LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO 33 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (XIP-4542)
2012 m. rugsėjo 26 d. Nr. 113-P-32
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (vardas, pavardė, institucija): Komiteto posėdyje dalyvavo: Vytautas Kurpuvesas, Komiteto pirmininkas; nariai: Danutė Bekintienė, Evaldas Jurkevičius, Algis Kazulėnas, Albinas Mitrulevičius, Liudvikas Sabutis, Leonard Talmont.
Kviestieji asmenys: Paulius Skardžius, Vidaus reikalų ministerijos departamento direktorius; Dovilė Kapačinskaitė, Energetikos ministerijos atstovė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-06-20) |
|
|
|
Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančio Šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą šilumos tiekėjas neturi teisės reikalauti, kad daugiabučių namų, kurie neatitinka privalomųjų reikalavimų, butų ir kitų patalpų savininkai mokėtų už suvartotos šilumos kiekį, viršijantį maksimalias šilumos suvartojimo normas. Maksimalios šilumos suvartojimo normos netaikomos tuo atveju, jeigu savivaldybės institucija įpareigoja tokio daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkus per nustatytą terminą rekonstruoti namo šildymo ir (ar) karšto vandens sistemą pagal privalomuosius reikalavimus, o savininkai per nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis kaip 18 mėnesių, tokio įpareigojimo neįvykdo. Pažymėtina, kad projektu keičiamo įstatymo 33 straipsnio nuostatos, jog šilumos tiekėjas neturi teisės reikalauti, kad daugiabučių namų, kurie neatitinka privalomųjų reikalavimų, butų ir kitų patalpų savininkai mokėtų už suvartotos šilumos kiekį, viršijantį maksimalias šilumos suvartojimo normas, siūloma atsisakyti. Taigi daugiabučių namų, kurie neatitiktų energijos vartojimo efektyvumo reikalavimų, butų ir kitų patalpų savininkai privalėtų mokėti už visą suvartotą energiją nepriklausomai nuo to, ar jiems savivaldybės vykdomoji institucija būtų pateikusi įpareigojimą. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitiktų vartotojų interesus, tuo labiau, kad savivaldybėms būtų suteikiama teisė nustatyti ir griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo normas. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomų keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalies pakeitimų nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę nustatyti, ar namas vartoja energiją efektyviai ir atitinka (neatitinka) privalomuosius energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus. Svarstytina, ar projekte tokį subjektą nereikėtų įvardinti. |
Pritarti |
|
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2012-06-20) |
|
|
|
2. Keičiamo įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje pateikiama nuoroda į savivaldybių energijos vartojimo efektyvumo didinimo programas. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamas Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo” projektas Nr. XIP-4543, kuriuo siūloma pavesti Vyriausybei iki 2013 m. kovo 31 d. parengti Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Pažymėtina, kad savivaldybių energijos vartojimo efektyvumo didinimo programų rengimo tvarką yra siūloma nustatyti Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos IV skyriuje. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad vertinamo projekto nuostatų įsigaliojimo terminas turėtų būti derinamas su Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo” projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūlomu nustatyti terminu. |
Pritarti |
|
2. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos (2012-07-10) |
|
|
|
Europos teisės departamentas išnagrinėjęs pateiktus Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą XIP-4542 (toliau – įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo“ projektą XIP-4543 (toliau – projektas XIP-4543), teikia pastabas ir pasiūlymus: Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad įstatymo projektu pakeitus šiuo metu galiojančią LR šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio redakciją savivaldybės galėtų daugiabučio namo šilumos vartotojus įpareigoti LR Vyriausybės nustatyta tvarka rekonstruoti neefektyviai energiją vartojantį pastatą. Pažymėtina, kad toks įpareigojimas susijęs su nuosavybės teisių suvaržymu, todėl toks suvaržymas turėtų būti pagrįstas viešuoju interesu. Be to iš įstatymo projekto nuostatos nėra aišku, kaip minėtas įpareigojimas galėtų paveikti butų savininkus, nes tokio įpareigojimo apimtis būtų nustatyta LR Vyriausybės teisės aktu. Kaip ne kartą yra nurodęs LR Konstitucinis Teismas, nors nuosavybės teisė ir nėra absoliuti, tačiau ji gali būti ribojama tik remiantis įstatymu, o nustatyti ribojimai turi būti proporcingi.[1] Atsižvelgdami į tai, manytume, kad įstatymo projektas galėtų būti laikomas suderinamu su nuosavybės teisės ribojimu tik tokiu atveju, jeigu galima pagrįsti siūlomą numatyti įpareigojimą viešuoju interesu, tokio įpareigojimo nevykdymo pasekmės būtų numatytos įstatyme, o toks ribojimas yra būtinas ir proporcingas, siekiant įgyvendinti viešąjį interesą. Taip pat pažymime, kad pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. birželio 20 d. išvadoje projektui XIP-4543 pateiktoms pastaboms. [1] 2009 m. balandžio 10 d. LR Konstitucinio Teismo nutarimas: „Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs ir tai, kad pagal Konstituciją nuosavybės teisė nėra absoliuti ir tuo atžvilgiu, kad ji gali būti įstatymu ribojama dėl nuosavybės objekto pobūdžio, dėl padarytų teisei priešingų veikų ir (arba) dėl visuomenei būtino ir konstituciškai pagrįsto poreikio; nuosavybės teisės ribojimas nėra negalimas, tačiau visais atvejais turi būti laikomasi šių sąlygų: nuosavybės teisė gali būti ribojama tik remiantis įstatymu; ribojimai turi būti būtini demokratinėje visuomenėje siekiant apsaugoti kitų asmenų teises bei laisves, Konstitucijoje įtvirtintas vertybes ir (arba) konstituciškai svarbius tikslus; turi būti laikomasi proporcingumo principo, pagal kurį įstatymuose numatytos priemonės turi atitikti siekiamus visuomenei būtinus ir konstituciškai pagrįstus tikslus.“ |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija (2012-09-20) |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija susipažinusi su Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIP-4542 apklausė savivaldybes dėl siūlomų pakeitimų. Savivaldybės pritaria nuomonei, kad būtina skatinti efektyvių energiją taupančių priemonių diegimą, kurios padėtų sumažinti šilumos suvartojimą ir tuo pačiu sumažintų gyventų sąskaitas už šilumą. Tačiau susipažinus su Šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimais, savivaldybėms iškilo abejonių dėl praktinio jų įgyvendinimo. Atsižvelgiant į tai, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus: 1. projekto 2 dalyje numatyta, kad savivaldybės, rengdamos energijos vartojimo efektyvumo didinimo programas gali nustatyti griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo normas, jeigu sutaupytos energijos kaštai energijos vartotojams padengs investicijas į energiją taupančias priemones. Savivaldybėms neaiški sutaupytos energijos kaštų panaudojimo investicijoms į energiją taupančias priemones padengti tvarka; 2. savivaldybių nuomone, panaikinus Šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio 3 dalį, neaišku, kokios būtų pasekmės jeigu daugiabučio namo, kuriame buvo viršyta maksimali šilumos suvartojimo norma, butų ir kitų patalpų savininkai nesilaikys savivaldybės institucijos įpareigojimo rekonstruoti neefektyviai energiją vaitojančius pastatus pagal privalomuosius energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus; 3. taip pat norėtume atkreipti dėmesį į tai, kad numatant prievolę savivaldybėms rengti energijos vartojimo efektyvumo didinimo programas turėtų būti numatytos lėšos minėtų programų rengimui ir įgyvendinimui. |
Pritarti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2012-09-05) |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. liepos 4 d. sprendimo Nr. SV-S-1655 6 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Nepritarti Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-4542 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių: 1. Įstatymo projekto 1 straipsnyje siūlomu reguliavimu maksimalios šilumos suvartojimo normos siejamos nebe su pastato šildymo ir karšto vandens sistemų, o su viso pastato atitiktimi privalomiesiems energijos vartojimo efektyvumo reikalavimams. Sistemiškai analizuojant Įstatymo projekte išdėstytą Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259) 33 straipsnį, neaišku, ar maksimalias šilumos suvartojimo normas privaloma taikyti visais atvejais ir kas šiuo atveju privalo kompensuoti išlaidas už suvartotą šilumos kiekį, viršijantį maksimalias šilumos suvartojimo normas, kadangi Įstatymo projektu panaikinamas draudimas šilumos tiekėjui reikalauti, kad tokių namų butų ir kitų patalpų savininkai mokėtų už suvartotą šilumos kiekį, viršijantį maksimalias šilumos suvartojimo normas. 2. Įstatymo projektu keičiamoje Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje nustatyta papildoma maksimalių šilumos suvartojimo normų daugiabučių namų butams ir kitoms patalpoms šildyti nustatymo ir taikymo procedūra, pagal kurią savivaldybėms numatyta teisė rengiant energijos vartojimo efektyvumo didinimo programas papildomai nustatyti ir griežtesnes maksimalias šilumos suvartojimo normas, jeigu sutaupytos energijos sąnaudos energijos vartotojams padengs investicijas į energiją taupančias priemones. Abejojama, kaip šią nuostatą reikėtų įgyvendinti praktiškai, t. y. neaiškus maksimalių šilumos suvartojimo normų nustatymo ir sutaupytų energijos sąnaudų panaudojimo investicijoms į energiją taupančias priemones padengti mechanizmas, taip pat kas kontroliuos, ar šios lėšos naudojamos tikslingai. 3. Naujai dėstomoje Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio 2 dalyje savivaldybei suteikti įgaliojimai įpareigoti daugiabučio namo, kuriame viršyta maksimali šilumos suvartojimo norma, butų savininkus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka rekonstruoti neefektyviai energiją vartojančius pastatus pagal privalomuosius energijos vartojimo efektyvumo reikalavimus, tačiau panaikinta nuostata, kad butų ir kitų patalpų savininkams per nustatytą laiką neįvykdžius šio savivaldybės įpareigojimo, ji įgyja teisę nebetaikyti šiam daugiabučiam namui maksimalių šilumos suvartojimo normų. Panaikinus privalomo įpareigojimo užtikrinimo priemonę, savivaldybės įpareigojimas tampa niekinis ir tokiu atveju reikėtų svarstyti, ar tikslinga nustatyti tokį savivaldybės įpareigojimą, kadangi neaišku, kokios priemonės bus taikomos gyventojams jo neįvykdžius ar įvykdžius jį netinkamai. Taigi nustačius tokį teisinį reguliavimą, kai už savivaldybės nurodymo nevykdymą nenumatoma jokių sankcijų, o šilumos energijos nuostolius, atsirandančius dėl daugiabučio namo energinio neefektyvumo, iš dalies privalo padengti paslaugos teikėjas, daugiabučio namo butų savininkai nebus suinteresuoti prisiimti papildomų finansinių įsipareigojimų ir investuoti į daugiabučio namo atnaujinimą (modernizavimą). |
Pritarti pastaboms |
|
6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą Nr. XIP-4542 atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos, Lietuvos savivaldybių asociacijos pastabas ir Valstybės kontrolės valstybinio audito 2011 m. birželio 28 d. ataskaitoje Nr. VA-P-20-11-7 „Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo 2006 – 2010 metais programos įgyvendinimas“ pateiktas išvadas ir rekomendacijas.
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Danutė Bekintienė.
Komiteto pirmininkas Vytautas Kurpuvesas