fiksuoti tarifai nustatomi ir skatinimo kvotos, atitinkančios šio įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nurodytus uždavinius, paskirstomos aukciono būdu. Skatinimo kvotas ir aukcionų regionus bei skatinimo kvotų paskirstymo tvarką, išskyrus ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrines, kuriose elektros energija gaminama savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nustato ir tvirtina Vyriausybė. Aukcionai organizuojami elektrinių prijungimo prie elektros tinklų regionuose atskirai kiekvienai gamintojų grupei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytais terminais, bet ne vėliau kaip per 180 kalendorinių dienų nuo gamintojo prašymo organizuoti aukcioną konkrečiai gamintojų grupei jo nurodytame regione pateikimo dienos. Aukcionuose turi teisę dalyvauti visi gamintojai, pasirašę šio įstatymo 14 straipsnio 11 dalyje nurodytą ketinimų protokolą ir pateikę 14 straipsnio 13 dalyje nurodytą gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą. Fiksuoto tarifo didžiausią galimą dydį ne dažniau kaip kas pusmetį ketvirtį nustato Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija. Aukciono laimėtoju pripažįstamas dalyvis, nurodęs mažiausią pageidaujamą fiksuotą tarifą , įvertinus tai, kad vienoje aukciono zonoje didžiausia elektrinių parko įrengtoji galia negali sudaryti daugiau kaip 40 procentų maksimalios leidžiamos prijungti generuojančių šaltinių galios regione. Jeigu dviejų ar daugiau aukciono dalyvių pateikti pasiūlymai dėl pageidaujamo fiksuoto tarifo dydžio sutampa, laimėtoju pripažįstamas dalyvis, pasiūlęs statyti didesnės galios elektrinių parką. Jeigu sutampa pasiūlymai ir dėl elektrinių parko galios, skatinama kvota atitinkamame prijungimo taške tokiems aukciono dalyviams paskirstoma proporcingai jų pateiktos galios pasiūlymams.“

 

Pritarti

 

4.

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

6

6

 

Argumentai:

Teigtina, kad siūlomas atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimas prieštarauja ir yra nesuderinamas su esamu atsinaujinančios energetikos reguliavimu bei prieštarauja verslo logikai. Numatytas tarifų fiksavimas tik gavus leidimą gaminti elektros energiją ženkliai stabdys investicinius projektus, nes investuotojai prieš pradėdami investicijas negalės numatyti jų atsipirkimo laikotarpio. Taip pat pažymėtina, kad ši įstatymo projekto nuostata aktuali ne tik saulės energijai, bet ir kitoms rūšims.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsnio 6 dalies paskutinį sakinį vietoj „Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas gaminti elektros energiją išduotas po šių tarifų įsigaliojimo dienos.“ įrašant „Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgu išduotas po šių tarifų pakeitimo dienosir išdėstyti taip:

 

„6. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija ne dažniau kaip kas pusmetį įvertina elektros energijos gamybos iš skirtingų atsinaujinančių energijos išteklių plėtrą, atsižvelgdama į faktinį per praėjusius kalendorinius metus pagamintą elektros energijos kiekį, veikiančių elektrinių įrengtųjų galių sumą ir statomų elektrinių numatytų įrengti galių sumą. Atsižvelgiant į elektros energijos gamybos iš skirtingų atsinaujinančių energijos išteklių plėtrą ir šios plėtros atitiktį Nacionaliniame atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo plėtros veiksmų plane nustatytiems tikslams ir uždaviniams peržiūrimi fiksuoto tarifo didžiausi galimi dydžiai. Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas gaminti elektros energiją plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išduotas po šių tarifų įsigaliojimo pakeitimo dienos.“

 

Pritarti

 

5.

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

6

10

 

Argumentai:

 

Teigtina, kad siūlomas atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimas prieštarauja ir yra nesuderinamas su esamu atsinaujinančios energetikos reguliavimu.

Remiantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 16 straipsniu, investuotojui laimėjus skatinimo kvotų aukcioną, aukcionas suteikia teisę gauti leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, tačiau negarantuoja teisės į laimėtą fiksuotą tarifą skatinimo kvotų aukcione. Taigi, priėmus šią įstatymo projekto nuostatą aukciono laimėtojui nebūtų užtikrinta teisė gauti aukcione laimėtą fiksuotą tarifą, kadangi pagal projektą fiksuotas tarifas būtų gaunamas pagal 2013 metams patvirtintus fiksuotus tarifus, o ne pagal leidimą plėtoti elektros energijos pajėgumus, kuriame nustatomas laimėtas aukcione fiksuotas tarifas.

 

Atitinkamai, remiantis šia įstatymo projekto nuostata iki šio įstatymo įsigaliojimo leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus gavę asmenys, kuriems kartu su leidimu fiksavosi elektros energijos supirkimo tarifas, patirtų nuostolius, kadangi jiems būtų taikomas naujas supirkimo tarifas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsnio 7 dalies paskutinį sakinį vietoj „šio įstatymo įsigaliojimo“ įrašant „leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimoir išdėstyti taip:

„7. Šiame straipsnyje numatytos nekintančios skatinimo priemonės taikomos 12 metų laikotarpiu nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos. Jeigu gamintojui leidimas plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus teisės aktų nustatyta tvarka išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos konkurso būdu arba teisės aktų nustatyta tvarka leidimo išdavimo metu tos rūšies elektrinėms leidimai buvo išduodami ne konkurso būdu, ar leidimas gaminti elektros energiją išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, tokiam gamintojui šio straipsnio 3 dalies nuostatos netaikomos ir 12 metų laikotarpiu taikomas Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytas fiksuoto tarifo didžiausias galimas dydis šio įstatymo įsigaliojimo leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimo metais.“

Pritarti

 

6.

 

Seimo nariai

R.Žemaitaitis,

A.Skardžius, K.Daukšys,

2013-01-16

6

10

 

Argumentai:

Projekte numatyta 50 proc. yra niekuo nepagrįsta ir sudaro bereikalingas kliūtis. Taip pat siūlymas perteklinę elektros energija supirkti pagal tarifus, kurie galiojo perteklinės elektros energijos patiekimo į elektros tinklus dieną prieštarauja projekto 6 straipsnio 7 dalyje nurodytam momentui.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsnio 10 dalį išbraukiant  sakinį „Pertekline elektros energija pripažįstama ne daugiau kaip 50 procentų vartotojo elektros tinkle įrengtose elektrinėse, kuriose elektros energijai gaminti naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, pagamintos elektros energijos per kalendorinius metus.“, bei pakeisti 6 straipsnio 10 dalies priešpaskutinį sakinį vietoj “perteklinės elektros energijos patiekimo į elektros tinklus” įrašant “leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimo” ir išdėstyti taip:

 

„10. Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrinėse pagaminta perteklinė elektros energija, likusi nuo savo reikmėms ir ūkio poreikiams suvartotos elektros energijos, privalomai superkama už nustatytą fiksuotą tarifą. Pertekline elektros energija pripažįstama ne daugiau kaip 50 procentų vartotojo elektros tinkle įrengtose elektrinėse, kuriose elektros energijai gaminti naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, pagamintos elektros energijos per kalendorinius metus. Perteklinė elektros energija superkama Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytais fiksuotais tarifais, kurie galiojo perteklinės elektros energijos patiekimo į elektros tinklus leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimo dieną. Perteklinė elektros energija superkama ne ilgiau kaip 12 metų, nuo to momento, kai perteklinės elektros energijos gamintojas pasirašė prijungimo prie tinklų sutartį su tinklų operatoriumi.“

Nepritarti

 

6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos ir apsaugos komitetui įstatymo projektą patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Seimo narių pasiūlymus, kuriems Ekonomikos komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: „už“- 6, „susilaikė“ -2.

            8. Komiteto (komisijos) paskirtas pranešėjas: Remigijus Žemaitaitis.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                  Remigijus Žemaitaitis