LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 172, 173, 174, 175 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  

(XIP-4951)

2012 m. lapkričio 7 d.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas, komiteto nariai: Konstantas Ramelis, Paulius Saudargas, Česlovas Vytautas Stankevičius, Vidmantas Žiemelis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Virginijus Kanapinskas, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė. Komiteto biuro padėjėjos: Indrė Urbanavičiūtė, Vilma Jakštienė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidentės atstovė Rūta Kaziliūnaitė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas Zenonas Vaigauskas, narys- Jonas Udrys.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

 

 

*

Projektas yra alternatyvus projektui XIP-4930.

 

Pritarti

 Seimo statuto 137 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatyta: 3. Jeigu yra gauti keli alternatyvūs to paties įstatymo projektai, Seimo komitete ir svarstymo Seimo posėdyje metu jie nagrinėjami kartu ir pasirenkamas vienas iš jų.

4. Jeigu yra gauti keli to paties įstatymo tų pačių arba skirtingų straipsnių pakeitimo ar papildymo įstatymų projektai, jie Seimo posėdyje pateikiami ir nagrinėjami kartu, o Seimo paskirtas pagrindinis komitetas gali juos sujungti ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą projektą.“

           Įstatymo projektu XIP-4930 keičiamas BK 172 straipsnis- Trukdymas pasinaudoti rinkimų ar referendumo teise. Šiuos projektus pagal minėtas Seimo statuto nuostatas reikėtų svarstyti kartu,  tačiau minėtas projektas dar nepateiktas Seimo plenariniame posėdyje.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Nors projekto aiškinamajame rašte ir teigiama, kad įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės, vis dėlto manytina, kad, numačius naujus kvalifikuojančius požymius, padidinus laisvės atėmimo bausmės maksimumą bei numačius ir juridinio asmens baudžiamąją atsakomybę, papildomų valstybės biudžeto lėšų reikės. Todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalies 12 punkto, 138 straipsnio 3 dalies ir 145 straipsnio 1 dalies nuostatas.

Pritarti

Pagal Seimo statuto 145 straipsnio 1 dalį,  „1. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikės lėšų, susijusių su valstybės biudžeto koregavimu, toliau svarstant projektą turi būti pateikti projekto iniciatorių pasiūlymai bei Biudžeto ir finansų komiteto ir Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių, taip pat turi būti pateiktas ir svarstomas valstybės biudžeto įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.“

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

 

 

*

2.    Projekto lyginamojo varianto tekste neturėtų būti pasvirusio teksto.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

1

1

 

3.    Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 172 straipsnyje numatyta atsakomybė asmeniui už trukdymą realizuoti teisę rinkti, būti išrinktam arba dalyvauti referendume, tačiau projekto 1 straipsniu BK 172 straipsnio 1 dalį siūloma papildyti tik vienu nauju alternatyviu požymiu ­– trukdymo asmeniui realizuoti savo teisę rinkti organizavimu.

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

1, 2, 3, 4

 

 

4.    Svarstytina, ar projekto 4 straipsnyje siūlomos BK 175 straipsnio 1 dalies sankcijos ribos (numatant visų rūšių lengvesnes bausmes ir laisvės atėmimą iki šešerių metų) nėra per plačios ir atitinka projekto siekiamus uždavinius.

Pritarti

Įregistruotame alternatyviame įstatymo projekte XIP-4930 numatomos švelnesnės bausmės:

baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki trejų penkerių metų.“ ir tai labiau sistemiškai derėtų su bausmėmis už kitas, manytina, sunkesnes nusikalstamas veikas

(sunkus sveikatos sutrikdymas labai susijaudinus - iki 4 metų laisvės atėmimo, neatsargus gyvybės atėmimas – numatyta laisvės atėmimas iki ketverių metų ir kt.), už kurias numatyta mažesnė laisvės atėmimo bausmė.

        Be to, pagal Baudžiamojo kodekso 11 straipsnį, kuriame įvardyta nusikaltimai pagal jų sunkumą,  apysunkiu nusikaltimu laikoma už kurį didžiausia bausmė viršija trejus metus laisvės atėmimo, bet neviršija šešerių metų laisvės atėmimo, todėl sumažinus sankciją iki 4 ar 5 metų, nusikaltimas bus laikomas apysunkiu.

              Komiteto siūlymu keičiamų BK 172, 173, 174, 175 straipsnių 2 dalyse sankcijų  viršutinė laisvės atėmimo ribą nustatoma iki penkerių metų laisvės atėmimo, kaip siūlo alternatyvaus XIP-4930 projekto autoriai, kadangi  sumažinus laisvės atėmimo ribą iki penkerių metų, nusikaltimas taip pat laikomas apysunkiu. Atkreiptinas dėmesys, kad ir tuomet  galės būti taikomos BPK 154 straipsnio numatytos priemonės, o Kriminalinės žvalgybos įstatyme,

 įvardijus konkrečius apysunkių nusikaltimų straipsnius,  numatytos priemonės.

        Komiteto siūlymu  BK keičiamų straipsnių 2 dalyse (kuriose nebuvo numatytos baudos) numatyta alternatyvi bausmė –bauda (BK 47 str. už tyčinius apysunkius nusikaltimus numatytas baudos dydis iki 1000 MGL).

         Komitetui pritarus   Vyriausiosios rinkimų komisijos atstovų siūlymui,  iš keičiamų BK 172, 173, 174 ir 175 straipsnių išbraukiama perteklinė nuostata „arba tai turėjo reikšmingos įtakos rinkimų ar referendumo rezultatams“, nes rinkimų ar referendumo rezultatai panaikinami tik tuomet, jei padaryta veika turėjo įtakos rezultatams. Taigi, viena nuostata susijusi su kita, o ne kaip savarankiška ar  atskira, todėl yra perteklinė.

      Siūlymams pritarta bendru sutarimu.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2012-10-30

 

 

 

5. Kadangi BK paskutinį kartą buvo pakeistas 2012 m. spalio 2 d. įstatymu Nr. XI-2241, atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalies nuostatą.

Atsižvelgti

Tačiau projektas pateiktas Seimo plenariniame posėdyje ir pasiekęs svarstymo Komitete stadiją. Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalies nuostatos skirtos įstatymo projekto pateikimui Seimo plenariniame posėdyje.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui XIP-4951(2) ir komiteto išvadoms.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA:

Komiteto patobulintas įstatymo projektas-2 ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                Stasys Šedbaras