LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ TURTO DEKLARAVIMO ĮSTATYMO 2, 3, 6 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIP-4074)

2012 m. rugsėjo 12 d. Nr.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, Komiteto nariai: Česlovas Vytautas Stankevičius, Konstantas Ramelis, Paulius Saudargas, Vytautas Gapšys, Remigijus Žemaitaitis, Vidmantas Žiemelis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Dalia Latvelienė, Loreta Zdanavičienė, Virginijus Kanapinskas, Irma Leonavičiūtė; padėjėja Indrė Urbanavičiūtė.

Kviestieji asmenys: nedalyvavo.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2012-03-05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekte ir projekto lyginamajame variante tikslintini įstatymo priėmimo metai, o oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas pildytinas šiomis nuorodomis: „2005, Nr. 18-577“, „2010, Nr. 25-1178,
Nr. 63-3097, Nr. 125-6377“, „2011, Nr. 153-7208, Nr. 153-7210“.

Pritarti

 

 

 

 

2. Projektas ir projekto lyginamasis variantas parengti negaliojančio Gyventojų turto deklaravimo įstatymo pagrindu. Pažymėtina, jog 2011 m. gruodžio 6 d. Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 5, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu Nr. XI-1785 Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalis buvo papildyta naujais 29 ir 30 punktais, o šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis, 6 straipsnio 3 dalis ir 9 straipsnio 1 dalis buvo pakeistos. Atsižvelgiant į tai, visi projekto straipsniai turėtų būti atitinkamai keičiami.

Pritarti

 

 

 

 

3. Projektu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį dviem naujais punktais ir juose nustatyti, kad turtą deklaruoja „kandidatai į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai“ ir „asmenys, einantys pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariai“. Teikiamas siūlymas diskutuotinas keliais aspektais.

Pirma, Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsniu reguliuojamas informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį pareigas valstybės ar savivaldybės įstaigoje ar įmonėje, pateikimas, o šio straipsnio 6 dalyje nustatyta, jog privaloma pateikti rašytinį prašymą, kad „<...>Specialiųjų tyrimų tarnyba pateiktų informaciją apie asmenį, kurį į pareigas skiria Respublikos Prezidentas, Seimas, Seimo Pirmininkas, Vyriausybė ar Ministras Pirmininkas, taip pat asmenis, kuriuos rengiamasi skirti į viceministrų, ministerijų kanclerių, savivaldybių administracijos

Pritarti

 

 

 

 

direktorių ir jų pavaduotojų, prokurorų, valstybės ir savivaldybių įstaigų vadovų ir jų pavaduotojų, valstybės ar savivaldybių įstaigų padalinių vadovų ir jų pavaduotojų (taikoma struktūriniam padaliniui, nesančiam kitame struktūriniame padalinyje), strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių valstybės įmonių ir akcinių bendrovių bei nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių vadovų ir jų pavaduotojų, valstybės ar savivaldybių įmonių, kuriose valstybei ar savivaldybei priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 50 procentų balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vadovų ir jų pavaduotojų pareigas“. Pažymėtina, jog dauguma iš išvardintų asmenų jau turi prievolę deklaruoti turtą pagal galiojančią Gyventojų turto deklaravimo
2 straipsnio 1 dalį (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 12 punkte nustatyta pareiga deklaruoti turtą prokurorams ir jų šeimos nariams, 17 punkte – Seimo, Seimo Pirmininko, Respublikos Prezidento ar Ministro Pirmininko paskirtiems institucijų ir įstaigų, finansuojamų iš valstybės biudžeto, vadovams bei pareigūnams ir jų šeimos nariams, 19 punkte – akcinių bendrovių, kurių akcininkė yra valstybė ar savivaldybė, vadovams ir jų šeimos nariams, 20 punkte – valstybės ir savivaldybės įmonių vadovams ir jų šeimos nariams, 21 punkte – viešųjų įstaigų, kurių steigėja ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, vadovams ir jų šeimos nariams), todėl projektą siūlytina atitinkamai redaguoti, t. y. keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį papildyti tik tais subjektais, kurie pagal dabar galiojančias keičiamo įstatymo nuostatas neturi pareigos deklaruoti turimo turto (pavyzdžiui, nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių vadovai ir jų pavaduotojai ir jų šeimos nariai).

Antra, Korupcijos prevencijos įstatymo 91 straipsniu reguliuojamas informacijos apie asmenį, kurį į pareigas Europos Sąjungos ar tarptautinėse institucijose teikia Lietuvos Respublika, pateikimas, o šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „prašymą pateikti informaciją apie kandidatą į Europos Komisijos narius, Audito Rūmų narius, Europos Sąjungos Teisingumo Teismo ir Bendrojo Teismo narius, Regionų komiteto narius, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto narius, taip pat apie kandidatą į teisminių ir kitokių tarptautinių institucijų pareigūnus Specialiųjų tyrimų tarnybai pateikia Ministras Pirmininkas ar jo įgaliotas asmuo“.

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad minėta nuostata skirta nurodyti konkretų subjektą, kuris turi pateikti prašymą, o Korupcijos prevencijos įstatymo
91 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog privaloma pateikti rašytinį prašymą, kad „<...> Specialiųjų tyrimų tarnyba pateiktų informaciją apie asmenį, kurį Vyriausybė siūlo į pareigas Europos Sąjungos ar tarptautinėse teisminėse ir kitose institucijose“, manytina, jog projekte turėtų būti vartojama Korupcijos prevencijos įstatymo 91 straipsnio 1 dalies formuluotė (ar pateikiama nuoroda į šią dalį).

Trečia, atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio
6 dalies ir 91 straipsnio 2 dalies turinį bei siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, siūlytina keičiamame įstatyme pateikti ne nuorodas į Korupcijos prevencijos įstatymą, o nurodyti asmenis, kurie privalėtų deklaruoti turimą turtą pagal keičiamo įstatymo nuostatas.

Ketvirta, projektu siūloma nustatyti pareigą deklaruoti turimą turtą ne tik asmenims, einantiems pareigas, numatytas Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir 91 straipsnio 2 dalyje, bet ir į minėtas pareigas kandidatuojantiems asmenims. Pažymėtina, jog projekto
3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnį ir jame nustatyti, kad kandidatai į minėtas pareigas per 7 kalendorines dienas nuo prašymo kandidatuoti pateikimo dienos privalo deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais kandidatuojama, gruodžio 31 dieną turimą turtą (keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalis),
o į minėtas pareigas priimti arba paskirti asmenys per 30 dienų nuo paskyrimo arba priėmimo į pareigas pradžios privalo deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais buvo paskirti, gruodžio 31 dieną turimą turtą (keičiamo įstatymo 6 straipsnio
3 dalis).

Atsižvelgiant į tai, abejotina, ar teikiamas siūlymas yra proporcingas siekiamų tikslų atžvilgiu, kadangi tik į pareigas paskirtų ar jas užėmusių, o ne į jas kandidatuojančių asmenų turto deklaravimas yra reikšmingas korupciniu požiūriu. Pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 6 straipsnio
3 dalyje nustačius, kad į aptariamas pareigas priimti
arba paskirti

 

 

 

 

 

asmenys per 30 dienų nuo paskyrimo arba priėmimo į pareigas pradžios privalo deklaruoti kalendorinių metų, einančių prieš kalendorinius metus, kuriais buvo paskirti, gruodžio 31 dieną turimą turtą, kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodyta problema dėl to, kad „<...> visuomenei reikšmingas pareigas einantis asmuo neteisėtai praturtėja pirmaisiais ar kitais atitinkamų pareigų ėjimo metais, nes būna neįvertintas asmens turtas prieš jam einant atitinkamas pareigas <...>“, būtų išspręsta ir nenustačius pareigos deklaruoti turtą asmenims, kandidatuojantiems į aptariamas pareigas.

 

 

 

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu nustatoma nauja turto deklaravimo tvarka tam tikriems gyventojams bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina teikiamą projektą papildyti nuostatomis dėl jo taikymo.

Pritarti

 

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekte nenustatyta vėlesnė jo nuostatų įsigaliojimo data, 2012 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme biudžeto pajamos ir išlaidos jau yra suplanuotos, o šio projekto nuostatų įgyvendinimui gali būti reikalingos papildomos biudžeto lėšos, turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto vykdytojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reglamentavimo.

Pritarti

 

 

 

 

6. Projektu keičiamas įstatymas paskutinį kartą buvo keistas 2011 m. gruodžio 6 d. Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 ir 72 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XI-1780 ir Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 5, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu Nr.  XI-1785, todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalies nuostatą.

Pritarti

 

2.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, 2012-03-05

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 3, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą
Nr. XIP
4074, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl jo nuostatų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Manytume, kad juridinės technikos požiūriu Jūsų teikiamą įstatymo projektą reikėtų tikslinti atsižvelgiant į 2011 m. gruodžio 15 d. įsigaliojusį 2011 m. gruodžio 6 d. Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 5, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą Nr. XI-1785. Kadangi nurodytu galiojančiu įstatymu jau yra papildyta 2 straipsnio 1 dalis 29 ir 30 punktais, pateiktas įstatymo projektas Nr. XIP-4074 turėtų būti tikslinamas keičiant siūlomų nuostatų numeraciją. Atitinkamai turi būti keičiamos ir nuorodos į naujai siūlomus 2 straipsnio 1 dalies punktus, kurias pateikiate projektu keičiamose galiojančio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje ir 9 straipsnio 1 dalyje.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2012-06-27 nutarimas
Nr. 796

 

 

 

 

 Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994,
Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko 2012 m. gegužės 14 d. potvarkio Nr. PP-245 12 ir
13 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 3, 6 ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-4074 (toliau – projektas Nr. XIP-4074 ) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti šias nuostatas:

1.1. Atsižvelgiant į šio nutarimo 2.2.2 punkte nurodytas priežastis, patikslinti projekto Nr. XIP-4074 1 straipsnį, keičiantį Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo (Žin., 1996,
Nr. 50-1197; 2003, Nr. 123-5583) (toliau – Gyventojų turto deklaravimo įstatymas) 2 straipsnį – išbraukti nuostatą, įtvirtinančią pareigą deklaruoti turtą kandidatams į pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje ir
91 straipsnio 2 dalyje, ir jų šeimos nariams, taip pat atitinkamai išbraukti kitas projekto Nr. XIP-4074 nuostatas, kuriomis reglamentuojamas šių asmenų turto deklaravimas.

1.2. Patikslinti projekto Nr. XIP-4074 3 straipsnį, keičiantį Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 6 straipsnį, ir nustatyti, kad ne tik valstybės politikai, Europos Parlamento nariai ir valstybės tarnautojai, bet ir visi išrinkti, paskirti ar priimti į tam tikras pareigas asmenys, nurodyti Gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1, 3, 5–23, 29–30 punktuose, ir projekte Nr. XIP-4074 nustatomos naujos gyventojų grupės (išskyrus kandidatus) ir jų šeimos nariai privalo deklaruoti turtą per 30 dienų nuo išrinkimo, paskyrimo ar priėmimo į tam tikras pareigas dienos (išskyrus tuos asmenis, kurie turtą jau yra deklaravę). Visi šie asmenys turėtų deklaruoti ir kalendorinių metų, kuriais nustojo eiti pareigas arba buvo atleisti iš pareigų, gruodžio
31 d. turimą turtą.

1.3. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. kovo 5 d. išvados Nr. XIP-4074 „Dėl Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2, 3, 6 ir
9 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto“ 2 punkte,

3 punkto antrojoje ir ketvirtojoje pastraipose ir 4 punkte pateiktoms pastaboms.

1.4. Atkreipti dėmesį, kad projektas Nr. XIP-4074 taip pat turėtų būti tikslintinas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo (Žin., 2012, Nr. 50-2446) nuostatas.

2. Pritarti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo
9 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIP-4075
(toliau – projektas Nr. XIP-4075) tikslui, kuriuo siekiama sudaryti prielaidas tinkamai įvertinti asmens, siekiančio eiti arba einančio pareigas valstybės ar savivaldybės įstaigoje ar įmonėje, arba kurį į pareigas Europos Sąjungos ar tarptautinėse institucijose teikia Lietuvos Respublika, patikimumą, siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę valstybės ar savivaldybės įstaigose ar įmonėse, ir siūlyti tobulinti projekte Nr. XIP-4075 numatytą teisinį reglamentavimą dėl šių priežasčių:

2.1. Projekto Nr. XIP-4075 aiškinamajame rašte teigiama: jeigu asmuo nuolat daro kai kuriuos administracinius teisės pažeidimus, galima daryti išvadą, kad jis nėra patikimas. Projekto Nr. XIP-4075
1 straipsnyje siūloma papildyti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 57-2297) (toliau – Korupcijos prevencijos įstatymas) 9 straipsnio 2 dalį 10 punktu ir jame nustatyti, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba taip pat surenka ir pateikia asmenį į pareigas skiriančiam ar paskyrusiam subjektui informaciją apie asmens padarytus administracinius teisės pažeidimus ir galiojančias administracines nuobaudas. Pabrėžtina, kad projekto Nr. XIP-4075 aiškinamajame rašte nurodytam tikslui būtų renkami duomenys apie visų asmenų padarytus visus administracinius teisės pažeidimus, tarp jų ir nepavojingus bei smulkius, iš kurių, manytina, sunku būtų spręsti apie asmens patikimumą ir korupcijos pasireiškimo tikimybę, be to, tokie duomenys būtų saugomi neribotą laikotarpį. Neabejotina, kad informacija apie tam tikrus administracinius teisės pažeidimus, susijusius su korupcinio pobūdžio veikomis, gali būti svarbi sprendžiant apie asmens patikimumą ir atsparumą korupcijai, tačiau siūlymas įtvirtinti galimybę rinkti ir teikti informaciją apie asmens padarytus visus administracinius teisės pažeidimus ir paskirtas administracines nuobaudas už juos, neapribojant tokios informacijos rinkimo nei turinio, nei subjektų prasme, yra akivaizdžiai neproporcingas siekiamam tikslui. Todėl siūlytina patikslinti projekto Nr. XIP-4075 1 straipsnį – nustatyti galimybę Specialiųjų tyrimų tarnybai surinkti ir pateikti asmenį į pareigas skiriančiam ar paskyrusiam subjektui informaciją tik apie konkrečius asmens padarytus korupcinio pobūdžio administracinius pažeidimus ir galiojančias nuobaudas už juos.

2.2. Nepritarti projektu Nr. XIP-4075 siūlomam Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 2 dalies papildymui 11 ir 12 punktais dėl šių priežasčių:

2.2.1. Projektu Nr. XIP-4075 siūloma papildyti Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 2 dalį 11 punktu ir jame nustatyti, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba surenka ir į pareigas asmenį skiriančiam ar paskyrusiam subjektui pateikia informaciją apie dėl asmens atliktus ar atliekamus mokestinius patikrinimus, tyrimus ir jų duomenis (duomenys pateikiami už paskutinius dešimt metų, skaičiuojant nuo prašymo Specialiųjų tyrimų tarnybai pateikti informaciją datos). Siekiant nustatyti, ar asmuo yra padaręs mokesčių įstatymų pažeidimų, nėra būtina papildyti Korupcijos prevencijos įstatymą 9 straipsnio 2 dalies 11 punktu. Šiuo atveju svarbu tai, kad Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje išvardyti atvejai, kai pateikiama informacija apie asmenį, siejami su tam tikrais to asmens padarytais pažeidimais arba įtarimais korupcinio pobūdžio nusikalstamomis veikomis ir kita. Jeigu asmuo būtų padaręs atitinkamus pažeidimus ar dėl jo būtų pradėtas administracinis ar baudžiamasis procesas, šie duomenys, informacija (Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 1–9 punktai) būtų surinkta ir pateikta Korupcijos prevencijos įstatymo 9 ir 91 straipsnių nustatytais pagrindais. Dėl asmens atliktas ar atliekamas mokestinis patikrinimas, jeigu atliekant tokį patikrinimą ar tyrimą asmens veiksmai nebuvo ar nėra įvertinti kaip priešingi teisei, negali sukelti jokių teisinių pasekmių ir formuoti kritišką asmens patikimumo vertinimą. Todėl informacija apie dėl asmens atliktus ar atliekamus mokestinius patikrinimus, tyrimus ir jų duomenis iš esmės būtų perteklinė, be to, jai rinkti ir apdoroti prireiktų papildomų lėšų.

2.2.2. Įstatymo projektu Nr. XIP-4075 siūloma papildyti Korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 2 dalį 12 punktu ir jame nustatyti, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba surenka ir į pareigas asmenį skiriančiam ar paskyrusiam subjektui pateikia informaciją apie asmens ir jo šeimos narių pateiktas turto ir pajamų deklaracijas ir jų suvestinius duomenis (duomenys pateikiami už paskutinius penkerius metus, skaičiuojant nuo prašymo Specialiųjų tyrimų tarnybai pateikti informaciją datos). Minėtas punktas Korupcijos prevencijos įstatymo
9 straipsnio 2 dalyje nedera, kadangi jame kalbama apie tam tikrų duomenų (apie asmens ir jo šeimos narių turtą ir pajamas) rinkimo ir pateikimo galimybę, tuo tarpu visuose kituose minėto įstatymo
9 straipsnio 2 dalies punktuose nustatytas reglamentavimas siejamas konkrečiai su asmens padarytais ar galbūt padarytais pažeidimais ir su tuo susijusios informacijos rinkimu bei pateikimu. Manytina, kad vertinant asmens patikimumą turėtų pakakti informacijos, kad skiriamas ar paskirtas į pareigas asmuo nėra padaręs ar nėra įtariamas padaręs korupcinio pobūdžio veikų. Taip pat kyla klausimas dėl asmenį į pareigas skiriančio ar paskyrusio asmens kompetencijos vertinti surinktus duomenis apie skiriamo į pareigas ar paskirto asmens ir jo šeimos narių turtą ar pajamas – tai iš esmės priskirtina Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos kompetencijai. Be to, svarbu įvertinti tai, kad Specialiųjų tyrimų tarnybai renkant duomenis apie asmens ir jo šeimos narių turtą ir pajamas gali susidaryti papildoma administracinė našta. Įstatymo projekto Nr. XIP-4075 aiškinamajame rašte iš esmės nurodoma, kad, vertinant asmens patikimumą, siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę valstybės ar savivaldybės įstaigose ar įmonėse, svarbu žinoti apie asmens ir jo šeimos narių turimą turtą, pajamas, turtines teises ir įsipareigojimus. Manytina, kad siūlymas papildyti Korupcijos prevencijos įstatymą 9 straipsnio 2 dalies 12 punktu, kad būtų pasiekti šios normos aiškinamajame rašte nurodyti tikslai, vertintinas kritiškai. Pirma, asmens ar jo šeimos narių turimas turtas ar pajamos, vertinant vien tik šiuo aspektu, negali būti objektyvus kriterijus, turintis įtakos sprendimui dėl asmens patikimumo. Kadangi nei didesnis, nei mažesnis asmens ir jo šeimos narių turimas turtas ar gaunamos pajamos, vertinant logiškai, negali lemti asmens didesnio ar mažesnio patikimumo. Antra, visus esamus ar galimus asmens santykius, tarp jų ir turtinius santykius su subjektais, kuriuos tenka ar teks kontroliuoti vykdant tiesiogines pareigas ar priimti dėl jų sprendimus, asmuo turėtų nurodyti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo (Žin., 1997, Nr. 67-1659; 2000, Nr.18-431) nustatyta tvarka pildydamas ir pateikdamas privačių interesų deklaraciją.

2.3. Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. kovo 7 d. išvadoje Nr. XIP-4075 pateiktoms pastaboms ir pasiūlymams.

Pritarti

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: siūlyti įstatymo projektą Nr. XIP-4074 tobulinti pagrindiniam komitetui atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 27 d. nutarime Nr. 796, Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktas pastabas ir pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                               Stasys Šedbaras