LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO
„DĖL SUSITARIMO DĖL TARPTAUTINĖS ORGANIZACIJOS – ANTIKORUPCIJOS AKADEMIJOS – ĮSTEIGIMO“
PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimo priežastys
Lietuvos Respublikos Seimui priėmus įstatymą „Dėl Susitarimo dėl tarptautinės organizacijos – Antikorupcijos akademijos – įsteigimo“ (toliau – įstatymas), Lietuvos Respublika ratifikuos Susitarimą dėl tarptautinės organizacijos – Antikorupcijos akademijos – įsteigimo, priimtą 2010 m. rugsėjo 2 d. Vienoje (Austrija). Konvencija yra ratifikuotina tarptautinė sutartis pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 1 dalies 5 punktą, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 5 punktą.
2. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Teikiamo įstatymo projekto paskirtis – ratifikuoti Susitarimą ir taip įvykdyti Lietuvos Respublikoje būtinas nacionalinės teisės procedūras siekiant Lietuvos Respublikai tapti šios tarptautinės organizacijos nare.
3. Dabartinis teisinis Lietuvos Respublikos įstatymo projekte aptartų klausimų reglamentavimas
Nacionalinėje teisėje įstatymo projekte aptariami klausimai nereglamentuojami.
4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos
Naujų teisinio reglamentavimo nuostatų nenumatoma.
5. Galimos neigiamos pasekmės
Ratifikavus Susitarimą, neigiamų pasekmių nenumatoma, nebent būtų nesinaudojama dalyvavimo Antikorupcijos akademijoje teikiama nauda.
6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Ratifikavus Susitarimą, tiesioginio poveikio kriminogeninei situacijai nenumatoma.
Tikėtina, kad Susitarimo ratifikavimas padės geriau įgyvendinti Lietuvos Respublikos nacionalinėje kovos su korupcija 2011–2014 metų programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. birželio 16 d. nutarimu Nr. XI-1457 (Žin., 2011, Nr. 77-3727), numatytus uždavinius: „Gerinti teisėsaugos institucijų veiklą“, „Didinti antikorupcinio švietimo sklaidą <...>“, „Įdiegti ir įgyvendinti antikorupcinio ugdymo programas“.
7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Ratifikavus Susitarimą, tiesioginio poveikio verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma, tačiau efektyvi kova su korupcija visuomet palankiai veikia investicinę ir verslo aplinką.
8. Inkorporavimas į teisinę sistemą
Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir Tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 5 punktą Susitarimas priskirtinas prie ratifikuotinų Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Taip.
10. Suderinamumas su Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatomis bei Europos Sąjungos teisės aktais
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Įgyvendinimas
Ratifikavus Susitarimą nacionalinės teisės aktų keisti nereikės.
Priėmus įstatymą reikėtų paskirti kompetentingą instituciją, atstovausiančią Lietuvos Respublikai Antikorupcijos akademijos valdymo organuose. Manytina, kad tai galėtų būti Specialiųjų tyrimų tarnyba.
12. Įgyvendinimui reikalingos lėšos
Ratifikavus Susitarimą papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, – dalyvavimas organizacijoje pagrįstas savanoriškais įnašais, tačiau dalyvavimas Antikorupcijos akademijos mokymo programose yra mokamas. Už Antikorupcijos akademijos mokymus mokėtų šiuose mokymuose dalyvausiančios institucijos.
13. Specialistų vertinimai ir išvados
Dėl įstatymo projekto buvo konsultuotasi su visuomene paskelbus įstatymo projektą Teisingumo ministerijos interneto svetainėje ir Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemyje.
Įstatymo projektas buvo teiktas derinti Finansų, Krašto apsaugos, Užsienio reikalų, Vidaus reikalų ministerijoms, Generalinei prokuratūrai, Valstybės saugumo departamentui, Europos teisės departamentui prie Teisingumo ministerijos. Derinimo metu pastabų nebuvo gauta.
14. Įstatymo projekto rengėjas
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Tarptautinės teisės departamentas (direktorius Darius Žilys, tel. 266 2877), tiesioginis rengėjas – direktoriaus pavaduotojas Paulius Griciūnas, tel. 266 2960.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „korupcija“, „tarptautinis susitarimas“, „susitarimo ratifikavimas“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Susitarimą inicijavo Austrijos Respublika, Jungtinių Tautų Narkotikų ir nusikalstamumo biuras (UNODC), Tarptautinė kriminalinės policijos organizacija (INTERPOL) ir Europos kovos su sukčiavimu tarnyba (OLAF). Antikorupcijos akademijos įsteigimas buvo palankiai įvertintas Jungtinių Tautų Konvencijos prieš korupciją šalių konferencijos trečiosios sesijos, vykusios 2009 m. lapkričio 9–13 d. Dohoje, rezoliucijose Nr. 3/2 ir Nr. 3/4, taip pat Jungtinių Tautų Generalinės asamblėjos 2009 m. gruodžio 24 d. rezoliucijoje Nr. 64/237.
Susitarimas buvo atviras pasirašyti nuo 2010 m. rugsėjo 2 d. iki 2010 m. gruodžio 31 d. (Susitarimo 18 straipsnio 1 dalis), tačiau jis lieka atviras prisijungti valstybėms, esančioms Jungtinių Tautų narėmis, ir tarptautinėms organizacijoms (Susitarimo 18 straipsnio 2 dalis).Tarptautinės teisės prasme Susitarimas įsigaliojo 2011 m. kovo 8 d. (pagal Susitarimo 18 straipsnio 3 dalį). 2012 m. rugsėjo 4 d. duomenimis, Susitarimą pasirašė 51 valstybė ir 2 tarptautinės organizacijos, Susitarimo šalys yra 33 valstybės ir tarptautinės organizacijos.
Lietuvos Respublika yra Jungtinių Tautų konvencijos prieš korupciją narė nuo 2006 m. gruodžio 21 d.