LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
.švietimo, mokslo ir kultūros komitetas
DĖL 2012 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO 1, 2, 13 STRAIPSNIŲ IR 1, 3, 4, 10 PRIEDĖLIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-4987)
2012 m. lapkričio 12 d. Nr. 106-P- 42
Vilnius
Kiti posėdžio dalyviai: Respublikos prezidento kanceliarijos vyriausioji patarėja Virginija Būdienė, švietimo ir mokslo viceministras Vaidas Bacys, Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo ekonomikos skyriaus vedėja Kristina Markelienė, Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja V. Žagūnienė, Kultūros ministerijos Finansų ir turto valdymo skyriaus vedėja Veronika Virganavičiūtė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas Jonas Mickus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2012-11-07 |
|
|
|
Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, pastabų neturime.
|
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||||||||||||||||||||||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||||||||||||||||||||||
|
Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas R. Malinauskas 2012-11-08 |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija (toliau – LSA) iš dalies nepritaria Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 13 straipsnių ir 1, 3, 4, 10 priedėlių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4987 (toliau – įstatymo projektas). LSA nepritaria įstatymo projekte išdėstytam siūlymui 2012 metais nepanaudotų dėl nuo š. m. rugsėjo 1 d. sumažėjusio vaikų skaičiaus mokinio krepšelio specialiųjų tikslinių dotacijų 22,096 mln. Lt dalį paimti iš savivaldybių ir atiduoti valstybės valdymo institucijų kreditiniams įsiskolinimams sumokėti ir kitiems poreikiams finansuoti, kurie niekaip nėra susiję su ugdymo procesu. LSA prašo pakeisti įstatymo projektą taip: 1. Išdėstyti 2 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimą taip (pateikiame lyginamąjį variantą): „2 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimas 2
straipsnio 1 dalies 2 punkte vietoj skaičiaus „3 208 387“ įrašyti
skaičių „ „2) valstybės biudžeto specialiąsias tikslines dotacijas savivaldybių
biudžetams – 2. Papildyti įstatymo projektą tokiu straipsniu: „4 straipsnio 2 dalies pakeitimas Nustatyti, kad vykdant savivaldybių biudžetus nepanaudotos specialiosios tikslinės dotacijos mokinio krepšeliui finansuoti, įvykdžius ugdymo planą, gali būti ketvirtame ketvirtyje naudojamos tik švietimo reikmėms finansuoti, pirmiausia - įsiskolinimams dengti.
3. Įstatymo projekte išdėstytuose įstatymo 4 priedėlio pakeitimuose Švietimo ir mokslo ministerijos eilutėje numatytas savivaldybių biudžetams specialiąsias tikslines dotacijas mokinio krepšeliui finansuoti nemažinti 22 096 tūkst. litų, įstatymo 4 priedėlio eilutėje „IŠ VISO:“ vietoj skaičiaus „3 099 829“ įrašyti skaičių „3 233 895“ ir įstatymo 4 priedėlio pakeitimą išdėstyti taip (pateikiame lyginamąjį variantą): Įstatymo 4 priedėlio pakeitimas 28. Įstatymo 4 priedėlio eilutėje „Socialinės apsaugos ir darbo ministerija“ vietoj skaičiaus „884 640“ įrašyti skaičių „1 014 608“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
29. Įstatymo 4 priedėlio Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos eilutėje „socialinėms išmokoms ir kompensacijoms skaičiuoti ir mokėti“ vietoj skaičiaus „656 415“ įrašyti skaičių „786 383“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
30. Įstatymo 4 priedėlio Susisiekimo ministerijos eilutėje „Valstybės investicijų 2012–2014 metų programoje numatytoms kapitalo investicijoms finansuoti“ vietoj skaičiaus „5 162“ įrašyti skaičių „9 260“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
33. Įstatymo 4 priedėlio eilutėje „IŠ VISO:“ vietoj skaičiaus „3 099 829“ įrašyti skaičių „3 233 895“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
Norime pažymėti, jog mokinio krepšelį ketinama sumažinti savivaldybėms remiantis 2012 m. rugsėjo 1 d. duomenimis, visiškai neįvertinus ir neišanalizavus savivaldybių mokyklų ugdymo planų vykdymo iki metų pabaigos, o aritmetiškai vertinant tik sutartinį mokinių skaičiaus mažėjimą, nesudarant galimybių savivaldybėms mokinio krepšelio lėšas panaudoti kitoms švietimo reikmėms, kurios tiesiogiai yra susijusios su ugdymo proceso užtikrinimu. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 28 d. nutarimu Nr. 1542 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimo Nr. 785 „Dėl mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo“ buvo nustatyta, kad nuo 2012 m. sausio 1 d. iki 2012 m. gruodžio 31 d. savivaldybėms 0,91915 procento, arba 19 mln. Lt sumažinama mokinio krepšelio perskirstomos dotacijos dalis. Šias lėšas, kaip ir ankstesniais metais, savivaldybės būtų galėjusios panaudoti mokinio krepšelio metodikos netolygumams išlyginti bei atleistų iš darbo dėl savivaldybių vykdomos mokyklų tinklo pertvarkos pedagogų išeitinėms kompensacijoms išmokėti. Savivaldybėms 2012 metams trūksta 7,162 mln. Lt atleistų iš darbo dėl savivaldybių vykdomos mokyklų tinklo pertvarkos pedagogų išeitinėms kompensacijoms išmokėti. Savivaldybės 2012 metais negavo lėšų švietimo (ir kitų) įstaigų darbuotojų padidintai nuo 2012 m. rugpjūčio 1 d. 50 Lt (nuo 800 Lt iki 850 Lt) minimaliai algai išmokėti (įskaitant valstybinio socialinio draudimo įmoką). Vien Kauno m. savivaldybei 2012 metais trūksta daugiau nei 1 mln. Lt švietimo įstaigų darbuotojų padidintai minimaliai algai išmokėti (įskaitant mokytojų padėjėjus, kuriems darbo užmokestis yra mokamas iš mokinio krepšelio lėšų). Savivaldybių biudžetams tenka daug kartų didesni, nei valstybės valdymo institucijoms, pradelsti kreditiniai įsiskolinimai. Savivaldybių pradelsti kreditiniai įsiskolinimai per 2012 m. II ketvirtį padidėjo 42,9916 mln. Lt, arba 9,7 procento, ir išaugo iki 487,66 mln. Lt. 2012 metų rugsėjo 30 dieną tik švietimo įstaigų pradelsti kreditiniai įsiskolinimai už šildymą, elektrą ir t. t. Kauno m. savivaldybėje sudarė 10 mln. Lt, Panevėžio m. savivaldybėje – 14,6 mln. Lt, Šiaulių m. savivaldybėje – 10,2781 mln. Lt, Vilniaus m. savivaldybėje – 37 mln. Lt. LSA ne kartą prašė leisti savivaldybėms mokinio krepšelio lėšas naudoti ir kitoms būtinoms švietimo reikmėms finansuoti, pirmiausia - įsiskolinimams dengti. Todėl ir dabar prašo netaikyti 2012 metais ir nuo 2013 metų tokios nuostatos, kuria būtų numatyta prievolė savivaldybėms ketvirtajame ketvirtyje grąžinti į valstybės biudžetą nepanaudotą specialiąją tikslinę dotaciją mokinio krepšeliui dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nuo rugsėjo 1 d. Mokinio krepšelio lėšų išėmimas dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus, turės labai skaudžių pasekmių visam ugdymo procesui, nes ugdymo planas dar neįvykdytas. Iš mokyklos atėmus mokinio krepšelio lėšas, mokyklų administracijos bus priverstos mažinti (ar net nustatytu laiku neišmokėti) pedagogams atlyginimus, o tai prieštarauja teisės aktams bei pažeidžiami pedagoginių darbuotojų teisėti lūkesčiai – jiems turi būti užtikrinamas toks pats, jo kvalifikaciją ir stažą atitinkantis atlyginimas. Dėl sumažintų mokinio krepšelių lėšų 2012 m. daugumoje mokyklų iki minimumo sumažėjo mokytojų atlyginimai, nebemokami teisės aktais numatyti priedai dėl įgytos aukštesnės kvalifikacijos, sąsiuvinių taisymo ir kt. Vienam ar keliems mokiniams išėjus iš klasės (-ių), mokykloje klasių komplektų skaičius proporcingai nesumažėja, o savivaldybė atsiskaito su kitomis savivaldybėmis už visus metus dėl mokinių, perėjusių į kito subjekto finansuojamas mokyklas. Jeigu sumažėjus mokinių skaičiui, reikia ir mažiau mokytojų, pastarieji yra atleidžiami ir savivaldybė privalo jiems išmokėti išeitines išmokas iš mokinio krepšelio lėšų. Be to, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 29 d. nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. 1950 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ 8 punktu savivaldybės įpareigotos nuo 2012 m. lapkričio 1 d. įrengti įspėjamosios mirksinčios oranžinės šviesos signalus ant 776 transporto priemonių: savivaldybių nusipirktų 204 mokyklinių autobusų ir centralizuotai nupirktų mokykloms 572 geltonųjų autobusų. Įspėjamosios mirksinčios oranžinės šviesos signalams įrengti ant mokyklinių autobusų savivaldybėms 2012 m. nebuvo skirta 1 mln. Lt. Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, LSA prašo nemažinti 22,096 mln. Lt savivaldybėms 2012 metams skirtų mokinio krepšelio lėšų.
|
Iš dalies pritarti |
Žiūrėti Komiteto pasiūlymus |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 13 straipsnių ir 1, 3, 4, 10 priedėlių pakeitimo įstatymo projektui XIP-4987. Teikti pasiūlymus Įstatymo projektui tobulinti ir siūlyti pagrindiniam Komitetui pritarti Švietimo, mokslo ir kultūros komiteto išvadai.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||||||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||||||||||||
|
Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas |
|
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte XIP-4987 2012 metais dėl sumažėjusio mokinių skaičiaus nepanaudotų mokinio krepšelio specialiųjų tikslinių dotacijų 22096 tūkst. Lt siūloma paimti iš savivaldybių ir atiduoti valstybės valdymo institucijų kreditiniams įsiskolinimams sumokėti ir kitiems, ne ugdymo poreikiams finansuoti. Tačiau mažėjant mokinių skaičiui, klasių komplektų ir, pamokų skaičius, už kurį mokytojams mokamas atlyginimas, nemažėja atitinkamai. Be to, atleidžiamiems pedagogams būtina mokėti kompensacijas. Pasiūlymas: 1. Papildyti 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 1, 2, 13 straipsnių ir 1, 3, 4, 10 priedėlių pakeitimo įstatymą tokiu straipsniu: „4 straipsnio 2 dalies pakeitimas Nustatyti, kad vykdant savivaldybių biudžetus nepanaudotos specialiosios tikslinės dotacijos mokinio krepšeliui finansuoti, įvykdžius ugdymo planą, gali būti ketvirtame ketvirtyje naudojamos tik Švietimo reikmėms finansuoti, pirmiausia - įsiskolinimams dengti.
2. Įstatymo priedėlio pakeitimo 11 dalį išdėstyti taip: 1. Įstatymo 1 priedėlio eilutėje „Švietimo ir mokslo ministerija“ vietoj skaičių „3 553 118“ ir „3 521 365“ įrašyti atitinkamai skaičius „3 535 022“ ir „3 503 269“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
|
Pritarti |
|
||||||||||
|
|
|
|
|
3. Įstatymo 4 priedėlio Švietimo ir mokslo ministerijos eilutėje „mokinio krepšeliui finansuoti“ vietoj skaičiaus „2 018 592“ įrašyti skaičių „2 003 658“ ir šią eilutę išdėstyti taip:
Lėšų šaltinis: Nepanaudotos Europos Sąjungos paramos kofinansavimo lėšos ir nepanaudotos VIP lėšos.
|
|
|
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Valentinas Stundys
Komiteto pirmininkas ________________________________________Valentinas Stundys