AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2012 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO 1, 2, 4, 13 straipsnių ir 1, 3, 4, 10 priedėlių pakeitimo įstatymo PROJEKTO, PATOBULINTO PAGAL lietuvos respublikos seimo biudžeto ir finansų komiteto, kitų seimo komitetų, seimo narių ir valstybės institucijų pasiūlymuS
1. Projekto tikslas ir uždaviniai
Patikslinti Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą.
2. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu
Lietuvos Respublikos Seimas apsvarstė 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 13 straipsnių ir 1, 3, 4, 10 priedėlių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – įstatymo projektas) ir pasiūlė Lietuvos Respublikos Vyriausybei jį patobulinti.
Lietuvos Respublikos Seimo (toliau – Seimas) Biudžeto ir finansų komitetas, apsvarstęs Seimo komitetų, Seimo narių ir Lietuvos savivaldybių asociacijos pasiūlymus, pasiūlė Vyriausybei apsvarstyti Seimo nario J. Razmos ir Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto pasiūlymus pakeisti 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nuo 2012 m. rugsėjo 1 d. nepanaudotos specialiosios dotacijos mokinio krepšeliui naudojimo ir atsižvelgiant į argumentuotą lėšų poreikį apsvarstyti ir įvertinti Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus – dalį (7 162 tūkst. Lt) dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nuo 2012 m. rugsėjo 1 d. nepanaudotos specialiosios dotacijos mokinio krepšeliui skirti pedagogų išeitinėms kompensacijos išmokėti; švietimo (ir kitų) įstaigų darbuotojų padidintai nuo 2012 m. rugpjūčio 1 d. 50 Lt (nuo 800 Lt iki 850 Lt) minimaliai algai išmokėti (įskaitant valstybinio socialinio draudimo įmoką); įspėjamosios mirksinčios oranžinės šviesos signalų ant 776 transporto priemonių įrengimui (įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 29 d. nutarimo Nr. 224 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. 1950 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ 8 punktą); kitoms būtinoms savivaldybių švietimo reikmėms finansuoti (teisės aktais numatytų priedų dėl įgytos aukštesnės kvalifikacijos, sąsiuvinių taisymo mokėjimui ir pan.) ir apsvarstyti Seimo nario A. Meliano pasiūlymą skirti Vidaus reikalų ministerijai papildomus 2 700 tūkst. Lt esamai skolai dėl Vidaus reikalų skaitmeninės mobiliojo radijo ryšio sistemos funkcionalumo palaikymo.
Vyriausybė išnagrinėjo visus gautus Seimo komitetų ir Seimo narių pasiūlymus ir patobulino įstatymo projektą.
Patobulintame įstatymo projekte 2012 m. valstybės biudžeto pajamos sudaro 25 147 mln. litų, asignavimai išlaidoms ir turtui įsigyti – 25 797 mln. litų (asignavimai viršija pajamas 650 mln. litų).
Atsižvelgus į Seimo Švietimo, mokslo, ir kultūros komiteto ir Seimo nario J. Razmos pasiūlymus, patobulintame įstatymo projekte siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį bei joje nustatyti, kad nepanaudota specialiosios tikslinės dotacijos dalis mokinio krepšeliui dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nuo 2012 m. rugsėjo 1 d. ketvirtąjį ketvirtį, išskyrus išmokėtas sumas mokytojų išeitinėms kompensacijoms, grąžinama į valstybės biudžetą. Dėl to sutaupytos lėšos mokinio krepšeliui finansuoti dėl sumažėjusio vaikų skaičiaus nuo š. m rugsėjo 1 d., kurios numatytos Švietimo ir mokslo ministerijos asignavimuose, patobulintame įstatymo projekte sudarys ne 22,1 mln. litų, o 17,5 mln. litų. Savivaldybės, kurios iki 2012 metų lapkričio 1 d. įvykdė pajamų planą (imant 1/12 prognozuojamos metinės pajamų sumos) daugiau kaip 5 proc., išeitines kompensacijas pedagogams mokės iš savo biudžeto lėšų. Pažymėtina, kad išeitinėms kompensacijoms reikalinga suma sudaro iki 10 proc. šių metų lapkričio 1 d. gautų viršplaninių pajamų (net įvertinus kreditinius įsiskolinimus), todėl šios savivaldybės galės atsiskaityti su mokytojais. Minėtą papildomų lėšų poreikį patobulintame įstatymo projekte siūloma padengti beveik 6 mln. litų sumažinus numatytus asignavimus kitoms Finansų ministerijos programoms, iš kurių 2,8 mln. litų sudaro Vyriausybės rezervo lėšos, kurių iki šių metų pabaigos planuojama nepanaudoti.
Atitinkamai patikslinti su šiais pakeitimais susiję patobulinto įstatymo projekto straipsniai ir priedėliai.
3. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, iš naujo sureguliuotų klausimų teisinės savybės
Teisinio reguliavimo nuostatos, išdėstytos įstatymo projekte, nekeičia šiuo metu galiojančių biudžeto tvirtinimo nuostatų.
4. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad jų būtų išvengta
Neigiamų pasekmių, priėmus šį įstatymo projektą, nenumatoma.
5. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priėmus įstatymo projektą, įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.
6. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priėmus įstatymo projektą, įtakos verslui ir jo plėtrai nenumatoma.
7. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus projektą
Keičiamas 2011 m. gruodžio 20 d. Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas Nr. XI-1823.
8. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai atitinka Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatytus reikalavimus.
9. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.
10. Įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai
Priėmus įstatymo projektą, reikės patikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 15 d. nutarimą Nr. 196 „Dėl 2012 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto patvirtintų asignavimų paskirstymo pagal programas“.
11. Projekto autoriai
Įstatymo projektą parengė Finansų ministerija.
12. Reikšminiai žodžiai
Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai: biudžetas.
L. e. finansų ministro pareigas Ingrida Šimonytė