AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

1.                Projekto rengimą paskatinusios priežastys

 Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas (toliau-Projektas) teikiamas kaip lydintysis įstatymo projektas Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projektui. Šiuo projektu siekiama pakeisti ir papildyti valstybės ir savivaldybės kilnojamojo ir nekilnojamojo materialiojo turto, skirto vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti, perdavimo tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims tvarką, taip pat siekiama pakeisti valstybės kilnojamojo ir nekilnojamojo materialaus turto, įsigyto vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirto vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms, tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, neatlygintinio perdavimo ar pardavimo tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims tvarką.

 

2.               Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslas – papildyti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymas) 17 straipsnį nauja 7 dalimi, nustatančia, kad valstybės nekilnojamasis turtas ar kilnojamasis materialusis turtas,  skirtas vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti, neatlygintinai perduodamas tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims, priklausomai nuo turto rūšies ir vertės - Vyriausybės ar turto valdytojo sprendimu. Keičiant Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalį, analogiškai siekiama reglamentuoti valstybės nekilnojamojo ar kilnojamojo materialiojo turto, įsigyto vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirto vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms, tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, neatlygintinio perdavimo ar pardavimo tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims tvarką.

Projektu taip pat siekiama teisinio reguliavimo suderinamumo su Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projektu. 

 

3.                    Dabartinis teisinis reglamentavimas

Šiuo metu  Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17

straipsnio 6 dalis nustato, kad valstybės kilnojamasis ir nekilnojamasis materialusis turtas, įsigytas vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirtas vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms, tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, vystomojo bendradarbiavimo projektams arba humanitarinei pagalbai teikti, gali būti neatlygintinai perduodamas ar parduodamas tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims, jei toks neatlygintinas perdavimas ar pardavimas atitinka Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus arba Seimo patvirtintą Nacionalinio saugumo strategiją. Sprendimą dėl šioje dalyje nurodyto turto neatlygintino perdavimo arba pardavimo priima Vyriausybė. Vyriausybės sprendime turi būti nurodyta valstybės institucija ar įstaiga, įgaliota sudaryti turto perdavimo arba pardavimo sandorį, perduodamas arba parduodamas turtas, jo naudojimo sąlygos ir tvarka bei už turto perdavimo kontrolę atsakinga institucija.

4.                    Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir laukiami teigiami rezultatai

Projektu Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnį papildžius nauja 7 dalimi, bus naujai reglamentuota valstybės ar savivaldybės nekilnojamojo turto ir kilnojamojo ilgalaikio materialiojo turto perdavimo tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti tvarka – valstybės nekilnojamasis turtas ar kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, skirtas vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti, kurio likutinė vertė didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, galės būti neatlygintinai perduodamas minėtų subjektų nuosavybėn Vyriausybės sprendimu; o valstybės trumpalaikis materialusis ir kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, skirtas vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, - turto valdytojo sprendimu.

Likutinė neatlygintinai perduodamo turto vertė pasirinkta vienas šimtas tūkstančių atsižvelgiant į pastaraisiais metais nusistovėjusią praktiką, kai Vyriausybės skiriamos humanitarinės pagalbos vertė svyruodavo nuo 50 iki 100 tūkstančių litų. Projektu nustatoma paprastesnė trumpalaikio materialiojo turto neatlygintino perdavimo tvarka, atsižvelgiant į tai, kad tai yra turtas, kuris naudingai eksploatuojamas ne ilgiau negu vienerius metus arba jo vertė yra maža.

Savivaldybės kilnojamasis ir nekilnojamasis materialusis turtas, skirtas vystomojo bendradarbiavimo veiklai ir humanitarinei pagalbai teikti, galės būti neatlygintinai perduodamas tarptautinių organizacijų, kitų valstybių valstybinių ar savivaldybių institucijų, kitų valstybių viešųjų juridinių ar fizinių asmenų nuosavybėn savivaldybės tarybos sprendimu.

            Pakeitus Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalį, valstybės trumpalaikis materialusis ir kilnojamasis ilgalaikis materialusis turtas, kurio likutinė vertė ne didesnė nei vienas šimtas tūkstančių litų, įsigytas vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, atsirandančius dėl Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirtas vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems įsipareigojimams, kolektyvinės gynybos operacijoms, karinėms operacijoms, tarptautinėms karinėms pratyboms ar karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, galės būti neatlygintinai perduotas ar parduotas tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims turto valdytojo sprendimu. Šiuo pakeitimu siekiama teisinio suderinamumo, nustatant analogišką reglamentavimą projektu keičiamoje Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje, bei naujoje 7 dalyje.

            Nauja tvarka bus lankstesnė ir užtikrins operatyvumą perduodant valstybės ar savivaldybės trumpalaikį materialųjį turtą ar kilnojamąjį ilgalaikį materialųjį turtą tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių valstybinėms ar savivaldybių institucijoms, kitų valstybių viešiesiems juridiniams ar fiziniams asmenims vystomojo bendradarbiavimo veiklai vykdyti ir humanitarinei pagalbai teikti.

            Teikiamu įstatymo projektu bus užtikrintas teisinis aiškumas ir suderinamumas su Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto nuostatomis ir tikslais.          

 

5.                    Galimos neigiamos priimto projekto pasekmės

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.                    Galima įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7.                    Galima įtaka verslo sąlygoms, jo plėtrai

Projekto įgyvendinimas tiesioginės įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai neturės.

 

8.                  Inkorporavimas į teisinę sistemą, galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti, panaikinti ar priimti, priėmus teikiamą projektą

            Priėmus įstatymo projektą, galiojančių teisės aktų keisti nereikės.  

 

9.                    Atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimams ir bendrinės lietuvių kalbos normoms, sąvokų ir terminų įvertinimas

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekte nėra naujų sąvokų, todėl jis nebuvo vertinamas Terminų banko įstatymo nustatyta tvarka.

 

10.                Atitiktis Europos Sąjungos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

Projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei.

 

11.                Lydimieji aktai, reikalingi įstatymui įgyvendinti, bei kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Įstatymo projektui lydinčiųjų teisės aktų rengti nereikės. Teikiamas įstatymo projektas yra kito teisės akto – Vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo projekto – lydintysis teisės aktas.

 

12.                Projektui įgyvendinti reikalingos biudžeto lėšos

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų išlaidų nereikės.

 

13.                Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14.                Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymo projektą parengė tarpinstitucinė darbo grupė. Darbo grupę sudarė Ministro Pirmininko tarnybos, Finansų, Krašto apsaugos, Socialinės apsaugos ir darbo, Sveikatos apsaugos, Švietimo ir mokslo, Teisingumo, Užsienio reikalų ministerijų, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos, Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Tarptautinės ir Europos Sąjungos teisės instituto atstovai. Įstatymo projekto rengimą koordinavo Užsienio reikalų ministerijos Vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai departamento (direktorė – Izolda Bričkovskienė, tel. 236 2985) Vystomojo bendradarbiavimo politikos ir planavimo skyriaus pirmoji sekretorė Ilona Petrikienė (tel. 259 2249, el.p. [email protected]).

 

15.                                    Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai

Reikšminiai projekto žodžiai: vystomasis bendradarbiavimas, humanitarinė pagalba, turtas.

 

16.                Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Laikinai einanti krašto apsaugos ministro

pareigas, pavaduojanti laikinai einantį

užsienio reikalų ministro pareigas                                                   Rasa Juknevičienė