EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT-01119 Vilnius, tel. (8 5) 266 3687, faks. (8 5) 266 3679,

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 


2012-07-03

Nr.

Į

2012-06-12

Nr. XIP-4542, XIP-4543

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

 

DĖL Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XIP-4542 ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo“ projekto XIP-4543 atitikties Europos Sąjungos teisei

 

                        Europos teisės departamentas išnagrinėjęs pateiktus Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą XIP-4542 (toliau – įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės energijos vartojimo efektyvumo didinimo programos patvirtinimo“ projektą XIP-4543 (toliau – projektas XIP-4543), teikia pastabas ir pasiūlymus:

            Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad įstatymo projektu pakeitus šiuo metu galiojančią LR šilumos ūkio įstatymo 33 straipsnio redakciją savivaldybės galėtų daugiabučio namo šilumos vartotojus įpareigoti LR Vyriausybės nustatyta tvarka rekonstruoti neefektyviai energiją vartojantį pastatą. Pažymėtina, kad toks įpareigojimas susijęs su nuosavybės teisių suvaržymu, todėl toks suvaržymas turėtų būti pagrįstas viešuoju interesu. Be to iš įstatymo projekto nuostatos nėra aišku, kaip minėtas įpareigojimas galėtų paveikti butų savininkus, nes tokio įpareigojimo apimtis būtų nustatyta LR Vyriausybės teisės aktu. Kaip ne kartą yra nurodęs LR Konstitucinis Teismas, nors nuosavybės teisė ir nėra absoliuti, tačiau ji gali būti ribojama tik remiantis įstatymu, o nustatyti ribojimai turi būti proporcingi.[1] Atsižvelgdami į tai, manytume, kad įstatymo projektas galėtų būti laikomas suderinamu su nuosavybės teisės ribojimu tik tokiu atveju, jeigu galima pagrįsti siūlomą numatyti įpareigojimą viešuoju interesu, tokio įpareigojimo nevykdymo pasekmės būtų numatytos įstatyme, o toks ribojimas yra būtinas ir proporcingas, siekiant įgyvendinti viešąjį interesą.

            Taip pat pažymime, kad pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2012 m. birželio 20 d. išvadoje projektui XIP-4543 pateiktoms pastaboms.

 

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotojas                                                             Karolis Dieninis

 

 

 

 

Karolis Dieninis, tel. (8 5) 266 3697, el. p. [email protected]



[1] 2009 m. balandžio 10 d. LR Konstitucinio Teismo nutarimas: „Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs ir tai, kad pagal Konstituciją nuosavybės teisė nėra absoliuti ir tuo atžvilgiu, kad ji gali būti įstatymu ribojama dėl nuosavybės objekto pobūdžio, dėl padarytų teisei priešingų veikų ir (arba) dėl visuomenei būtino ir konstituciškai pagrįsto poreikio; nuosavybės teisės ribojimas nėra negalimas, tačiau visais atvejais turi būti laikomasi šių sąlygų: nuosavybės teisė gali būti ribojama tik remiantis įstatymu; ribojimai turi būti būtini demokratinėje visuomenėje siekiant apsaugoti kitų asmenų teises bei laisves, Konstitucijoje įtvirtintas vertybes ir (arba) konstituciškai svarbius tikslus; turi būti laikomasi proporcingumo principo, pagal kurį įstatymuose numatytos priemonės turi atitikti siekiamus visuomenei būtinus ir konstituciškai pagrįstus tikslus.“