AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys
Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į alkoholinių gėrimų, išpilstytų į plastikinę didesnę nei 1 litro talpos tarą, vartojimą visuomenėje. Ypač didelę įtaką alkoholio vartojimui turi alaus, sidro, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija didesnė kaip 7,5 procento, išpilstytų į 2 litrų plastikinius butelius, vartojimas. Rinkos tyrimų bendrovės AC NIELSEN atlikto tyrimo duomenimis, alus didesnėje negu 1 litro talpos plastikinėje taroje (t. y. 2 ir 2,5 litro talpos) sudaro 46 % viso Lietuvos mažmeninėje rinkoje parduodamo alaus, o sidras – net 79 % Lietuvos mažmeninėje rinkoje parduodamo sidro. Per pastaruosius penkerius metus šie pardavimai išaugo 40 %. 2011 m. alus, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija sudaro daugiau kaip 7,5 procento, sudarė 26,1 % viso Lietuvos rinkoje parduodamo alaus. Dėl mažesnės plastikinių butelių kainos 2 – 2,5 l talpos plastikiniuose buteliuose išpilstytas alus, sidras yra pigesni, negu išpilstyti mažesniuose stikliniuose buteliuose arba skardinėse. Be to, įvedus ribojimus, orientuotus į alų, sidrą, alkoholinius kokteilius, alaus mišinius su nealkoholiniais gėrimais, kai kurie rinkos subjektai bando ,,apeiti“ šiuos ribojimus, tiekiant į rinką kitus fermentuotus gėrimus (fermentuotų gėrimų mišinius, fermentuotų ir nealkoholinių gėrimų mišinius, pvz., sidro ir vyno mišiniai), išpilstytus į didesnę negu 1 litro tarą plastikinę tarą.
Dėl mažesnės plastikinių butelių kainos 2 – 2,5 l talpos plastikiniuose buteliuose išpilstytas alus, sidras yra pigesni, negu išpilstyti mažesniuose stikliniuose buteliuose arba skardinėse. Pvz., skaičiuojant 1 litre esančio etilo alkoholio 1 procento kainą, ji sudaro:
7,5 % stiprumo alaus, išpilstyto į 0,5 litro stiklinį butelį– 0,62 Lt,
7,5 % stiprumo alaus, išpilstyto į skardines – 0,65 Lt,
7,5 % stiprumo alaus, išpilstyto į 2 litrų plastikinį butelį – 0,42 Lt.
Todėl kaip pigiausią alkoholinį gėrimą didelėje plastikinėje pakuotėje išpilstytą stiprų alų daugiausia perka nesaikingai alkoholį vartojantys asmenys, ypač kaimo vietovėse, o sidrą – jaunimas.
Projekto pirminis siūlytojas – Seimo narys Antanas Matulas.
2. Parengto įstatymo projekto tikslas
Įstatymo projekto tikslas – mažinti alkoholio prieinamumą, ir nesaikingą jo vartojimą. Siekiama, jog alkoholis nebūtų lengvai prieinamas asocialiems asmenims. Tačiau yra užtikrinama, kad būtų sudarytos sąlygos mažiesiems aludariams verstis alaus gamybos veikla, gaminant kokybišką produkciją ir suteikti galimybę vartotojams įsigyti alkoholinių gėrimų didesnėje nei 1 litras bei stipresnių nei 7,5 procento stiklinėje, keraminėje, medinėje ar metalinėje taroje. Be to, nebūtų uždrausta gaminti tautinio paveldo alų, kurį gamina daugiausia mažieji aludariai.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai
2013 m. sausio 1 d. įsigaliojo 2011 m. gruodžio 23 d. Lietuvos Respublikos Seimo priimtos Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 2, 3, 18, 22, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo (Žin., 2011, Nr. 165-7859) nuostatos, pagal kurias mažmeninės prekybos ir viešojo maitinimo vietose draudžiama prekiauti alkoholiniais kokteiliais, alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, sidru, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 7,5 procento, o mažmeninės prekybos vietose – ir alkoholiniais kokteiliais, alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais ir sidru, išpilstytais į didesnę negu vieno litro tarą.
4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama, kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje egzistuoja alaus, jo mišinių su nealkoholiniais gėrimais, sidro, stipresnių kaip 7,5 % ir išpilstytų į 2 – 2,5 litro plastikinius butelius nesaikingo vartojimo problema, teikiamu įstatymo projektu numatoma mažmeninės prekybos vietose drausti parduoti, išpilstytus į didesnę negu vieno litro tarą, alaus, fermentuotų gėrimų, alkoholinių kokteilių grupėms priklausančius alkoholinius gėrimus, išskyrus išpilstytus į stiklinę, keraminę, medinę ar metalinę tarą. Taip pat siūloma uždrausti prekiauti alaus, fermentuotų gėrimų, alkoholinių kokteilių grupėms priklausančiais alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 7,5 procento, išskyrus išpilstytus gėrimus į stiklinę, keraminę, medinę ar metalinę tarą. Alkoholio kontrolės įstatymo 8 straipsnyje yra nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje gaminami, į Lietuvos Respubliką importuojami, įvežami ir joje realizuojami alkoholiniai gėrimai pagal žaliavas ir gamybos technologijas skirstomi į grupes, pogrupius ir (ar) kategorijas. Žemės ūkio ministro 2002 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr.329 ,,Dėl alkoholinių gėrimų klasifikavimo“ yra nustatyti alkoholinių gėrimų grupės, pogrupiai ir (ar) kategorijos. Į alaus grupę patenka alus bei alaus kokteiliai; į fermentuotų gėrimų grupę patenka sidras/kriaušių sidras, vaisių vynas, vaisių vyno kokteilis, vaisių vyno gėrimas, midus, kiti fermentuoti gėrimai, fermentuotų gėrimų mišiniai, fermentuotų ir nealkoholinių gėrimų mišiniai; į alkoholinių kokteilių grupę patenka alkoholiniai kokteiliai.
Siūlomos nuostatos sudarys palankesnes sąlygas mažiesiems aludariams verstis alaus gamybos veikla, gaminant kokybišką produkciją ir suteiks galimybę vartotojams įsigyti alkoholinių gėrimų didesnėje nei 1 litras ir/ar stipresnius negu 7,5 procento stiklinėje, keraminėje, medinėje ar metalinėje taroje. Projektų nuostatos nėra taikomos į bet kokios talpos tarą išpilstytiems silpnesniems gėrimams bei stipresniems, bet išpilstytiems į mažą arba stiklinę, metalinę, keraminę ar medinę tarą ir dėl to brangesniems.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta, kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priėmus įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma, taip pat jis neturėtų daryti įtakos kriminogeninei situacijai bei korupcijai.
6. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą
Priėmus įstatymo projektą, kitų teisės aktų keisti nereikės.
7. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 15-344) ir Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo (Žin., 1995, Nr. 41-991) reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekte nėra naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
8. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Teikiamas įstatymo projektas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.
9. Įstatymo projekto poveikis valstybės biudžetui
Įstatymo projektui įgyvendinti valstybės biudžeto lėšų nereikės.
10. Įstatymo projekto rengimo metu gautos specialistų išvados, reikalingi lydimieji aktai ir kiti pagrindimai, paaiškinimai.
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų išvadų nebuvo gauta, lydimųjų aktų rengti nereikia.
11. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymų projektų iniciatoriai
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narys Antanas Matulas.
12. Eurovoc reikšminiai žodžiai
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: „alkoholis“, „alkoholiniai gėrimai“.
Teikia Seimo nariai:
Antanas Matulas
Vida Marija Čigriejienė
Kazimieras Kuzminskas