AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

LIETUVOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO PREAMBULĖS IR 5 STRAIPSNIO PAPILDYMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

 

 

1) projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:

Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas) parengti paskatino siekis užtikrinti istorinės atminties, apimančios tremties ir rezistencijos laikotarpį, sklaidą, išsaugoti laisvės kovotojų atminimą, įamžinant ir išsaugojant su jų veiklą susijusias vietas. 2012 m. vasario 17 d. Ministro Pirmininko potvarkiu Nr. 54 sudaryta darbo grupė išnagrinėjo tremties ir rezistencijos muziejinių objektų ar atkurtų laisvės gynėjų slėptuvių veiklos klausimus. Darbo grupė išskyrė svarbiausias problemas: aiškaus teisės aktuose suformuoto valstybės požiūrio nebuvimas, nepakankamas valstybės finansavimas, dalis Lietuvoje veikiančių tremties ir rezistencijos muziejai neturi juridinio statuso, buvusių ar atkurtų laisvės gynėjų slėptuvių prasta būklė tremties ir rezistencijos muziejinių objektų veikla nėra koordinuojama – nėra konkrečios valstybės institucijos, kuriai būtų priskirta koordinuoti, remti tremties ir rezistencijos muziejų veiklą. Konsultuoti juos dėl rinkinių apskaitos, apsaugos, eksponavimo, veiklos krypties.

 

2) parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Projekto tikslas – užtikrinti istorinės atminties, apimančios tremties ir rezistencijos laikotarpį, sklaidą, išsaugoti laisvės kovotojų atminimą, įamžinant ir išsaugojant su jų veiklą susijusias vietas. Pritarti, kad Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras taptų tremties ir rezistencijos muziejų veiklą koordinuojančia institucija.

 

3) kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:

Tremties ir rezistencijos muziejai, kurie turi juridinį statusą savo veikloje vadovaujasi Muziejų įstatymu. Dauguma muziejų yra įkurti privačia iniciatyva, neturi juridinio statuso ir teisiškai nėra reglamentuojami.

 

4) kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Priėmus įstatymą atsiras tremties ir rezistencijos muziejų veiklą koordinuojanti institucija.   

 

5) galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6) kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Projektas kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

 

 

7) kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Projektas verslo sąlygoms ir plėtrai įtakos neturės.

 

8) įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą:

Priėmus Projektą naujų teisės aktų priimti, galiojančių teisės aktų keisti ar panaikinti nereikės.

 

9) ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

 

10) ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:

Projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos ir Europos Sąjungos teisės aktų nuostatoms.

 

11) jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:

Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

 

12) kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai):

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje veikiantys tremties ir rezistencijos muziejai valstybės finansuojami nepakankamai, numatyti papildomą finansavimą Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centrui, kuris ateityje koordinuos tremties ir rezistencijos muziejų veiklą.

 

13) įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nebuvo gauta.

 

14) įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai:

Projektą parengė Seimo narys Valentinas Stundys.

 

Teikia:

Seimo nariai                                                                  Valentinas Stundys                                                                                                  Liutauras Kazlavickas                                                                                              Arimantas Dumčius