|
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO IR HUMANITARINĖS PAGALBOS ĮSTATYMO
PROJEKTO
2012-12-12 Nr. XIIP – 111
Vilnius
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 1 dalyje, 2 straipsnio 11 dalyje naudojama sąvoka ,,besivystančios šalys“. Tuo tarpu projekto 2 straipsnio 5, 9, 10 dalyse, 3 straipsnio 1 punkte, 4 straipsnio 2 punkte naudojama sąvoka ,,besivystančios valstybės”. Svarstytina, ar naudojamas sąvokas nereikėtų suvienodinti ir apibrėžti sąvokos turinį.
Ta pati pastaba taikytina ir sąvokų „teritorijos“ ir „regionai“ suvienodinimui projekto 2 straipsnio 5 dalyje bei projekto 3 ir 4 straipsniuose.
2. Projekto 3 straipsnio 2 punkte siūloma nustatyti, kad vienas iš Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo politikos tikslų- prisidėti prie demokratijos, saugumo ir stabilumo erdvės, tvaraus vystymosi plėtojimo Vyriausybės nustatytose šalyse. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais Vyriausybė atrinktų tokias šalis. Svarstytina, ar projekte nereikėtų tokius kriterijus įvardinti. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, ji taikytina ir projekto 3 straipsnio 3 punktui.
3. Projekto 4 straipsnio 5 punkte reikėtų nurodyti, kokiai konkrečiai valstybių donorių veiklai papildyti teikiama parama.
4. Manytina, kad valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos paramą galėtų teikti ne iš bet kurių joms skirtų biudžeto asignavimų, o tik joms šiam tikslui skirtų biudžetų lėšų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 7 straipsnio 3 dalies 2 punkto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti. Be to, projekte reikėtų nurodyti maksimalų paramos, kuri galėtų būti suteikta vienam subjektui, dydį arba nustatyti konkrečius kriterijus, kuriais remiantis valstybės (savivaldybės) institucijos ir įstaigos paskirstytų jiems skirtas atitinkamas valstybės (savivaldybių) biudžeto lėšas paramos gavėjams, nes esminiai valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo santykių elementai turėtų būti apibrėžti įstatyme, o ne poįstatyminiais teisės aktais.
Kartu pažymėtina, kad nei teikiamame įstatymo projekto, nei iš su juo susijusiame valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte Nr. XIIP-112 nėra nurodomi subjektai, kuriems valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos turėtų teisę teikti paramą jiems skirtomis biudžeto lėšomis. Pažymėtina, kad įstatymo projekte Nr. XIIP-112 nurodomi subjektai, kuriems parama galėtų būti teikiama tik trumpalaikiu, kilnojamuoju ilgalaikiu ir nekilnojamuoju turtu.
5. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad komisiją sudaro ir jos nuostatus tvirtina Vyriausybė, asmeninę sudėtį – užsienio reikalų ministras. Svarstytina, ar šios nuostatos nereikėtų patikslinti, nes Vyriausybė sudarydama komisiją tvirtintų ir jos asmeninę sudėtį. Tuo tarpu iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokias funkciją komisijos formavime atliktų Užsienio reikalų ministerija, t.y. ar ji atrinktų ir siūlytų Vyriausybei kandidatus į komisijos narius, ar pati tvirtintų komisijos asmeninę sudėtį.
Be to, manytume, kad komisijos funkcijos turėtų būti įtvirtintos įstatyme. Kitu atveju, įstatymų leidėjas įstatyme įtvirtintų komisijos sudarymą nežinodamas, kokias konkrečiai funkcijas tokia komisija vykdytų.
6. Projekto 7 straipsnio 6 dalyje be kita ko siūloma nustatyti, kad užsienio valstybių subjektai taip pat gali dalyvauti vystomojo bendradarbiavimo veikloje, t.y. dalyvauti išsivysčiusių ir besivystančių šalių bendradarbiavime, kai išsivysčiusios šalys remia besivystančias šalis. Pažymėtina, kad užsienio valstybių subjektai priklauso užsienio valstybių jurisdikcijai, todėl abejotina, ar Lietuvos teisė galėtų nustatyti jų teisę dalyvauti vystomojo bendradarbiavimo, kuris pagal projekto 2 straipsnyje pateiktą apibrėžimą apimtų ne tik Lietuvos Respublikos paramą besivystančioms šalims, bet ir kitų išsivysčiusių šalių atitinkamą veiklą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostata tikslintina.
7. Atsižvelgus į tai, kad teikiamu įstatymo projektu be kita ko siūloma reglamentuoti valstybės turto perdavimą privatiems asmenims (humanitarinė pagalba ir pan.), atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą, turi būti atliekas įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas.
Teisės departamento direktorius Andrius Kabišaitis
M. Masteikienė
S. Švedas