AIŠKINAMASIS RAŠTAS

Dėl Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo lydinčiųjų įstatymų projektų

 

1.      Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jų siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 117 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 52 ir 59 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo 8 ir 47 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo 3 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos cheminių medžiagų ir preparatų įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 7 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos parlamentą įstatymo 11, 44, 89, 93 ir 94 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 57 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos gyventojų turto ir pajamų deklaravimo įstatymo 10 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos įmonių restruktūrizavimo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo 4, 8, 10 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 26 ir 84 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos lito patikimumo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos lobistinės veiklos įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo 32 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymo 36 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo 11 ir 38 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo 4 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos referendumo įstatymo 23, 73 ir 78 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 9, 10, 45 ir 93 straipsnių  pakeitimo ir papildymo įstatymo, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 19 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 23 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 59 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos tarnybos Lietuvos Respublikos muitinėje statuto patvirtinimo ir įgyvendinimo įstatymo 11 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių įstatymo 4 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 39 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 11, 18 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos vaikų išlaikymo fondo įstatymo 14 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos įsakomųjų ir paprastųjų vekselių įstatymo 83 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo 31, 47 ir 50 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 43 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybinės lietuvių kalbos komisijos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento įstatymo 61 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai (toliau – įstatymų projektai) parengti 2012 m. rugsėjo 18 d. Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) priėmus Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymą, kurio 28 straipsnio 1 dalyje pavesta Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti Seimui įstatymų, kuriuos būtina pakeisti priėmus minėtąjį įstatymą, projektus. Vykdant šį pavedimą, parengti ir Seimui teikiami 44 įstatymų projektai, kuriuose siūloma atitinkamų įstatymų nuostatas suderinti su Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatomis.

 

2.      Įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai

Įstatymų projektų tikslas – užtikrinti teisinio reguliavimo nuoseklumą, reglamentuoti su teisės aktų ir informacijos skelbimu susijusius klausimus, tapusius aktualiais, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme numačius, kad nuo 2013 m. kovo 1 d. teisės aktai ir informacija skelbiama nebe leidinyje „Valstybės žinios“, šio leidinio priede „Informaciniai pranešimai“, o Teisės aktų registre, internete.

 

3.      Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymų projektuose aptarti klausimai

Įstatymuose, kuriuos siūloma keisti teikiamais įstatymų projektais, numatytas tam tikrų teisės aktų skelbimas „Valstybės žiniose“, tam tikros informacijos skelbimas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“. Be to, šiuo metu galiojančiuose įstatymuose nėra numatytas Konstitucinio Teismo nutarimų ir sprendimų dėl Konstitucinio Teismo nutarimų išaiškinimo, Konstitucinio Teismo pirmininko pranešimų dėl ginčijamo akto galiojimo sustabdymo ir dėl sustabdyto akto galiojimo atnaujinimo skelbimas Teisės aktų registre.

 

4.  Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Teikiamuose įstatymų projektuose siūloma nustatyti, kad atitinkamuose įstatymuose nurodyti teisės aktai, informacija skelbiama Teisės aktų registre, internete. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 19, 20 punktus, taip pat siūloma Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatyme įtvirtinti Konstitucinio Teismo nutarimų ir sprendimų dėl Konstitucinio Teismo nutarimų išaiškinimo, Konstitucinio Teismo pirmininko pranešimų dėl ginčijamo akto galiojimo sustabdymo ir dėl sustabdyto akto galiojimo atnaujinimo  skelbimą Teisės aktų registre.

                     

5.  Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų priimtų įstatymų pasekmių nenumatoma. 
 

6.  Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai ir korupcijai nenumatoma. 
 

7.  Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų įtaka verslo sąlygoms ar verslo plėtrai nenumatoma.
 

8.  Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamus projektus

Įstatymų projektai užtikrina Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo inkorporavimą į teisinę sistemą.  
 

9.  Ar įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų,  atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai nenustatomi, todėl nebuvo vertinami Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
 

10.  Ar įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, Europos Sąjungos teisei. 
 

11.  Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

            Įstatymams įgyvendinti lydimųjų teisės aktų rengti nereikės.
 

12.  Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymų įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Įstatymų nuostatų įgyvendinimas įtakos biudžeto lėšų naudojimui neturės. 
 

13.  Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų nebuvo gauta.
 

14.  Įstatymų projektų autorius ar autorių grupė, įstatymų projektų iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymų projektus parengė Teisingumo ministerija.
  

15.  Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

Reikšminis įstatymų projektų žodis, kuris reikalingas įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „teisėkūra“.

 

16.     Kiti iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra

 

 

Teikia:

 

Seimo narys                                                                                                              Stasys Šedbaras