2013-01-16
Pasiūlymas
DĖL ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS
ĮSTATYMO 2, 11, 13, 14, 16, 20 ir 21 straipsnių PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMo projekto NR. XIIP-204
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
3 |
1 |
2 |
Argumentai: Pasiūlymų siekiama užtikrinti mažosios atsinaujinančios energetikos plėtrą bei jau iki šio įstatymo įsigaliojimo momento pradėtų atsinaujinančios energetikos projektų įgyvendinimą.
Pasiūlymas: Pakeisti ir papildyti projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą praplečiant pirmą sakinį prie jo pridedant dalį „ , neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 10 kW ir elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, kurioms leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti iki 2013 m. sausio 1 d .“ ir išdėstyti taip: 2) saulės šviesos energijos elektrinių, prijungtų prie elektros tinklų, įrengtąją suminę galią padidinti iki 10 MW, neįskaitant mažųjų elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 10 kW ir elektrinių, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, kurioms leidimai plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus išduoti iki 2013 m. sausio 1 d. Pasiekus 10 MW saulės šviesos energijos elektrinių įrengtąją galią, Vyriausybė parengia ir patvirtina tolesnės saulės šviesos energijos elektrinių plėtros tvarkos aprašą, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos įsipareigojimus dėl aplinkos taršos mažinimo, energijos tiekimo saugumo ir patikimumo užtikrinimo bei vartotojų teisių ir teisėtų interesų apsaugos reikalavimus; |
3 |
2 |
|
Argumentai: Siekiant nepažeisti leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus gavusių gamintojų teisių, išvengti teisminių procesų prieš valstybę dėl žalos atlyginimo ir išvengti gamintojų spekuliacijų leidimais plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, būtina leisti realius ketinimus turintiems gamintojams elektrines statyti esant konkurencingoms sąlygoms. Nenumačius siūlomo pakeitimo netenka prasmės atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo nuostatos.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 3 straipsnio 2 dalį pirmajame jos sakinyje išbraukiant “leidimuose plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus ir” ir papildyti „Į įrengtąją suminę galią neįskaičiuojamos elektrinės, kurios yra įrengiamos remiantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymo 2 straipsnio nustatyta tvarka” išdėstant ją taip: „5. Elektrinių įrengtoji suminė galia
apskaičiuojama kaip elektrinėms, kurioms šio įstatymo 20 straipsnyje
nustatyta tvarka ir sąlygomis taikomas atsinaujinančių energijos išteklių
naudojimo elektros energijai gaminti skatinimas, priskirtos įrengtosios
suminės galios, nurodytos iki šio įstatymo įsigaliojimo ir vėliau teisės aktų
nustatyta tvarka išduotuose galiojančiuose |
6 |
3 |
|
Argumentai: Remiantis esamo projekto 6 straipsnio 3 dalies nuostata iki 10 kW instaliuotos galios elektrinėms būtų taikomi aukcionai bei kvotos, kas prieštarauja kitoms įstatymo pataisoms. Atitinkamai, pateiktas siūlymas sudarys lakstesnes sąlygas nustatyti fiksuotus tarifus.
Pasiūlymas: Papildyti projekto 6 straipsnio 3 dalį pridedant žodį „išskyrus“ ir pakeisti projekto 6 straipsnio 3 dalyje nurodytą laikotarpį „pusmetį“ į „ketvirtį“ ir išdėstyti taip:
„3. Fiksuoti
tarifai nustatomi ir skatinimo kvotos, atitinkančios šio įstatymo 13
straipsnio 3 dalyje nurodytus uždavinius, paskirstomos aukciono būdu.
Skatinimo kvotas ir aukcionų regionus bei skatinimo kvotų paskirstymo tvarką,
išskyrus ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios elektrines, kuriose
elektros energija gaminama savo reikmėms ir ūkio poreikiams, nustato ir
tvirtina Vyriausybė. Aukcionai organizuojami elektrinių prijungimo prie
elektros tinklų regionuose atskirai kiekvienai gamintojų grupei Valstybinės
kainų ir energetikos kontrolės komisijos nustatytais terminais, bet ne vėliau
kaip per 180 kalendorinių dienų nuo gamintojo prašymo organizuoti aukcioną
konkrečiai gamintojų grupei jo nurodytame regione pateikimo dienos.
Aukcionuose turi teisę dalyvauti visi gamintojai, pasirašę šio įstatymo 14
straipsnio 11 dalyje nurodytą ketinimų protokolą ir pateikę 14 straipsnio 13
dalyje nurodytą gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą. Fiksuoto tarifo
didžiausią galimą dydį ne dažniau kaip kas
|
6 |
6 |
|
Argumentai: Teigtina, kad siūlomas atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimas prieštarauja ir yra nesuderinamas su esamu atsinaujinančios energetikos reguliavimu bei prieštarauja verslo logikai. Numatytas tarifų fiksavimas tik gavus leidimą gaminti elektros energiją ženkliai stabdys investicinius projektus, nes investuotojai prieš pradėdami investicijas negalės numatyti jų atsipirkimo laikotarpio. Taip pat pažymėtina, kad ši įstatymo projekto nuostata aktuali ne tik saulės energijai, bet ir kitoms rūšims.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 6 straipsnio 6 dalies paskutinį sakinį vietoj „Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas gaminti elektros energiją išduotas po šių tarifų įsigaliojimo dienos.“ įrašant „Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas plėtoti elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgu išduotas po šių tarifų pakeitimo dienos“ ir išdėstyti taip:
„6. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija ne
dažniau kaip kas pusmetį įvertina elektros energijos gamybos iš skirtingų
atsinaujinančių energijos išteklių plėtrą, atsižvelgdama į faktinį per
praėjusius kalendorinius metus pagamintą elektros energijos kiekį, veikiančių
elektrinių įrengtųjų galių sumą ir statomų elektrinių numatytų įrengti galių
sumą. Atsižvelgiant į elektros energijos gamybos iš skirtingų atsinaujinančių
energijos išteklių plėtrą ir šios plėtros atitiktį Nacionaliniame
atsinaujinančių išteklių energijos naudojimo plėtros veiksmų plane
nustatytiems tikslams ir uždaviniams peržiūrimi fiksuoto tarifo didžiausi
galimi dydžiai. Peržiūrėti fiksuotų tarifų didžiausi galimi dydžiai taikomi
tik gamintojams, kurių elektrinėms leidimas
|
6 |
7 |
|
Argumentai:
Teigtina, kad siūlomas atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimas prieštarauja ir yra nesuderinamas su esamu atsinaujinančios energetikos reguliavimu. Remiantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 16 straipsniu, investuotojui laimėjus skatinimo kvotų aukcioną, aukcionas suteikia teisę gauti leidimą plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, tačiau negarantuoja teisės į laimėtą fiksuotą tarifą skatinimo kvotų aukcione. Taigi, priėmus šią įstatymo projekto nuostatą aukciono laimėtojui nebūtų užtikrinta teisė gauti aukcione laimėtą fiksuotą tarifą, kadangi pagal projektą fiksuotas tarifas būtų gaunamas pagal 2013 metams patvirtintus fiksuotus tarifus, o ne pagal leidimą plėtoti elektros energijos pajėgumus, kuriame nustatomas laimėtas aukcione fiksuotas tarifas.
Atitinkamai, remiantis šia įstatymo projekto nuostata iki šio įstatymo įsigaliojimo leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus gavę asmenys, kuriems kartu su leidimu fiksavosi elektros energijos supirkimo tarifas, patirtų nuostolius, kadangi jiems būtų taikomas naujas supirkimo tarifas.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 6 straipsnio 7 dalies paskutinį sakinį vietoj „šio įstatymo įsigaliojimo“ įrašant „leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimo“ ir išdėstyti taip:
„7. Šiame straipsnyje numatytos
nekintančios skatinimo priemonės taikomos 12 metų laikotarpiu nuo leidimo gaminti
elektros energiją išdavimo dienos. Jeigu gamintojui leidimas plėtoti elektros
energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus teisės aktų
nustatyta tvarka išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos konkurso būdu
arba teisės aktų nustatyta tvarka leidimo išdavimo metu tos rūšies
elektrinėms leidimai buvo išduodami ne konkurso būdu, ar leidimas gaminti
elektros energiją išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, tokiam
gamintojui šio straipsnio 3 dalies nuostatos netaikomos ir 12 metų
laikotarpiu taikomas Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos
nustatytas fiksuoto tarifo didžiausias galimas dydis |
6 |
10 |
|
Argumentai: Projekte numatyta 50 proc. yra niekuo nepagrįsta ir sudaro bereikalingas kliūtis. Taip pat siūlymas perteklinę elektros energija supirkti pagal tarifus, kurie galiojo perteklinės elektros energijos patiekimo į elektros tinklus dieną prieštarauja projekto 6 straipsnio 7 dalyje nurodytam momentui.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 6 straipsnio 10 dalį išbraukiant sakinį „Pertekline elektros energija pripažįstama ne daugiau kaip 50 procentų vartotojo elektros tinkle įrengtose elektrinėse, kuriose elektros energijai gaminti naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, pagamintos elektros energijos per kalendorinius metus.“, bei pakeisti 6 straipsnio 10 dalies priešpaskutinį sakinį vietoj “perteklinės elektros energijos patiekimo į elektros tinklus” įrašant “leidimo plėtoti elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių energijos išteklių pajėgumus išdavimo” ir išdėstyti taip:
„10. Vyriausybės
nustatyta tvarka ir sąlygomis ne didesnės kaip 10 kW įrengtosios galios
elektrinėse pagaminta perteklinė elektros energija, likusi nuo savo reikmėms
ir ūkio poreikiams suvartotos elektros energijos, privalomai superkama už
nustatytą fiksuotą tarifą. |
Teikia
Seimo nariai Remigijus Žemaitaitis
Artūras Skardžius
Kęstutis Daukšys